Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 17-03-31 01:32

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 15-06-07 12:08 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 484
Ort: Lyckeby Blekinge
genom att sänka matningsspänningen till Högtrycksgivaren G247 kan man höja bränsletrycket
den matas normalt med 5 Volt från ECU:n

genom att bygga en krets enligt detta schema man man sänka spänningen
därmed lura systemet att höja på bränsletrycket
lämplig transistor är av A-typ tex BC547A med en Hfe på min 110

Vill man inte klippa i bilens kabelhärva kan en satskabel inhandlas
det är en repkabel med kontakthylsa i varje ände som har art-nr 000 979 141
det förutsätter att givarens kontakthus har art-nr 4D0 971 993

en 2.8mm flatstift som är ganska tjock kan behövas
(elfa art-nr 48-206-90, 48-202-39)

lämplig utgångspänning är ca 4,1 Volt för CAXA (golf Vi)
komponeterna i kretsen kan med fördel ersättas med ett spänningssänkande motstånd

för motorkod CAXA kan lämplig värde vara ca 200-220 ohm som sätts istället för transistorns
emmitter och kollektor och då slippa jorden, använd lödfri komponenthållare

Med hjälp av ett ELM327 interface och programvara, men även en Diamex DX65 alt. u581 är ett oumbärligt instrument
så justerar man med trimpotten eller byter motstånd så Ltft-banken ligger strax under +25%
man behöver dock köra minst några km mellan varje justering
minst 2-3 st fulltankningar med E85 sommarkvalitet kan behövas innan man kan göra den slutliga justeringen

Bild
http://web.comhem.se/sa7acd/diverse/w42 ... DC0063.JPG
http://web.comhem.se/sa7acd/diverse/w42 ... DC0246.JPG
http://web.comhem.se/sa7acd/diverse/w42 ... DC0250.JPG
http://web.comhem.se/sa7acd/diverse/w42 ... DC0249.JPG
http://web.comhem.se/sa7acd/diverse/w42 ... DC0248.JPG

fakta om G247 givaren sid 31 i detta dokument:
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_279.pdf

att betänka är att ökat bränsletryck kan innebära ökad påfrestning på bränslepumpen
och kamföljare, 1,4 tsi har kamföljare med rulle medans äldre Fsi tex. 2.0 inte är av rulltyp som bör kollas upp regelbundet
men även tryckbegränsningsventil som släpper överskottstryck vid redan 120bar på lite äldre maskiner

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 15-06-08 19:26 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1166
Ort: Nyköping
Hur går det med kallstartförmågan? Räcker det med ett traditionellt kallstartmotstånd?

Om man kan ersätta den visade transistorkopplingen med ett avpassat motstånd kunde man väl gå hela vägen till en trimpotentiometer för att få justeringsmöjligheten.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 15-06-08 19:34 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 484
Ort: Lyckeby Blekinge
Ett kallstarmotstånd (NTC R25 värde 4,7kohm) skulle kunna fixa kallstarten

känns som överkurs med en trimpott som inte underlättar, när man väl fått till ett värde så behöver man inte bry sig

:D

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 15-06-15 19:27 
Offline

Blev medlem: ons 13-04-03 13:52
Inlägg: 59
Intressant! Ifall jag hade ett endaste litet hum om elektronik vore det här kanske något värt ett försök. En fråga: Varför sikta på 25% LTFT? Åtminstone på min bil är det här på gränsen om inte t.o.m. över vad den klarar av utan felmeddelande. Vore det inte vettigare att sikta på ca +15% LTFT? På det här sättet riskerar du inga felmeddelanden, och har ändå kvar tillräckligt med justeringsmån för att vid behov kunna köra på endast bensin.

_________________
Skoda Fabia III 1.2 TSI 110 Style -15, kör blandtankat sommartid och på längre resor

Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 15-06-15 20:31 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 484
Ort: Lyckeby Blekinge
jag har fått för mig att felkod sätts först när LTFT-banken hamnar på +25% eller högre,genom att ha den 1-2 steg under +25% så utsätter man inte högtryckspumpen för mer onödig belastning än nödvändigt

:)

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 15-06-16 07:26 
Offline

Blev medlem: ons 13-04-03 13:52
Inlägg: 59
Är inte bränsleåtgången ändå den samma oberoende av hur mycket du "lurar" bilen, och hur mycket ECUn själv justerar för att uppnå rätt blandning? Då borde väl pumpen också belastas enligt den verkliga förbrukningen och inte enligt hur mycket du "lurar" den? Jag antar att man t.o.m kunde använda ett sådant motstånd att LTFT skulle ligga på -20 och belastningen ändå vore samma?
Eller har jag fått allt om bakfoten?

_________________
Skoda Fabia III 1.2 TSI 110 Style -15, kör blandtankat sommartid och på längre resor

Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 15-06-16 07:50 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 484
Ort: Lyckeby Blekinge
bränsleföbrukningen är densamma, men bränsletrycket blir högre ju lägre spänningen till givaren är, och därmed mer mekanisk belastning

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 15-06-22 09:46 
Offline

Blev medlem: ons 13-04-03 13:52
Inlägg: 59
Aha. Så lambdajusteringen påverkar insprutningstiden, medan det här sättet höjer bränsletrycket. Båda leder till mer bränsle, men de fungerar på olika sätt.

Vår ukrainske vän Obormot (Bioadapter) har åtminstone tidigare jobbat på en piggybackbox för TSI-motorer som skulle fungera just genom att påverka bränsletrycket, men jag har inte hört något av honom på länge. Jag har faktiskt en box som jag skulle testa, men jag lyckades aldrig hitta lämpliga kontakter för att plugga i den - jag vill INTE skära i originalkablage - så den ligger oanvänd hemma.

Har du hittat motstycke till 4D0 971 993, den sitter fast direkt i givaren, och jag har inte lyckats få tag på ett sådant för en plug'n'play-lösning.

_________________
Skoda Fabia III 1.2 TSI 110 Style -15, kör blandtankat sommartid och på längre resor

Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 15-06-22 09:52 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 484
Ort: Lyckeby Blekinge
Nej något motstycke har jag inte hittat, jag pillar ur 5 volt hylsan ur kontakthuset, sedan anslutit med ett 2,8 mm flatstift, isolerat med eltejp
så det kan återställlas till orginal vid behov

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 16-09-06 08:26 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 484
Ort: Lyckeby Blekinge
Lämpligt värde på motståndet för motorkod CAXA är 270 ohm

:)

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 17-03-17 12:13 
Offline

Blev medlem: ons 13-04-03 13:52
Inlägg: 59
Hej!

Har det uppstått några negativa bieffekter av den här konverteringen, eller har allt fungerat som det ska. Jag överväger att fixa fram de nödvändiga delarna och konvertera så här också nu när vädret börjar bli varmare.

_________________
Skoda Fabia III 1.2 TSI 110 Style -15, kör blandtankat sommartid och på längre resor

Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 17-03-17 13:33 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 484
Ort: Lyckeby Blekinge
jag har inte kört på spriten i någon större utsträckning pga, av den lilla skillnaden mellan bensin och E85 priset

men hittils inget negativt

:D

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011