Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 17-11-23 14:10

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 17-04-03 07:51 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-06-16 01:40
Inlägg: 36
Ort: Gefle
Hej!

Går i tankarna att konvertera min Jeep Cherokee XJ -91 med större spridare. Motorn är en 4L rak sexa med spridare som flödar 246cc vid 3 bar original.
Har kommit över "röda Saab-spridare" (Bosch-nummer 0280150431) som enligt utsago ska flöda 350cc vid 3 bar, alltså ca 42,5% större flöde än originalspridarna.

Blir dessa för stora eller kommer det gå?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 17-04-03 11:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4473
Ort: Sundsvall
Förmodligen kommer det att gå bra. Har du provat ut hur mycket blandtankning den klarar med originalspridarna innan den börjar få problem med lambdaregleringen, sätter felkoder mm?

På 6:an i XJ har det visst funnits en uppsjö av olika motorstyrsystem, bl a en variant av GM P4 och ett Bendix-tillverkat system som liknar "Regina" som satt på vissa udda exemplar av Volvo 740. Jag har för mig att Bendixsystemet har ganska snålt satta gränser för lambdaregleringen, men GM-systemet är förmodligen inte lika kräset. Om det - vilket dock är tveksamt på en 91'a - skulle vara ett Chrysler-motorstyrsystem så har det nog också ganska vida gränser för lambdaregleringen, typiskt är att det nästan - men bara nästan - klarar ren E85 okonverterat. Blandtankning med ca 75 % E85 och resten bensin brukar gå bra.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 17-04-05 07:06 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-06-16 01:40
Inlägg: 36
Ort: Gefle
Enligt vad jag kan hitta på nätet så användes Renix 87-90 på XJ och därefter användes Chrysler-systemet. GM-systemet ska bara ha suttit på V6an från GM som satt i XJ innan 1987.

Men då kanske man ska våga blandtanka lite... Undrar hur bra den är på att reglera neråt, om man skulle våga sig på att sätta spridare som är lite "mitt emellan" flödesmässigt, för att kunna köra både på bensin och E85 efter behov.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 17-04-05 10:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4473
Ort: Sundsvall
Rimligtvis borde den kunna reglera ungefär lika mycket åt båda håll.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 17-04-06 09:45 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-06-16 01:40
Inlägg: 36
Ort: Gefle
Körde igår så nära "strecket" på tankmätaren jag vågade och tankade sen i 10L E85. Ingen skillnad alls förutom på doften på avgaserna.
Hoppade igång på första försöket imorse också med 3C i utomhustemperatur. Undrar hur mycket mer E85 jag vågar hälla i.

Skulle uppskatta mängden bensin i tanken till ca 3L innan jag tankade E85 igår.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 17-04-06 11:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4473
Ort: Sundsvall
Två lite senare 90-talsbilar med Chrysler motorstyrsystem (Jeep ZG '96 och Chrysler 300M '99 ) kör jag blandtankat med ungefär 70-80 % E85 och resten bensin. Åtminstone Chryslern går att köra på ren E85 utan att motorelektronikvarningslampan tänds, men har man en OBD-kabel inkopplad ser man att lambdaregleringen bottnar större delen av tiden. Dessutom blir bränsleförbrukningen ganska praktfull i det läget, jag misstänker att den går med sen tändning "för säkerhets skull" när lambdaregleringen bottnar åt det magra hållet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 17-04-21 15:10 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-06-16 01:40
Inlägg: 36
Ort: Gefle
Har nu konverterat XJn och det blev över förväntan. Saabspridarna funkar utmärkt. Märkbart bättre gång i maskin över hela registret. Märkbart mjukare tomgång. Ska försöka prova kallstart imorgon när det är som kallast. Hoppas att dom stora spridarna hjälper mig där.

Rekommenderas hittills varmt till den som vill konvertera sin ZJ eller XJ med 4L "High Output" sexan!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 17-11-15 09:22 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-06-16 01:40
Inlägg: 36
Ort: Gefle
Liten uppföljning på min Jeep XJ med Saab 9000 Turbo -spridare. Startar som om det bara är bensin i tanken, trots -3C imorse.
Vid senaste besiktningen hade den tokstabila 1.0 i lambdavärde. Ett tydligt kvitto på att sprutet orkar reglera utan problem, trots förhållandevis stora spridare (42,5% större). Tror dock storleken hjälper till bra vid kallstarter.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011