torbjorn skrev:
Eller också är det så att det krävs en viss körsträcka innan felkoden dyker upp
Joo, det är säkert så, men det jag menar är tvärt om. Alltså om jag startar kall och kör så blir det felkod oavsett körlängd. Men stannar jag på vägen och nollar så blir det ingen mer felkod förrän nästa gång jag startar kall. Ska kolla mer på detta så jag vet säkert att det är så innan ja gör något. Jag har ju en pirat Lambdasond (Biltema) som jag misstänkt länge. Den fungerar, men den kanske har ett för kort (eller ett annorlunda) "känselspann", eller något. Den kanske fungerar bättre på bensin. Kanske blir den inte tillräckligt varm på etanol???. Det kanske tar ett tag innan jag undersökt detta, för det lär inte bli så mycket bilkörning numera. Dels slipper jag köra till jobbet
och dels har jag tänkt använda min elcykel mera när jag inte längre har någon klocka att följa
Sedan har en fråga som jag länge undrat över, varför har jag ingen motorstörningslampa (Lambdalampa)?? Lampan finns ju i mätarhuset och den lyser om jag jordar i stiftet i det kontaktstycket på baksidan på mätarhuset.
men det finns ingen kabel i kontaktstycket. Eller i kabelhärvan fram till mätarhuset . Är det så på -88 och -88B eftersom lagkravet gäller från -89 ????? Vanliga modeller med B230F motor har lampa från -87, men denna modellen (B234F) kom i april -88 och är ju inte alls lika vanlig. Detta gör ju att jag inte kan se
när felkoden kommer, om nu denna felkod ska tända lampan. Alla gör ju inte det