Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: lör 19-04-20 02:05

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 182 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 9, 10, 11, 12, 13
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: lör 19-03-23 10:00 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 127
Ort: Halmstad
Felkod 2-3-2 blir jag inte av med. Den kan vara borta någon dag för att sedan komma tillbaka. Det verkar som att, om den är nollad när jag startar motorn kall (får använda min "chokeknapp") så är det felkod när motorn är varm. Nollar jag då kommer den inte tillbaka förrän jag kör nästa gång. Kör ju inte varje dag, och kollar inte varje gång jag kör heller. Lite irriterande dock. Ska dock göra ett försök till, har beställt och fått hem, packningar till insugningsrör, avgasgrenrör, främre avgasrör och katalysatorn. Ska även byta kylarvätskan och ordentligt rengöra och spola rent kyl och värmesystemet. Spolade igenom värmeelementet och fick ut en hel del "grums" och fick tillbaka värmen i kupen. Hade dock redan köpt en ny termostat som också ska bytas nu i veckorna som kommer
Nu till lite roligare saker, bränsletrycket är numera mellan 2 och 2,4 kg med vakuum ansluten och bilen är lite svårkörd kall även om det är någon plusgrad, men, bränsleförbrukningen ligger numera på omkring 1,1 l/mil :) :) så den delen är ju riktigt bra. Höjer jag trycket till över 2,5 kg så startar motorn utan choken och går kanon även kall men då hamnar förbrukningen på 1,5 l/mil. Funderar lite på om jag ska byta Lambdasonden, den fungerar som den ska enligt voltmätningen, men den "rör sig" inte mellan 0,1 och 0,9 som den gamla gjorde (bytte för c:a 5 år sedan) utan "bara" mellan 0,3 och 0,7. Kan köpa en kinatillverkad Bosch på nätet för omkring 600 sek. Ska även ta bort och mäta på tempgivaren när insug och kylarvätska är borta, den är inte heller mer än c:a 4 -5 år gammal

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tis 19-04-09 17:40 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 127
Ort: Halmstad
Ha nu äntligen fått "drag under galoscherna" som någon politiker en gång sade. Hur små läckor kan störa insprutningen? Bytte ju det främre avgasröret i höstas och för någon månad sedan lossnade skruvarna till kopplingen framför katen så de började läcka. Spände fast det igen och kände noga så inget läckage fanns. Kollade sedan några gånger att det inte lossnat igen. En gång så startade jag motorn, kröp under och kollade och kände inget. Men, när röret började bli varmt så trycker det ut vattenånga. Det syntes jättetydligt tills vattnet i röret ångat bort. Då försvann "röken" och ingenting mer syntes och jag kunde inte känna någonting fast jag nu vistelse exakt var det läckte. Nu har jag plockat ner röret och synat noga både röret där pluggen och stålringen i skarven. I svetsen till muttern så är där en "pytteliten" "por". Dessutom kunde man se små, små "sotstreck" på stålringen i kopplingen. Så därför, hur stor läcka behövs för att få felkod 2-3-2??? Har nu svetsat muttern ordentligt, monterat en ny stålring, har även bytt grenrörspackning och ny packning mellan grenrör och främre avgasrör.....

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 182 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 9, 10, 11, 12, 13

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011