Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 20-10-29 00:26

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 216 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 11, 12, 13, 14, 15
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: ons 20-07-22 10:01 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 165
Ort: Halmstad
Har nu kört några dagar och kollat felkoder flera gånger under dagen. Startar jag med kall motor (får använda min tryckknappschoke) så får jag felkod 2-3-2 när jag kollar efter en 1/2 mil eller så. Nollar jag då den så blir det ingen felkod förren jag startar med choke nästa gång (nästa dag). Jag misstänker att det kanske har med en "seg" lambdasond att göra. Lovade ju att jag skulle kolla om uppvärmningen fungerar på den men har ej kommit "till skott". Lambdasonden växlar fortfarande "bara" mellan 0,3 -0,7V och när jag motorbromsar går den inte under 0,3V. Kör jag däremot utan signalkabeln kopplad går den ner till 0V vid motorbroms. Växlar även med ett lite större område (0,2 - 0,8V). Går då även ner till 0V vid acceleration. Vilket skulle kunna betyda att den kanske får för lite bensin. Ökar jag då bränsletrycket så får jag felkod 2-3-2 varje gång jag kollar. Aldrig fått felkod på lambdasonden, även om jag kör med den bortkopplat några km. Vet ej hur länge man behöver köra för att få det.
I övrigt går motorn kanon, verkar som tomgången blivit bättre efter WD40 dränkningen av gasspjällkontakter, har ej kollat "mätvärden" på den sedan jag monterade dit den igen.

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: ons 20-07-22 11:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4755
Ort: Sundsvall
Jag har en känsla av att felkod för lambdasonden inte kommer förrän efter någon timmes sammanhängande körning utan lambdasond. Och om något annat ligger och belastar lambdasondsingången så kanske felkoden inte kommer alls, alternativt någon annan ologisk felkod.
Möjligen kan det vara så att felkoden inte dyker upp om lambdaregleringen fungerade vid start och man sedan kopplar bort sonden medan motorn går.

När du skriver att den går ner till 0 V vid acceleration, är det vid så stort gaspådrag att fullgasströmbrytaren i gasspjällkontakten slår till?

Det kan vara så att blandningen blir för mager innan motorstyrsystemet är klart med adapteringen, och adapteringen nollställs ju varje gång man raderar felkoder. Efter det bör man ju egentligen göra den här adapteringskörcykeln som jag tror jag har skrivit om tidigare i denna tråd, om man inte ska behöva köra flera veckor innan adapteringen är klar.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: ons 20-07-22 16:37 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 165
Ort: Halmstad
torbjorn skrev:
När du skriver att den går ner till 0 V vid acceleration, är det vid så stort gaspådrag att fullgasströmbrytaren i gasspjällkontakten slår till?

Ja, det är vid fullgas, men det var innan jag "krånglade" med gasspjällskontakten. Får skaffa en ny lambdasond och se hur den funkar. Trodo har en (äkta?) Bosch för c:a 700 kr. Det kan det vara värt. Bytte för 6 - 7 år sedan (köpte på Biltema) och den fungerade kanon, i början i alla fall

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tor 20-08-13 06:44 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 165
Ort: Halmstad
En dag så startade inte bilen, huvudpumpen hade sagt upp sig.... Skaffade en ny likadan (Biltemas "044 typ") den är lite större så jag har ändrat llte i konsollen. Bytte även bränsllefilter. Detta byttes för 7 - 8 år sedan när jag monterade denna pump. Pumpen levde ett hårt liv i början då jag körde med 6 - 7 kg tryck innan jag skaffade större spridare. Den har "fört väsen" ett antal månader och även "skrikit" (på hjälp??) ibland, så nu är det tyst. Jag tycker att motorn går bättre nu, framför allt på tomgång. När jag mäter spjällägesgivaren så har den hyfsade värden i tomgångs läget, men fortfarande inte bra i fullgasläget. Felkod 2-3-2 är nästan borta nu, verkar som den kommer vid fullgaskörning. Alltså vid långvarig acceleration på typ 2-an och 3-ans växel. "Känns" nästan som orken tar slut en bit innan varvstoppet (vid c:a 5500 varv), förr drog den ordentligt till 6000. Har fortfarande inte bytt Lambdasonden, misstänker att motorn går lite snålt och att det kan vara lambdasonden fel. Om jag höjer bränsletrycket så kommer felkod 2-3-2 tillbaka vid "vanlig" körning. Kör på 3.2 kg nu, alltså c:a 0,5 kg lägre tryck än förra sommaren. Lambdasonden visar fortfarande 0,3 - 0,7V vid körning och 0,3V vid motorbroms

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: sön 20-08-23 12:12 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 165
Ort: Halmstad
Har nu fixat anmärkningen (fixas omgående) som jag fick vid besiktningen i april... Har bytt ventilkåpspackningen som läckte i bakre högra hörnet (B234F motorn har ingen skruv där). Samtidigt passade jag på att byta packngen till insuget. Den gamla var utan anmärkning så felkod 2-3-2 kommer inte därifrån. Grenrrörs och fläns packningen byttes när jag bytte främre avgasrör i vintras, så "dom grejerna" är 100‰ Ok.

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tor 20-10-01 15:54 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 165
Ort: Halmstad
Nu är botten nådd. Har tankat B98 nu dom 2 sista gångerna. Fattar inte vad dom sysslar med, ena handen säger "vi ska se till att det ska bli lättare att bygga om till etanoldrift och sedan höjer dom priset...... :evil:
Tankat som sagt bensin 2 gånger och bör ha minst 80% bensin i nu. Är nere på 1 (ett kg) bränsletryck och bilen går bra, lite svårstartad kall bara. Har fått massor av olika felkoder (den har ju gått på etanol i 10 år nu) men det har löst sig efterhand. Dock råkade jag ytför en lustig sak, kör ju varmluft från grenröret direkt in i luftfiltret och vi hade en period med kallt väder så jag satte på min "kylarmaskering" (en pappskiva mellan kylaren och kondensorn). Sedan blev det varmt igen och då tankade jag bensin. Bilen började gå konstigt när den blev varm. Den tvekade vid gaspådrag och ville inta varva ut. Justerade upp och ner bränsletrycket men det dlev aldrig bra. Då upptäckte jag att slangen mellan LMM och spjällhuset blivit så varm att den sugits ihop!!! . Luftfilter och LMM var så varmt att jag inte kunde hålla handen på dom. Jag fick skruva isär och trycka ut slangen och nu går bilen som en klocka igen. Kör numera utan "kylarmaskering" och varmluften till luftfiltret frånkopplad. Och väntar på att dom ska sänka priset på E85 igen.
igen.

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 216 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 11, 12, 13, 14, 15

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011