Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 02:32

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 91 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-09-28 13:04 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Du må bare ikke ta mangel av feilkoder som tegn på at alt er som det skal. Lambdan min har vært trøtt i lang tid, men det er først nå jeg har fått feilkode, altså når sensoren døde helt. Det kan jo være verd å sjekke at CTSen gir vettug måling ved både varm og kald motor. Dessuten vil både kam- og veivsensoren påvirke startegenskapene.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-09-28 13:49 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
magnul skrev:
Du må bare ikke ta mangel av feilkoder som tegn på at alt er som det skal. Lambdan min har vært trøtt i lang tid, men det er først nå jeg har fått feilkode, altså når sensoren døde helt.

O nej, det gör jag inte. Men har som sagt svårt att smälta att t.ex "nödläget" inte samtidigt tänder varningslampan. Verkar knäppt med en varningslampa om den bara används till att lysa innan start :wink:

magnul skrev:
Det kan jo være verd å sjekke at CTSen gir vettug måling ved både varm og kald motor.

Ja, jag ska mäta den samtidigt med test av kallstartsmotstånd.

magnul skrev:
Dessuten vil både kam- og veivsensoren påvirke startegenskapene.

Ja igen, men ett synnerligen märkligt sammanträffande om de skulle ha gått sönder precis samtidigt med installationen av Flexitune :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-09-28 16:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
O nej, det gör jag inte. Men har som sagt svårt att smälta att t.ex "nödläget" inte samtidigt tänder varningslampan. Verkar knäppt med en varningslampa om den bara används till att lysa innan start

Inte så konstigt egentligen.
Lamptändning innebär en irriterad kund som trott han måste till verkstaden.
Felet kan vara tillfälligt och försvinna efter en tids körning.
En del bilar har ju ingen lampa alls..tills det blev lagkrav på det.
Felkodsminne har de dock ändå för den intresserade.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-09-28 17:49 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Tja, å så visade sig felet inte vara tillfälligt och den intet ont anande kunden åker till Bilprovningen och får lång näsa. Så bättre att få lång näsa sent än tidigt har biltillverkaren alltså resonerat.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-09-29 19:29 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Har idag installerat ett kallstartsmotstånd som komplement till Flexitune:en för att se vad det har för inverkan. Tog en potentiometer på 10 K-Ohm då jag dels tidigare läst att GL har en på 20K och att det blev felkoder med större värden, dels så finns ju redan Flexitune:s chokefunktion.

Resistansmätte tempgivaren innan, var c:a 5 K-Ohm med genomkall motor i noll grader. Verkar vara vettigt tycker jag, eller?

Testade starta efter installation med potten på maximala 10K och den gick igång nästan på en gång. Hoppas det håller i sig :)

Kollade även ev. felkoder från ECU:n, det fanns inga.

Igår testade jag slå över Flexitune:en i 50%-läget(från 100% E85-läget) och kunde konstatera att det gjorde den svagare vilket jag tolkar som om den fick lite snålt med bränsle.

Har fått renoverat bakbromsarna, nya skivor, bromsbelägg och handbromsbackar. Visade sig vara totalt ihoprostat så kanske har handbromsen legat på lite och då drivit upp förbrukningen en del.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-09-29 19:39 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Jo, en sak till. Öppnade locket till ECU:n för att se om det skulle gå att löda in sig på lambdasignalen där. Tyvärr så går lambdasignalen in på ett stift som är i den mittersta raden varför det inte går att komma åt den utan att demontera hela kortet. Men noterade dock att processorn är en Siemens 83C517A och programminnet ett gammalt hederligt 27C256-PROM! Just den 8051/8031-baserade processorn har jag en gång skrivet program till, till samma ändamål dessutom! Det projektet somnade dock av innan det blev färdigt :wink: Men kanske skulle man disassemblera programmet i denna å hacka om den till en riktig FFV, hehe!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-09-30 20:20 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Baggis skrev:
Resistansmätte tempgivaren innan, var c:a 5 K-Ohm med genomkall motor i noll grader. Verkar vara vettigt tycker jag, eller?


Jeg målte 3kohm ved 15-20grader, så det høres vettig ut.

Hvis du ikke orker å ombygge fullstendig til FFV kan du jo endre tennkurven og selge billig til andre som måtte trenge det;-) Jeg har i og for seg en trimchip liggende, men den gir feilkode, og det liker jeg ikke.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-09-30 21:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Baggis skrev:
Tja, å så visade sig felet inte vara tillfälligt och den intet ont anande kunden åker till Bilprovningen och får lång näsa. Så bättre att få lång näsa sent än tidigt har biltillverkaren alltså resonerat.


Fast om lambdaregleringen fungerar så klarar man ju besiktningen.
Det kan ju däremot vara bra för en mekaniker att kunna se begynnande tjuvluftläckor t.ex. i form av en felkod för att adapteringen börjar dra iväg.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-10-01 10:15 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Kallstart i mycket fuktigt väder med 9 plusgrader på morgonen gick med inkopplat kallstartsmotstånd och 5:ans/fullt läge på Flexitune:s choke perfekt. Som på bensin. Fortsätter det på det viset så är jag nöjd, i alla fall tills en rejälare choke införs i FT :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-10-01 10:20 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Godt å høre:) Du koblet deg inn på ECU-enden eller? Var det vanskelig å finne riktig kabel?

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-10-01 12:16 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
magnul skrev:
Godt å høre:) Du koblet deg inn på ECU-enden eller? Var det vanskelig å finne riktig kabel?

Inte så värst "vanskligt". Tog loss ECU:n och mätte från pinne 5 i kontakten till de brun/blåa-ledningar som fanns i kabelhärvan genom att använda en nålvass mätprob som jag kunde trycka in igenom kabelns isolering. Såklart var det den sista brun/blå:a som var den rätta :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-10-06 08:49 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Med kallstartsmotstånd så startar den som en bensinare!

Fick ned förbrukningen på en 35 mil lång landsvägskörning till 1,08. Känns klart vettigare.

Besiktade den torsdag 4/10. Var ju lite skraj för tokiga avgasvärden då den har sörplat för mycket E85 men dessa blev det:

CO: 0,0 (0,5)
HC: 030 (100)
CO 2500: 0,0 (0,3)
LAMBDA: 1,01 (0,97-1,03)

Kan den med så bra värden ändå gå icke-lambda-reglerat? (Minns aldrig om det är closed eller open loop, hehe!)

(Sen är det en annan sak att den fick ombesiktning på glapp höger spindelled fram :wink: )


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-10-06 13:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Lambdareglerat = cloosed loop (återkopplad styrning typ)
Ja, det kan hända att den inte går i cloosed loop vid höga laster och/eller varvtal. Om spridarna är för små t.ex. Fast då borde du få varning från Flexitune.
Enklast är som sagt att mäta lambdasignalen och titta efter.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-10-12 10:54 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Omegan är lite småmärklig :wink: Med fifty-fifty fulsoppa/E85 och mest landsvägskörning (blandningen berodde på att Finland är ett U-land vad gäller E85...) så tog den just under litern. Alltså inte särskilt mycket mindre än med 100% E85 motsvarande körning. (Ja, jag hade ställt om Flexitune:en i 50%-läget.)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-11-08 08:25 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Nu när jag har börjat med motorvärmare(som har temperaturstyrd inkoppling) så räcker Flexitunes inbyggda choke till för att enkelt få igång bilen.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 91 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011