Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: lör 21-01-16 01:08

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 91 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-09-24 12:55 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
karlmb skrev:
Är du säker på att du inte chockat systemet så det går i limphome just nu?
Att slänga dit en Flexitune och direkt ställa den på 30% pulsförlängning motsvarar ju att tanka fullt med bensin om man tidigare kört på 100% E85.
Märkte att endast 10% förlängning var för mkt för min bil igår.
Först när jag sänkte till 5% förlängning ville motorn gå i cloosed loop.

Nej, det är jag inte "säker" på. Men bilen går ju helt normalt som varm, drog upp den i långt över lagliga 110 förra veckan för test och det gick bara fint. Borde inte "limphome"-läget märkas på nått vis på hur den går och/eller på tänd motorvarningslampa?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-09-24 13:10 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 675
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Baggis skrev:
magnul skrev:
Kan det være dyser som lekker, slik at det faktisk er for mye drivstoff?

Tror inte det, för det går ännu sämre att få igång om jag t.ex inte aktiverar choken.


Min tanke var i så fall at det var 1 eller 2 som lekker, slik at man har får 1 "bløt" sylinder og resten tørre. Med choke får man en bløt og 3 "fuktige".

Det kan vel sjekkes ved å dra rundt starteren med fullgass. Da skal dysene deaktiveres og det som evt. er i sylinderne blir vasket ut.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-09-24 14:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6007
Ort: Hindås
Baggis skrev:
karlmb skrev:
Är du säker på att du inte chockat systemet så det går i limphome just nu?
Att slänga dit en Flexitune och direkt ställa den på 30% pulsförlängning motsvarar ju att tanka fullt med bensin om man tidigare kört på 100% E85.
Märkte att endast 10% förlängning var för mkt för min bil igår.
Först när jag sänkte till 5% förlängning ville motorn gå i cloosed loop.

Nej, det är jag inte "säker" på. Men bilen går ju helt normalt som varm, drog upp den i långt över lagliga 110 förra veckan för test och det gick bara fint. Borde inte "limphome"-läget märkas på nått vis på hur den går och/eller på tänd motorvarningslampa?


Nej, du måste nog mäta lambdasignalen.
Körde på på 100% bensin innan du kopplade in Flexitune?
Om inte, sätt pulsförlängnignen till 0% och öka den stegvis istället.
Chokefunktionen får du ändå.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-09-24 15:15 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
karlmb skrev:
Nej, du måste nog mäta lambdasignalen.

Märkligt system om det är designat så, att inget utom lambdasignalen skvallrar om att det är i limphome-läge. En sån sak är ju så pass allvarlig att det vore helt logiskt att motorvarningslampan tänds.

karlmb skrev:
Körde på på 100% bensin innan du kopplade in Flexitune?
Om inte, sätt pulsförlängnignen till 0% och öka den stegvis istället.
Chokefunktionen får du ändå.

Nej, jag hade c:a 50-60% E85 när jag monterade den, så visst kan det ha blivit lite av en chock för systemet. Levde dock i den tron att adapteringen skulle gå till sig vartefter man kör, men kanske inte är så om chocken blev för stor så att säga?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-09-24 16:11 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 675
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Siden det virker som at du har noe elektro/data-kunnskap synes jeg det er en kjempeide at du lager en software som kan lese av livedata for alle sensorer gjennom diagnosekontakten. Så kan du dele den softwaren med omegaeiere du kjenner;-)

Det skal jo være mulig, men etter talløse timer med søking har jeg fortsatt ikke funnet noe gratis som virker med 94-96 omega:-(

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-09-24 16:20 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
magnul skrev:
Siden det virker som at du har noe elektro/data-kunnskap synes jeg det er en kjempeide at du lager en software som kan lese av livedata for alle sensorer gjennom diagnosekontakten. Så kan du dele den softwaren med omegaeiere du kjenner;-)

Det skal jo være mulig, men etter talløse timer med søking har jeg fortsatt ikke funnet noe gratis som virker med 94-96 omega:-(

Jag har förhoppningsvis lärt mig något om elektronik och data under mer än 20 år inom den branschen :wink: Det vore ett klart intressant projekt om det inte vore för TIDEN, det finns aldrig nog mycket av den numera...

Skulle behöva kunna nolla adapteringsminnet i alla fall, men till det krävs säkert just en sån programvara, hehe


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-09-24 23:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6007
Ort: Hindås
Här kanske?:

Opel tech 1 Eller 2 finns för nedladdning har jag sett här och var.
Hårdvaran är enklare, ta reda på om det är K, KKL eller vad och sedan är det bara att använda t.ex detta interface via en enda pinne i diagnosuttaget:
http://www.tiecar.net/products.html#usb+com-elm327

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-09-24 23:27 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 675
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Såvidt jeg vet funker ingen av scantool-og-alt-hva-de-heter på simtec56.1 (som jeg og baggis har). Den er strengt tatt bare tech1-kompatibel, man trenger en eller annen extension på tech2 for å få det til å virke. Jeg har opel TIS2000 og en lånt kabel, men der går det ikke å velge årsmodell 94-95. Har du sett tech1 til nedlasting er jeg svært interessert. Har du sett tech2 til nedlasting er det stor sjangs for at det er "El cheapo tech2", et program som til en stor del er skrevet på ungarsk. Det funker helt ok på simtec 56.5 (1997-), men ikke på 56.1.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-09-25 06:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4761
Ort: Sundsvall
Finns inte GM's gamla metod att läsa av blinkfelkoder kvar på tidiga bilar med Simtec? Dvs jordning av en pinne i diagnosuttaget och därefter läsa av blinkningar på motorelektronikvarningslampan.
På bilar med ISO 9141-snitt (t ex alla med Motronic motorstyrsystem) är det samma pinne som används som L-ledaren i ISO 9141 som ska jordas för att få ut blinkkoder.
Om bilen har ALDL (t ex GM:s eget P4 / Multec / TBI) så är det samma ledare som används för att, med olika motstånd till jord, välja dataöverföring eller "serviceläge" för tändinställning.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-09-25 07:03 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
torbjorn skrev:
Finns inte GM's gamla metod att läsa av blinkfelkoder kvar på tidiga bilar med Simtec? Dvs jordning av en pinne i diagnosuttaget och därefter läsa av blinkningar på motorelektronikvarningslampan.
På bilar med ISO 9141-snitt (t ex alla med Motronic motorstyrsystem) är det samma pinne som används som L-ledaren i ISO 9141 som ska jordas för att få ut blinkkoder.
Om bilen har ALDL (t ex GM:s eget P4 / Multec / TBI) så är det samma ledare som används för att, med olika motstånd till jord, välja dataöverföring eller "serviceläge" för tändinställning.

Jodå, visst kan man blinka fram ev. felkoder på Simtec 56.1. Har själv gjort det några ggr.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-09-25 20:13 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 675
Ort: Halden/Asker/Trondhe
De kan som sagt blinkes ut ved å jorde pinne 6, men jeg tenkte mer på å få ut livedata fra f.eks. lambdan. Jeg har jo sett på profesjonell programvare at det kan gjøres, men har til gode å finne et gratis/billig program som virker. Våre omegaer havner i et lite vakuum mellom gamle ALDL (og f.eks. winALDL), og de nyere "tech2"-variantene.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-09-25 20:20 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
magnul skrev:
De kan som sagt blinkes ut ved å jorde pinne 6, men jeg tenkte mer på å få ut livedata fra f.eks. lambdan. Jeg har jo sett på profesjonell programvare at det kan gjøres, men har til gode å finne et gratis/billig program som virker. Våre omegaer havner i et lite vakuum mellom gamle ALDL (og f.eks. winALDL), og de nyere "tech2"-variantene.

Jo, det är oturligt att det är så. Denna http://www.ilexa.co.uk/content/view/84/72 hade varit kanonbra att ha! Men kostar en massa...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-09-25 20:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4761
Ort: Sundsvall
Har förresten Simtec någon likhet med motorstyrsystemet Simos, som används på VAG-bilar?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-09-25 21:39 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 675
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Ingen aning. Det er et siemens-system, antar at navnet spiller på det. En beskrivelse av systemet ligger her:
http://opel-scan.ru/files/Opel_Simtec56.X.pdf
(opel-scan funker forøvrig på simtec, men er også dyrt)
Systemet har vel sine egenheter som bl.a. 5V lambda og merkelige kam/veiv sensorer som nevnt i annen tråd. Ellers er det vel ikke helt ulikt motronicsystemet som brukes i 8V (X20SE) og V6-variantene av omega.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-09-28 12:50 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Hmmm.. I morse var det -4 grader. Satte in motorvärmare c:a 1 timme för att se vad det gjorde. Var tyvärr lika svårt att få liv i den i alla fall.

Läste lite mer om insprutningen och fann att det stod att det "nödläge" den har faktiskt kan få den att gå rätt bra, utom med kall motor. Stod inget om att den tänder motorvarningslampan i det läget. Talar ju för karlmb:s teorier att systemt är i "chock" typ.

Ska kolla felkoder i helgen till att börja med. Sen ska jag testa minska pulsförlängar-potten och se vad som händer då. Börjar bli lite tidsbrist då den snart ska besiktas, vore inte så bra med totalknasiga avgasvärden då(inte bra annars heller)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 91 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011