Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: lör 21-01-16 01:24

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 08-08-12 19:47 
Offline

Blev medlem: fre 08-06-20 10:56
Inlägg: 9
Ort: Enköping
Har nu kört kring 200 mil E85 med Flexitune Sequential och allting har gått makalöst bra, helt mot min förväntan.
Bilen är en -91 Scorpio 2.9 12v

Bilen börjar bli lite trögstartad, inte svår men trög. Vanligtvis går motorn runt ett varv innan det tänder igång, det går lätt-lätt alltså. Nu behöver jag gno runt ett par varv innan det brummar igång. Starten är inte problemet i sig utan det är:

När bilen gått igång (kall) med full choke så tappar den allt i några varv så fort man rör vid gasen, hittills har den aldrig stannat dock. Har man kört i några minuter så släpper det problemet. Istället uppenbarar sig en trötthet i bottenvridssegmentet, som att hälften av effekten är bortflugen fram tills dess att varvet stiger.

Vad kan detta bero på?

Har kopplat flexituneboxen till insprutningsdatorns strömförsörjning så tändningschoken bör fungera, funkar det att choka extra via knappen när bilen är startad?
Bränslefiltret har gått cirka 2-3000 mil och börjar kanske bli dags att byta ut men det förklarar inte kallstarterna som blivit trögare.

Hälsningar, Ola


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-13 08:52 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Jag kan inte uttala mig om din bils beteende, men kom att tänka på att jag har noterat ett liknande beteende på min "fabriks-FFV", en Focus C-MAX. När den var ny så var "segdraget" vid start från stillastående helt kasst. Det var superenkelt att få tjuvstopp. Efter en uppdatering av motorstyrningens programvara så blev det avsevärt bättre, men borta är det inte. Nyligen kom jag på att om jag kör på bensin(måste det i Finland) så finns problemet inte alls. Det verkar alltså som något som har att göra med E85 som bränsle.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-13 08:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4761
Ort: Sundsvall
Jag har ibland märkt av samma fenomen på en konverterad VW Golf med centralinsprutning, framför allt genom tvekan första sekunderna efter gaspådrag från tomgång. Men där märks det aldrig så länge insugningsrörsförvärmningen är inkopplad.

Men en Ford V6-motor har ju ingen elektrisk insugningsrörsförvärmning.

Har du provat att läsa av felkoder från EEC-IV -systemet? Det är en trepolig testkontakt vid batteriet, en pol i den ska jordas och en annan ansluter man via lysdiod och seriemotstånd till +12V för att få ut "blinkkoder".
Den lysdioden motsvarar då också motorelektronikvarningslampa, som ju inte finns i instrumenteringen på europeiska Ford med EEC-IV.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-13 15:32 
Offline

Blev medlem: fre 08-06-20 10:56
Inlägg: 9
Ort: Enköping
torbjorn skrev:

Men en Ford V6-motor har ju ingen elektrisk insugningsrörsförvärmning.


Kan det vara en bränsleförvärmning som behövs alltså? Såg en bild på en rätt primitiv modell med glödlampa igår, fast det borde inte vara mycket svårare att fixa något mer ändamålsenligt.

torbjorn skrev:

Har du provat att läsa av felkoder från EEC-IV -systemet?


Har jag faktiskt inte gjort, det ska jag göra.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-15 20:06 
Offline

Blev medlem: fre 08-06-20 10:56
Inlägg: 9
Ort: Enköping
Verkar som att chokefunktionen inte fungerar som den ska med inkopplingen som råder nu. Om jag trycker några gånger på knappen när bilen är startad så försvinner en del problem och det går ganska bra.

Fortfarande inte kollat upp några felkoder dock.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-16 20:44 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4761
Ort: Sundsvall
Vilken spänningsmatning har du kopplat in Flexitune till? Den ständiga backupmatningen som ligger på EEC-IV pinne 1 (har jag för mig) eller matningen via huvudrelät som ligger på pinne 37 och 57 ?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011