Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: lör 21-01-16 01:08

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 08-07-30 23:21 

Tjenare!!
Jag har en 740 B230f som är konverterad med flexitune vilket gick kanon bra 1 dag sedan någon dag efter va den den ganska svår startar efter jysteringar fram och tillbaka så har jag fått den att gå hyffsat.

Det är så att motorn startar och går kanon på tom gång man kan varva o ha sig. Men ibland så tjuv dör den inte beroende av spec varv eller så.
Det kan vara i 50 eller i 100 släpper man gasen lite så tender den till och går ett bra tag igen.

Nu till min fråga någon som har tipps på vad detta har med att göra flexin är ställd på ca 40% har jag den på 300 går bilen piss. Gick bra en dag på 30%

Soppa pumpen snurrar tendstiften är kanon fina dock så är ej soppa filter bytt menn då borde den ju gå illa hela tiden.
Det känns som om bilen ej får soppa som den ska.

Senast redigerad av picko tor 08-08-07 16:57, redigerad totalt 1 gång.

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-07-31 09:04 
Forummoderator

Var har du anslutit spänningsmatning och jord till Flexitune?
Det blir ofta problem på Volvo 740 om man tar matning från tändspolen och jordar någonstans i motorrummet.

Se vidare i den här tråden http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=3122 , speciellt inlägg #9 och #25.

Har du LH 2.2 eller LH 2.4 ? Om du har LH 2.4 : lyser motorelektronikvarningslampan? Har du läst av felkoder?
Tänk på att om du har LH 2.4 så bör du nollställa adapterings/felkodsminnet efter varje gång du har ändrat inställning på poten i Flexitune.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-07-31 18:39 

Jag har tagit all el från styrboxen jord + och signal till spridare.
Jag har en gammal 88 vet ej om det är 2.2 eller 2.4

Mvh Packe

Det är liksom bara ibland den tjuv dör sartar alltid kanon bra och går bra på tomgång men ibland är det i 50 70 eller 110 kvittar hastighet den kan tjuvdö när som:(

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-07-31 18:42 

tror jag har 2.2 då jag har en 88a på denna maskin

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-07-31 20:04 
Forummoderator

Ok. Kännetecken på LH 2.2 i en Volvo är följande:

25-polig kontakt på styrdonet (LH 2.4 har 35 poler).
Styrdonet har kåpa av tunn aluminiumplåt och botten av svart plast (LH 2.4 har galvad järnplåt i kåpan och en tjock aluminiumplåt som botten).
Ingen "testdosa" vid vänster huvgångjärn.
Tre ledare i kontakten till tomgångsventilen (LH 2.4 har två).
Bränsletryck 2,5 bar / 250 kPa (LH 2.4 har 3,0 bar / 300 kPa). Det står stämplat på tryckregulatorn.
Hallgivare i fördelaren, så man kan ställa in tändningen genom att vrida den på gammalt vanligt sätt (LH 2.4 har istället en induktiv givare vid svänghjulet och saknar möjlighet att ställa in tändningen).

Kolla insprutningsrelät som sitter i elcentralen (vitt dubbelrelä). Det är vanligt med glapp i det, lödningar som spricker upp med tiden. Lätt att laga själv om man bara kan hålla i en lödkolv.

På vissa Volvo (tror dock det bara är 240 med LH 2.2) så matas hela insprutningssystemet via en hängsäkring vid batteriet, den kan ärga sönder med tjuvstopp, startsvårigheter och liknande som följd. Men på 740 brukar matningen ske via ett par grova ledningar i huvudkabelstammen och en förgreningsplint med flatstiftsanslutningar (svart fyrkantig plastlåda som det går in ett antal grova röda kablar i) till höger under instrumentbrädan, en bit ovanför styrdonet. Den matningen är betydligt pålitligare.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-07-31 20:53 

men det roliga är att den går kanon på bf95 börjar misstänka soppa filtret att det ej släpper igen soppa som det ska. Jag ska byta det så fort jag får in pengar.

Om man ska ta 12v från spridar relät är det efter eller före relät då ?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-07-31 22:40 
Forummoderator

Om du ska mata Flexitune från insprutningssystemets reläer så är det huvudrelät du ska ta matning från. Den kommer man lättast åt i kontakten till LH-styrdonet, pinne 9 på LH 2.2 . Jorda Flexitune med en avgrening på kabeln till styrdonets kraftjord, pinne 25.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-01 00:00 

det är så den är kopplad då är den delen rätt iaf och tryck finns det. Ska byte soppa filter o se om det blir bättre annars är jag lost:(

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-01 10:06 
Forummoderator

Vad händer om du kopplar ur och släpper gasen direkt när motorn har dött? Går den snällt på tomgång då eller stannar den helt?
Om den går bra på tomgång i det läget, vad händer då om du gasar försiktigt?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-01 10:49 

när kopplar ur så går den snällt o fint utan misständning. Så det känns lite som att den ej får soppa som den ska vilket är märkligt då den går kanoners på ren bf95 och kan går ricktigt bra ibland på e85 oavsätt körstil så kan den gå 100% för att det vipps börja dumma sig.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-01 12:04 
Forummoderator

Går det att varva när du har kopplat ur då? Om det inte går utan den dör av eller "sågar" när du kommer över 1500-2000 varv/min så är det förmodligen problem med gasspjällkontakten - att tomgångsströmbrytaren är sluten hela tiden eller krypströmmar pga fukt och smuts i kontaktdonet, så att styrdonet tror att gasen är släppt och att bränslet ska stängas av för motorbroms när varvtalet stiger.

Kolla att det är rent, torrt och fint i anslutningen till gasspjällkontakten (ta av gummikåpan på kabelsidan också, och kolla där), ohmmät och kolla att tomgångs- och fullgasströmbrytarna slår till som de ska och att det är oändlig resistans när de inte är tillslagna.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-01 13:44 

Det går att varva den på tex parkeringen går även oftast att göra mycke kraftiga acc vid stopljus ibland hakar den sig.

Och jag har testat att ändra setting för % öppen spridare har dock lämnat den biten nu då det ej verkar vara det som jäklas.

Men jag ska kolla fuckt vid kontacker osv byter tomgångsventil när jag ändå är igång då jag hittade en ny hemma.

Jag hoppas detta kommer fungera gör ju det på dom andra bilarna man har.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-01 14:10 
Forummoderator

Jag tänkte på om det går att varva den precis efter att den har dött av och konstrat sig, inte hur den beter sig t ex några minuter senare.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-01 14:12 

bara man släpper gasen sedan kan man varva igen

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-01 14:15 

det känns som om den får för lite soppa blandat men misständning.

ibland när man gasat på så tjuvdör den så man kan få rätt ont av bältet om man inte är berädd men släpper man gasen lite brukar det ge sig och då kan man varva 6000 varv utan problem.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme