Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: mån 21-01-25 14:09

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 07-06-28 00:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6007
Ort: Hindås
Nu tror jag att jag är en riktigt bra och justerbar BTR på spåren.
Den jobbar normalt med ca 5 bars tryck så det borde vara riktiga grejor...
Den ligger i flera upplagor på min tomt...
Man tar helt enkelt en extern BTR som sotter på KE-jetronic på mer avancerade bilar som Mercedes eller Audi!
Hittade denna utmärkta sida om KE-jet:
http://www.sjmautotechnik.com/trouble_s ... html#freqv
Kolla på bilden från Bosch, en bit nedanför mitten: threaded adjustment...!
Att jag inte tänkt på detta tidigare beror ju på att jag konverterat mina KE-jet, inte velat använda deras BTR på fuel rail system.
Nu är läget lite annorlunda så att säga..."klämkonverterade" frugans 220E så trycket höjdes bara en aning med 1 kilo vilket ledde till perfekt lambdakontroll då den tydligen inte ville adaptera det allra sista själv.
En dag senare började det plötsligt läcka MKT! :roll: ut via vacuumanslutningen...två soppafyllda cylindrar direkt... :shock:
Tänkte prova nu att spärra i öppet läge + plugga orginal BTR vacumansl (sitter i fuelrail) och sätta en extern KE-jet på returen.
Återkommer en något mindre sen timma..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-07-01 20:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6007
Ort: Hindås
Liten update, vi får se när jag provar denna BTR på någon av familjens bilar (det kanske räcker att ta bort anslutningen till insugningsröret så vacuum inte sänker bränsletrycket 0.5 kilo till 3.5 kPa vid tomgång på -94 års Mercedes...).
Jag har iaf demonterat en st KE-jet regulator nu och kan konstatera att den mkt riktigt är justerbar, borde vara perfekt med tanke på att den från början är inställd och tillverkad för 5 kPa tryck till skillnad från modernare alternativ som ju alla ligger på omkring 3-3.5 kPa.
Justeringen sker igenom utloppet till retur med en 4.5 mm insex så det får man ju normalt skaffa sig en.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-07-01 22:19 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1215
Ort: Nyköping
Av texten på länken verkar det som det som kan regleras inte är trycket vid drift utan det tryck som står kvar efter att motorn stängts av.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-07-02 11:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6007
Ort: Hindås
Lind skrev:
Att den ger 5 bar utan att man justerar trycket gör förmodligen att kan användas direkt på en bil som har 3 bar som originaltryck (vilket de flesta jag stött på har).
Resten av finjusteringen av bränslemängden bör ju klaras av lambdaregleringen.


Precis!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-07-02 11:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6007
Ort: Hindås
GL skrev:
Av texten på länken verkar det som det som kan regleras inte är trycket vid drift utan det tryck som står kvar efter att motorn stängts av.


Ja, texten är lite förvrrande, men om man tittar på bilderna så ser man att det enbart handlar om att spänna en fjäder som balanserar den vanliga fjädern på vacuumsidan av membranet.
Dock ser ju fjädern klenare ut en den stora i vacummkammaren så kanske man inte kan höja trycket så mkt.
Fast kanske kan man byta ut fjädern till en kraftigare eller en hylsa...
Resttrycket hanteras ju i pumpen på moderna system vad jag förstått så den funktionen behöver man ju inte alls.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-07-02 13:00 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 18:12
Inlägg: 109
Ort: Färingtofta, Skåne
karlmb skrev:
Jag har iaf demonterat en st KE-jet regulator


KE-regulator? Vilken då?

_________________
Audi A6 2,4 quattro -02, nu på 100% E85
Der Spiritus. Das Fahren.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-07-02 19:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6007
Ort: Hindås
PaNiC skrev:
karlmb skrev:
Jag har iaf demonterat en st KE-jet regulator


KE-regulator? Vilken då?


Se ovan..:

http://www.sjmautotechnik.com/trouble_s ... html#freqv
Kolla på bilden från Bosch, en bit nedanför mitten: threaded adjustment...!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-09-24 07:44 
Offline

Blev medlem: mån 07-09-24 07:04
Inlägg: 8
Ort: Eskilstuna
Alltså ... vill så gärna konvertera till etanol, men verkar vara jävligt svårt och ett himla mörker egentligen ... ? Är det någon som INTE haft några som helst problem efter konverteringen? Hehe, som sagt: Är ny inom detta område *skäll inte* :P

_________________
MVH / Niklas Sannefjord - www.garaget.org/sannefjord


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-09-24 22:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6007
Ort: Hindås
Låt dig inte avskräckas bara för att jag länkade till ett omfattande dokument...
Det var bara för att jag inte orkade ordna en bild själv... :wink:
Vad undrar du? Vilken bil? Vad verkar svårt?
(Skriv frågan i lämpligt forumavsnitt bara..)

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011