Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Smart Roadster 45 kw -04
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=10&t=1799
Sida 1 av 7

Författare:  krassegrand [ tis 07-11-27 13:29 ]
Inläggsrubrik:  Smart Roadster 45 kw -04

Någon som har erfarenhet av Flexitune Sequential?
Jörgen

Författare:  magnul [ tis 07-11-27 13:56 ]
Inläggsrubrik: 

Den er relativt ny, så det finnes begrenset erfaring med den. Minst tre tråder her:
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=1441
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=1565
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=1458

De tre trådskaperne kan sikkert bidra hvis du har konkrete spørsmål.

Et alternativ som er dyrere enn flexitune (men ferdigbygget) er fuelcat (www.fuelcat.de). Den er dog etter min viten uprøvd her oppe i nord. Hvis du er stødig i tysk finnes det noen erfaringer fra Tyskland. Den finnes også i 3-sylinderversjon som det vel er i Smart?

Författare:  krassegrand [ tis 07-11-27 18:32 ]
Inläggsrubrik: 

Tack det var intressant att läsa dessa.
Det lutar åt en Flexifuel.

Författare:  Baggis [ ons 07-11-28 11:50 ]
Inläggsrubrik: 

Jo, jag är en av dem som har en Flexitune Sequential. I princip funkar den OK, men kallstartsfunktionen är alldeles för klen för motorn som min Omega har, så jag har ett kallstartsmotstånd också. Det sägs komma en förbättrad kallstart vad tiden lider dock.

Författare:  krassegrand [ tor 07-11-29 19:44 ]
Inläggsrubrik: 

Jag har inte bråttom!
Just nu vill jag avvakta. Jag har ett annat problem som jag vill fixa först.

Författare:  krassegrand [ ons 08-02-27 21:30 ]
Inläggsrubrik: 

Jag kollade motståndet genom spridarna på min Smart, 14 Ohm!
Hur kan jag kolla om bilen har "externa" motstånd. I monteringsanvisningarna för Flexitune talas det om att man kan ha "externa motstånd".

Författare:  magnul [ ons 08-02-27 21:52 ]
Inläggsrubrik: 

Det er nok bare hvis man har lavohmske dyser. Med dine 14ohm er de høyohmige, så du trenger nok ikke bekymre deg eksterne motstander.

Författare:  krassegrand [ ons 08-03-05 18:07 ]
Inläggsrubrik: 

magnul skrev:
Det er nok bare hvis man har lavohmske dyser. Med dine 14ohm er de høyohmige, så du trenger nok ikke bekymre deg eksterne motstander.


Oj jag läste inte på ordentligt Jag tog för givet att man talade om kohm i manualen till Flexitune.

Jag gillar dock inte att kapa och skarva i sladdarna, om jag vill återställa den igen. Jag försöker hitta kontakter till spridarna så att jag kan göra en (typ) förlängningssladd till varje spridare. Det gäller ju bara 3 på min lilla bil.

Författare:  torbjorn [ ons 08-03-05 19:23 ]
Inläggsrubrik: 

Är det inte enklare att göra ingreppet vid styrdonet i stället för ute vid spridarna? Då syns ju ingenting alls av installationen, och det är lätt att skarva ihop ledningarna snyggt (lödning + krympslang) om man ska ta bort piggybacksystemet.

Författare:  krassegrand [ tis 08-04-08 13:10 ]
Inläggsrubrik: 

Jag har skaffat "förlängninssladdar" till spridarna så att jag slipper skarva.
Nu skulle jag vilja hitta någon som vill bygga satsen. Jag har lite dåligt med utrustning för att göra det själv.

Författare:  aryan [ tor 08-04-24 12:47 ]
Inläggsrubrik: 

Var bor du? Skulle tycka det vore lite intressant att hjälpa till med detta. Är ingen jätteduktig elekronik byggare men en vanlig flexitune och lite annat har gått bra.

/Aryan

Författare:  krassegrand [ tis 08-04-29 14:10 ]
Inläggsrubrik: 

Jag har fått den byggd nu och ska fundera på att montera den till helgen. Nu har jag full tank bensin så det kanske dröjer lite tills jag har E85 i tanken.
Jag bor utanför Halmstad.

Författare:  aryan [ tis 08-04-29 14:15 ]
Inläggsrubrik: 

Ok bra! Håll oss informerade!

En "Smart etanolhybrid" låter ännu smartare :-)

/Aryan

Författare:  krassegrand [ mån 08-05-12 07:18 ]
Inläggsrubrik: 

Jag har nu ca 80% E85 i tanken och den börjar redan att bli svårstartad (söndag morgon i Halmstad) vid knappt 20°C, 4-5 försök. Jag hadde kopplat den direkt till batteriet utan tryckknapp så jag kunde inte chooka. Jag har nu provosoriskt kopplat om så att lag kan automatchooka (hur stavas det?) när det behövs.
Jag tänker på att om jag behöver chooka vid högsommarvärme, hur blir det då till vintern?

Författare:  torbjorn [ mån 08-05-12 07:39 ]
Inläggsrubrik: 

Det är mycket vanligt att den kallstartanrikning som redan finns från fabrik på en bensinbil är ungefär lika mycket för lite för E85 både på sommaren och vintern. Så förmodligen kan du vänta dig ungefär oförändrade kallstartegenskaper även vid lägre temperaturer.

Sida 1 av 7 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/