Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 17-11-21 20:05

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 95 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-06-12 11:39 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 211
Nu kör jag på E85 igen! I julas bytte jag motor i Lilla Grå från en 61hk till en 82hk men behöll den gamla ECUn och avgassystemet. Skillnaden mellan motorerna är kamaxel turbo och spridare. Det betyder att datorn justerar ner blandningen (med Long Term Fuel adjustment) ca 20% när jag kör på bensin, när jag kör på E85 ligger LTF nära 0.
Men det som jag funderar över är att det verkar som att bilen drar 35-40% mer bränsle med E85 än med bensin. Med den andra motorn drog den ca 30% mer.
Kan det bero på att mitt avgassystem är aningen mindre än vad denna motor egentligen vill ha?

Jörgen

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45-60 kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85
Bild


Senast redigerad av krassegrand tor 09-10-01 08:46, redigerad totalt 1 gång.

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-06-14 20:18 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1082
Ort: Närke
Kör du lambda-reglerat hela tiden, eller blir det en del fullgas?

Om spridarna är större, kommer fullgasanrikningen att flöda på mer E85 än vad som är nödvändigt.
Om de gamla spridarna var dimensionerade för 100% duty-cycle vid rödmarkeringen och BF95 (min PSA-motor är det) så kommer spridarna att bottna på E85 långt tidigare, och på det sättet hålla mer-förbrukningen (slöseriet med fullgasanrikning) nere.
Om de nya spridarna flödar mer, så begränsas inte fullgasanrikningen av att spridarna bottnar, vilket borde leda till högre förbrukning.

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-06-15 10:02 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 211
Dr. Mabuse skrev:
Kör du lambda-reglerat hela tiden, eller blir det en del fullgas?

Om spridarna är större, kommer fullgasanrikningen att flöda på mer E85 än vad som är nödvändigt.
Om de gamla spridarna var dimensionerade för 100% duty-cycle vid rödmarkeringen och BF95 (min PSA-motor är det) så kommer spridarna att bottna på E85 långt tidigare, och på det sättet hålla mer-förbrukningen (slöseriet med fullgasanrikning) nere.
Om de nya spridarna flödar mer, så begränsas inte fullgasanrikningen av att spridarna bottnar, vilket borde leda till högre förbrukning.


Jag tror att den använder lambda 1 vid fullgas som senare europeiska bilar gör. Trots det ligger det en hel del i vad Du säger. Det kanske inte är fel att blandningen blir lite magrare än Lambda 1 vid fullgas när man kör på E85. Den extra anrikningen är till för att kyla ventilerna och med E85 har man redan mer flöde. Jag kommer ihåg att Flexitunen varnade för att spridarna gick för fullt vid maxvarv och fullgas med de mindre spridarna.
Kanske ska jag testa att byta tillbaka när jag får tid.
Tack för tipset!

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45-60 kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-06-15 10:21 
Offline

Blev medlem: fre 07-12-14 08:55
Inlägg: 68
Ort: Från
Du ska nog inte ligga magrare än lambda 1 vid maxbelastning, då har du väldigt lite kraft. Lambda 0.8 är lagom vid belastning. Eller varför bytte du till motor med mer effekt? Känns bortkastat att sätta i en motor med en viss effekt om man bara utnyttjar den till hälften för att man kör magert. Magert kan man köra på låg-/dellast för att hålla nere förbrukningen men då renar inte katalysatorn något.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-06-15 10:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4472
Ort: Sundsvall
Nja, på bensin kan det vara bra att ha viss fullgasanrikning. Men det gäller ENDAST på bensin. På E85 och andra bränslen (t ex gengas, biogas, LPG) behövs det inte. Ett bra exempel på detta, som det står om i någon annan tråd här på forumet är ju att Fords FFV-bilar fullgasanrikar på bensin (åtminstone vid högre varvtal) medan de alltid går lambdareglerat på fullgas vid körning på E85. Med vissa gasformiga bränslen får man till och med ut max effekt om man magrar ut blandningen litegrann och kör med lambda kring 1,2-1,5.

Det har ju också visat sig i en del fall av konverterade bensinbilar att de surar ner sig på fullgas, speciellt vid långvarig segdragning. Den anrikning som biltillverkaren en gång i tiden bedömde var lagom för bensin är alltså alldeles för kraftig för E85. Jag vet av ett fall där en Ford Escort från mitten av 90-talet som jag konverterade med Flexitune, knappt tog sig uppför Jönköpingsbacken av den anledningen. Förvisso med ett rejält flyttsläp efter, men ändå...

På en bil med adaptiv lambdareglering, som vi väl får förutsätta att Krassegrand har, så används ju korrektionsfaktorerna från då motorn senast gick lambdareglerat även vid de tillfällen då den går open loop (t ex i samband med fullgasanrikning). Det innebär alltså att anrikningen blir densamma oavsett om det råkar sitta lite större eller mindre spridare där, så länge lambdaregleringsparametrarna inte avviker så mycket att de kommer utanför något gränsvärde.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-06-15 11:13 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 211
Tobbera skrev:
Eller varför bytte du till motor med mer effekt?


Jag bytte motor för att den gamla drog mer och mer olja. Sedan fick jag inte med avgassystem och ECU så det fick jag ta från den gamla.

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45-60 kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-06-15 11:19 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 211
Jag måste också kolla om det kan vara något annat som höjer förbrukningen. Jag har till exempel bytt däck i samma veva.

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45-60 kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-06-18 08:19 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 211
Dr. Mabuse skrev:
Kör du lambda-reglerat hela tiden, eller blir det en del fullgas?

Om spridarna är större, kommer fullgasanrikningen att flöda på mer E85 än vad som är nödvändigt.
Om de gamla spridarna var dimensionerade för 100% duty-cycle vid rödmarkeringen och BF95 (min PSA-motor är det) så kommer spridarna att bottna på E85 långt tidigare, och på det sättet hålla mer-förbrukningen (slöseriet med fullgasanrikning) nere.
Om de nya spridarna flödar mer, så begränsas inte fullgasanrikningen av att spridarna bottnar, vilket borde leda till högre förbrukning.


Jag har tänkt lite mer på detta.
Jag kör så lite på fullgas att det inte borde ha så stor betydelse. Jag har nyss monterat en begagnad färddator delvis föratt hålla koll på den momentana bränsleförbrukningen men den behöver justeras ( http://www.jcrecordings.com/forums?func ... d=3&id=661 ) eller så ska jag prova att byta tillbaka till de mindre spridarna. Men om jag använder flexitune för att förlänga spridartiderna så kommer färddatorn ju ändå att visa fel.
Kanske ska jag tanka en gång med 95 oktan för att se att det inte beror på däcken.

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45-60 kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-06-22 10:23 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 211
Nu kör jag på 95 oktan. På fredag får vi se hur det går med förbrukningen.

Jörgen

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45-60 kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-06-23 14:15 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 211
Jag tror att det är däcken som ställer till det. jag bytte slitna Barum 185/55-15 mot nya Tigar 205/50-15. Det verkar som att de orsakar ca 10% ökad förbrukning. Bilen är högt växlad så lite mer motstånd har stor betydelse.
Jag lär veta bättre till slutet av veckan.

Jörgen

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45-60 kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-06-23 22:38 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Ja nya däck rullar trögare än blankslitna, och bredare däck ger nog både mer luft och rulmotstånd.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-06-24 14:05 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 211
I framtiden blir det nog att ha de tröga däcken på den bilen som inte går så mycket och lättrullande på den som går 70 mil i veckan.

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45-60 kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-06-29 09:24 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 211
Jag har kollat med 95 oktan och de nya däcken och då drar den 10% mer.
Just nu har jag 4 slitna Continental på och på fredag när jag tankar efter 70 mil ska jag se hur mycket den drar med dem.
Nästa gång jag köper däck blir det lättrullande (Michelin Energy saver)

Jörgen

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45-60 kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-07-04 19:16 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 211
Med slitna Continental drog den 0,419l/mil de 0,01l/mil som det blev lägre beror nog på lättare högerfot och varmare väder.

Jörgen

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45-60 kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-03-18 09:28 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 211
Lilla grå har bytt skepnad till Getingen men går fortfarande på E85.
Det måste vara omkring 20 000 mil på E85!
Kan Det vara dags att försöka registrera den som miljöbil enligt de nya reglerna?

Jörgen

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45-60 kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85
Bild


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 95 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011