Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 20-12-04 21:11

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 95 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-08-14 19:39 
Offline

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 233
Det verkar som om det var ett tändstift som strulade. Den gick bra idag trots att det hade regnat.

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45+ kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85-konverterad


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-16 16:22 
Offline

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 233
Nu har jag krupit till korset och "gått in på kabehärvan och klippt" istället för att använda extra hattar till insprutarna.
Det ser mycket bättre ut!
Bild
Bild
Det enda som syns är den gula sladden från startmotorn och kallstartreläet. Dessutom går det en extra kabelhärva från orginalstammen men den passar in bra i motorrummet, det är den som den gula sladden från reläet går in i.

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45+ kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85-konverterad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-08-19 07:24 
Offline

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 233
Igår regnade det någon timme tills jag tog bilen hem och då missade den lite på en cylinder när jag körde iväg. Jag startade med hjälp av min extrachoke men utan att vänta på flexitunes automatchoke. ska försöka komma ihåg att vänta på 5 blink idag.

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45+ kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85-konverterad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-08-19 16:35 
Offline

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 233
Vekrar funka bra med 5 blink och extrachoke.

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45+ kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85-konverterad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-23 06:12 
Offline

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 233
Jag har dutycyclemätning inkopplad på min Flexitune sequential och det blinkar ganska friskt när jag belastar för fullt (full gas 6000 varv) min fråga är. Får motorn tillräckligt med bränsle så länge dioden inte lyser konstant eller får den lite snålt redan när dioden börjar blinka?

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45+ kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85-konverterad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-23 09:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4760
Ort: Sundsvall
krassegrand skrev:
Jag har dutycyclemätning inkopplad på min Flexitune sequential och det blinkar ganska friskt när jag belastar för fullt (full gas 6000 varv) min fråga är. Får motorn tillräckligt med bränsle så länge dioden inte lyser konstant eller får den lite snålt redan när dioden börjar blinka?


Det står i manualen för Flexitune. Om jag minns rätt så börjar den blinka ganska långt i förväg och går i två steg med olika slags blinkningar. När spridarna väl står ständigt öppna så lyser den med fast sken.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-23 11:11 
Offline

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 233
Jag har hittat!

6. Indikerar dutycycle för spridarna (ej aktivt som standard):
a. 80% dioden blinkar sakta
b. 90% dioden blinkar medelsnabbt
c. 100% dioden blinkar snabbt

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45+ kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85-konverterad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-23 11:13 
Offline

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 233
krassegrand skrev:
Jag har hittat!

6. Indikerar dutycycle för spridarna (ej aktivt som standard):
a. 80% dioden blinkar sakta
b. 90% dioden blinkar medelsnabbt
c. 100% dioden blinkar snabbt


Så om den blinkar medelsnabbt på maxbelastning så är det lungt?

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45+ kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85-konverterad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-23 13:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4760
Ort: Sundsvall
Ja. Och även om den skulle lysa hela tiden så spelar det ju ingen roll när man kör på E85 så länge motorn går som den ska. Det här med överhettning av motordelar eller spikning pga för mager blandning vid fullgas är ju en egenhet som bara finns när man kör en motor på bensin, andra bränslen uppför sig inte på det sättet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-23 13:49 
Offline

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 233
Nja, förbränningen sker på ett sätt som ska förhindra överhettning av väggarna i förbränningsrummet (cylinderväggar och topp). Om blandningen är mager brister den skyddande vägg av som avgaserna bildar och risk för lokal överhettning uppstår med slitage som följd. Så man ska nog vara lite försiktig med att köra magert.

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45+ kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85-konverterad


Senast redigerad av krassegrand lör 08-08-23 16:48, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-23 16:27 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1212
Ort: Nyköping
krassegrand skrev:
Nja, förbränningen sker på ett sätt som ska förhindra överhettning av väggarna i förbränningsrummet (cyliderväggar och topp). Om blandningen är mager brister den skyddande vägg av som avgaserna bildar och risk för lokal överhettning uppstår med slitage som följd. Så man ska nog vara lite försiktig med att köra magert.

Intressant teori! Men har den någon förankring i verkligheten eller åtminstone någon referens till någon som tycker likadant?

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-08-25 06:57 
Offline

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 233
GL skrev:
krassegrand skrev:
Nja, förbränningen sker på ett sätt som ska förhindra överhettning av väggarna i förbränningsrummet (cyliderväggar och topp). Om blandningen är mager brister den skyddande vägg av som avgaserna bildar och risk för lokal överhettning uppstår med slitage som följd. Så man ska nog vara lite försiktig med att köra magert.

Intressant teori! Men har den någon förankring i verkligheten eller åtminstone någon referens till någon som tycker likadant?


Det finns antagligen i bland annat denna bok. Det är den princip man bygger motorer utifrån.
http://www.bokus.com/b/9780470519363.html
Jag hoppas kunna komma med fler hänvisningar.

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45+ kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85-konverterad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-08-25 08:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4760
Ort: Sundsvall
En sak som den teorin faller på är ju att dieselmotorer ständigt går med mycket mager blandning, och de har ju snarast mindre cylinderslitage än en normal bensinmotor - trots större bildning av slitande sot vid förbränningen, mer partiklar i oljan osv.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-08-25 08:40 
Offline

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 233
Dieselmotorer går på mycket lägre varv än bensinmotorer och förbränningen är helt annarlunda och mycket mer komplicerad än i en ottomotor med tändning.
Jag tror inte att vi kan blanda ihop de olika principerna.
Jag har just fått se lite i Bosch Automotive Handbook.
Bensin motorer avhandlas tillsammans med multifuelmotorer men diesel avhandlas för sig.

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45+ kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85-konverterad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-08-25 09:27 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Moderna dieselmotorer kan nog koma upp i varvtal upp till 5000 rpm och mer

Det här http://www.transportation.anl.gov/engin ... ction.html är kanske intressan i sammanhanget

Citat:
Spark ignition direct injection internal combustion engines show tremendous fuel economy benefits compared to conventional port-injected gasoline engines. The level of complexity of gasoline Direct Injection Spark Ignition (DISI) engines varies widely depending on the operating strategy. Homogeneous stoichiometric DISI engines allow modest fuel economy improvements due to the potential of operation at higher compression ratios. This benefit comes at a higher system cost but allows the use of conventional after-treatment systems. Further significant efficiency improvements are possible with lean burn direct injection concepts; however, these concepts require advanced after-treatment systems that are only effective at low levels of sulfur in the fuel.


Vilken tur att etanol är svavelfri

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 95 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011