Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 20-12-04 22:18

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 95 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-08-25 10:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4760
Ort: Sundsvall
Det är ju ändå värt att notera att det inte är alla motorer som överhuvudtaget har någon fullgasanrikning (som ju dogmen påstås kräva). Till exempel går Fords FFV-motorer uppenbarligen lambdareglerat utan anrikning även på fullgas, åtminstone när de körs på E85. Hur det är vid bensindrift på de motorerna vet jag inte. Däremot har det märkts flera gånger vid konvertering av bensin-Fordar att de vill sura ner sig på fullgas och knappt går om man inte släpper gasen så pass att styrdonet går ur fullgasanrikningsläget.

Det finns också bensinmotorer som går helt utan fullgasanrikning, t ex de flesta VW Transporter med L-jetronic. Den enda av alla dessa motorer som har fullgasanrikning är 2,0 l-motorn "CU".

Vid gengasdrift kör man ofta ottomotorer lite magert, där brukar man få ut mest effekt på det sättet! Där kan man mycket väl göra effektregleringen genom att släppa på extra sekundärluft i stället för att strypa motorn med ett gasspjäll, gengasen brinner bra ända upp till lambdavärden runt 2,5 - 3,0. På det sättet slipper man ifrån en del pumpförluster.

_________________
Att mäta är att veta


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-08-25 18:56 
Offline

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 233
aryan skrev:
Moderna dieselmotorer kan nog koma upp i varvtal upp till 5000 rpm och mer


/Aryan


Dieselmotorer som varvar 5000rpm ska i så fall jämföras med bensinmotorer som varvar minst 10 000rpm.
Det finns bensinmotorer som varvar 19000rpm, det såg jag på TV i söndags från Valencia.

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45+ kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85-konverterad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-08-25 19:04 
Offline

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 233
torbjorn skrev:
Det är ju ändå värt att notera att det inte är alla motorer som överhuvudtaget har någon fullgasanrikning (som ju dogmen påstås kräva). Till exempel går Fords FFV-motorer uppenbarligen lambdareglerat utan anrikning även på fullgas, åtminstone när de körs på E85. Hur det är vid bensindrift på de motorerna vet jag inte. Däremot har det märkts flera gånger vid konvertering av bensin-Fordar att de vill sura ner sig på fullgas och knappt går om man inte släpper gasen så pass att styrdonet går ur fullgasanrikningsläget.

Det finns också bensinmotorer som går helt utan fullgasanrikning, t ex de flesta VW Transporter med L-jetronic. Den enda av alla dessa motorer som har fullgasanrikning är 2,0 l-motorn "CU".

Vid gengasdrift kör man ofta ottomotorer lite magert, där brukar man få ut mest effekt på det sättet! Där kan man mycket väl göra effektregleringen genom att släppa på extra sekundärluft i stället för att strypa motorn med ett gasspjäll, gengasen brinner bra ända upp till lambdavärden runt 2,5 - 3,0. På det sättet slipper man ifrån en del pumpförluster.


Bilindustrin i Europa gjorde för några år sedan en överenskommelse med EU. Om man fick behålla fri hastighet på autobahn så lovade man att lambdareglera även på fullgas. Tidigare hade man "fetat upp" på fullgas för att kyla ventilsätena. Därför var under en tid de europeiska bilarna mycket mer miljövänliga, på fullgas, än tex de japanska.

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45+ kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85-konverterad


Senast redigerad av krassegrand mån 08-08-25 19:05, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-08-25 20:10 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
krassegrand skrev:
aryan skrev:
Moderna dieselmotorer kan nog koma upp i varvtal upp till 5000 rpm och mer


/Aryan


Dieselmotorer som varvar 5000rpm ska i så fall jämföras med bensinmotorer som varvar minst 10 000rpm.
Det finns bensinmotorer som varvar 19000rpm, det såg jag på TV i söndags från Valencia.


Finns dieselmotorer som varvar 20.000 rpm, fast de går oftast på methanol :-)

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-08-26 04:38 
Offline

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 233
aryan skrev:
krassegrand skrev:
aryan skrev:
Moderna dieselmotorer kan nog koma upp i varvtal upp till 5000 rpm och mer


/Aryan


Dieselmotorer som varvar 5000rpm ska i så fall jämföras med bensinmotorer som varvar minst 10 000rpm.
Det finns bensinmotorer som varvar 19000rpm, det såg jag på TV i söndags från Valencia.


Finns dieselmotorer som varvar 20.000 rpm, fast de går oftast på methanol :-)

/Aryan


En orsak till att dieselmotorer inte varvar som övriga ottomotorer är dieseln. Diesel brinner på ett annat sätt.

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45+ kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85-konverterad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-08-26 08:54 
Offline

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 233
Jag har haft ett problem, som jag trodde var ett dåligt tändstift, som inte rigtigt vill ge sig.
När jag startar utan motorvärmare så händer det ofta att motorn "tappar" en cylinder för att ibland komma igång riktigt när man gasar till lite försiktigt. Problemet verkar vara större om det är fuktigt. Det har hänt på cylider 1 och 3 så det är i varje fall inte ett tändstift.
Jag har nu tankat en tank bensin för att se om problemet kvarstår eller om det bara är när jag kör på E85. Om jag "fetar upp" mer (med E85) så ställer ECUn ner blandningen när motorn blir varm, kommer den ihåg detta och anpassar blandningen vid start, innan lambdan börjar jobba eller får den en fetare blandning tills lambdan har blivit varm?
Jag kanske ska prova ett tips från "error" att ställa upp blandningen och normalt köra på läge 50/50 det läget har jag ändå inte använt än.

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45+ kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85-konverterad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-10-20 10:07 
Offline

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 233
"Problemet" har inte visat sig igen! Kan det vara för att E85 på vintern snarare är "E70"? I så fall kommer jag att få tillbaka samma problem när bensinbolagen går tillbaka till sommarblandningen. Jag ser fram emot att lösa det då.

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45+ kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85-konverterad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-10-25 18:46 
Offline

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 233
Jag la märke till idag att flexitunedioden blinkade några gånger just när bilen startade. Jag antar att det är för att spridarna jobbar nästan fullt ett litet tag när styrsystemet tror att det är långt under 0 grader.
Sedan verkar det som att jag har fått lite kläm på "problemet" genom att vidarutveckla ett tips från detta forum.
Om jag kör på 50/50-läget istället för (100%) E85 så ställer motorstyrningen in en viss procent "long term fuel" adjustment (eller nåt) och det verkar som att den kommer ihåg det när man startar bilen nästa gång (om bara inte batteriet har varit bortkopplat).
Jörgen

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45+ kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85-konverterad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-10-25 18:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4760
Ort: Sundsvall
krassegrand skrev:
Jag la märke till idag att flexitunedioden blinkade några gånger just när bilen startade. Jag antar att det är för att spridarna jobbar nästan fullt ett litet tag när styrsystemet tror att det är långt under 0 grader.

Jörgen


Nej, knappast troligt. Om spridarna skulle stå så mycket öppna under kallstart skulle vilken motor som helst sura ner sig grundligt.
Möjligen skulle det kunna vara frågan om att de pulsar så långsamt under kallstarten, att Flexitune uppfattar en enda lång öppningspuls som att man börjar närma sig 100 % pulskvot. Men det skulle ju kunna vara lätt att ta reda på säkert genom att titta på spridarsignalen med oscilloskop under starten.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-10-25 18:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4760
Ort: Sundsvall
krassegrand skrev:
torbjorn skrev:
Det är ju ändå värt att notera att det inte är alla motorer som överhuvudtaget har någon fullgasanrikning (som ju dogmen påstås kräva). Till exempel går Fords FFV-motorer uppenbarligen lambdareglerat utan anrikning även på fullgas, åtminstone när de körs på E85. Hur det är vid bensindrift på de motorerna vet jag inte. Däremot har det märkts flera gånger vid konvertering av bensin-Fordar att de vill sura ner sig på fullgas och knappt går om man inte släpper gasen så pass att styrdonet går ur fullgasanrikningsläget.

Det finns också bensinmotorer som går helt utan fullgasanrikning, t ex de flesta VW Transporter med L-jetronic. Den enda av alla dessa motorer som har fullgasanrikning är 2,0 l-motorn "CU".

Vid gengasdrift kör man ofta ottomotorer lite magert, där brukar man få ut mest effekt på det sättet! Där kan man mycket väl göra effektregleringen genom att släppa på extra sekundärluft i stället för att strypa motorn med ett gasspjäll, gengasen brinner bra ända upp till lambdavärden runt 2,5 - 3,0. På det sättet slipper man ifrån en del pumpförluster.


Bilindustrin i Europa gjorde för några år sedan en överenskommelse med EU. Om man fick behålla fri hastighet på autobahn så lovade man att lambdareglera även på fullgas. Tidigare hade man "fetat upp" på fullgas för att kyla ventilsätena. Därför var under en tid de europeiska bilarna mycket mer miljövänliga, på fullgas, än tex de japanska.


Nu har jag haft tillfälle att utreda saken närmare, och 1,6 L Zetec SE -motorn i Ford Focus FFV '01-04 har visat sig fullgasanrika när den körs på bensin (fast inte vid alla driftförhållanden utan bara vid högre varvtal än 2000 varv/min) , på E85 fullgasanrikar den fortfarande inte alls.
Så den där överenskommelsen med EU verkar åtminstone europeiska Ford inte ha hört talas om.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-10-26 01:23 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
krassegrand skrev:
En trepolig 4 läges vridbrytare var kanon.
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=3062
Jag har ingången "SEL" kopplad till pol A de tre förste lägena ger då bensin 50/50 och ren E85.
Pol B läge 4 ger extra choke när startmotorn är på.
Pol C använder jag för att ha en ilsket blinkande lysdiod på när chokeläget är på. Man skulle kunna ha olika dioder för E85, Bensin och 50/50. Var hittar man en blå diod för E85?


Vilken brytare valde du och kan du göra en skiss över hur du har kopplat?


krassegrand skrev:
"Problemet" har inte visat sig igen! Kan det vara för att E85 på vintern snarare är "E70"? I så fall kommer jag att få tillbaka samma problem när bensinbolagen går tillbaka till sommarblandningen. Jag ser fram emot att lösa det då.


Har de börjat med E75 redan?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-10-27 12:28 
Offline

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 233
Ragamuffin skrev:
krassegrand skrev:
En trepolig 4 läges vridbrytare var kanon.
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=3062
Jag har ingången "SEL" kopplad till pol A de tre förste lägena ger då bensin 50/50 och ren E85.
Pol B läge 4 ger extra choke när startmotorn är på.
Pol C använder jag för att ha en ilsket blinkande lysdiod på när chokeläget är på. Man skulle kunna ha olika dioder för E85, Bensin och 50/50. Var hittar man en blå diod för E85?


http://www.upplyst.se/index.php?cPath=2 ... bff368d750


Vilken brytare valde du och kan du göra en skiss över hur du har kopplat?

https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/b2b/cat ... ab=catalog
Skiss lär inte behövas Välj en brytare med tillräckligt många poler och lägen så löser det sig nog

krassegrand skrev:
"Problemet" har inte visat sig igen! Kan det vara för att E85 på vintern snarare är "E70"? I så fall kommer jag att få tillbaka samma problem när bensinbolagen går tillbaka till sommarblandningen. Jag ser fram emot att lösa det då.


Har de börjat med E75 redan?


Jag vet inte om de börjat med E75, jag antog det eftersom mina startproblem minskade.

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45+ kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85-konverterad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-10-27 12:33 
Offline

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 233
torbjorn skrev:
krassegrand skrev:
torbjorn skrev:
Det är ju ändå värt att notera att det inte är alla motorer som överhuvudtaget har någon fullgasanrikning (som ju dogmen påstås kräva). Till exempel går Fords FFV-motorer uppenbarligen lambdareglerat utan anrikning även på fullgas, åtminstone när de körs på E85. Hur det är vid bensindrift på de motorerna vet jag inte. Däremot har det märkts flera gånger vid konvertering av bensin-Fordar att de vill sura ner sig på fullgas och knappt går om man inte släpper gasen så pass att styrdonet går ur fullgasanrikningsläget.

Det finns också bensinmotorer som går helt utan fullgasanrikning, t ex de flesta VW Transporter med L-jetronic. Den enda av alla dessa motorer som har fullgasanrikning är 2,0 l-motorn "CU".

Vid gengasdrift kör man ofta ottomotorer lite magert, där brukar man få ut mest effekt på det sättet! Där kan man mycket väl göra effektregleringen genom att släppa på extra sekundärluft i stället för att strypa motorn med ett gasspjäll, gengasen brinner bra ända upp till lambdavärden runt 2,5 - 3,0. På det sättet slipper man ifrån en del pumpförluster.


Bilindustrin i Europa gjorde för några år sedan en överenskommelse med EU. Om man fick behålla fri hastighet på autobahn så lovade man att lambdareglera även på fullgas. Tidigare hade man "fetat upp" på fullgas för att kyla ventilsätena. Därför var under en tid de europeiska bilarna mycket mer miljövänliga, på fullgas, än tex de japanska.


Nu har jag haft tillfälle att utreda saken närmare, och 1,6 L Zetec SE -motorn i Ford Focus FFV '01-04 har visat sig fullgasanrika när den körs på bensin (fast inte vid alla driftförhållanden utan bara vid högre varvtal än 2000 varv/min) , på E85 fullgasanrikar den fortfarande inte alls.
Så den där överenskommelsen med EU verkar åtminstone europeiska Ford inte ha hört talas om.


Det var intressant! Kanske tänker man sig att FFV-bilar ska gå på biobränsle.
Nån mer som har kollat om det finns fler bilar som inte kör på lambda 1 på fullgas?
Hur kollade Du att bilen fullgasanrikar?
Jag tänkte dra in en sladd från lambdan till en diod som lyser när lambdan ger spänning över 0,7V.

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45+ kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85-konverterad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-10-27 15:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4760
Ort: Sundsvall
Jag kollade det genom att titta på färddatorns momentanförbrukningssiffror. När motorn fullgasanrikar så märker man det på att förbrukningen ökar kraftigt vid ett visst läge på gaspedalen, nära fullgas.
Utan fullgasanrikning är förbrukningen, åtminstone vid måttliga varvtal, i stort sett konstant från 75 % gaspådrag och uppåt.
För att se vid vilket varvtal fullgasanrikningen satte in vid bensindrift så fullgasaccelererade jag från tomgångsvarvtal på 5:an och såg att förbrukningen ökade stegvis vid ett visst varvtal. Om man segdrar på fullgas uppför en så brant backe att bilen sackar och så småningom kommer under 2000 varv/min så kan man se samma stegvisa förbrukningsminskning.

De här "mätmetoderna" förutsätter förstås manuell växellåda.

Med OBD-II -kabel och dator bör man kunna se på när motorstyrsystemet växlar mellan closed loop och open loop för att avgöra vad som händer med fullgasanrikningen. Dock får man tänka på att det ofta är några sekunders fördröjning på det man ser på skärmen vid sådana prov.
Ytterligare ett sätt är att mäta spänningen från lambdasonden för att se när den slutar pendla som den gör när motorn går lambdareglerat (closed loop) och istället ligger konstant "hög".

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-10-28 12:38 
Offline

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 233
Jag tror att jag ska montera en hemmagjord "lambda-diod" då ser man direkt om lambdan styr (växlar mellan fett och magert) eller inte (lyser klart (fett) eller slocknar (magert) eller lyser svagt (ganska rätt)).
Man ka dessutom ha en på varje lambda så man ser deras samverkan.

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45+ kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85-konverterad


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 95 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011