Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Smart Roadster 45 kw -04
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=10&t=1799
Sida 6 av 7

Författare:  krassegrand [ fre 09-06-12 11:39 ]
Inläggsrubrik: 

Nu kör jag på E85 igen! I julas bytte jag motor i Lilla Grå från en 61hk till en 82hk men behöll den gamla ECUn och avgassystemet. Skillnaden mellan motorerna är kamaxel turbo och spridare. Det betyder att datorn justerar ner blandningen (med Long Term Fuel adjustment) ca 20% när jag kör på bensin, när jag kör på E85 ligger LTF nära 0.
Men det som jag funderar över är att det verkar som att bilen drar 35-40% mer bränsle med E85 än med bensin. Med den andra motorn drog den ca 30% mer.
Kan det bero på att mitt avgassystem är aningen mindre än vad denna motor egentligen vill ha?

Jörgen

Författare:  Dr. Mabuse [ sön 09-06-14 20:18 ]
Inläggsrubrik: 

Kör du lambda-reglerat hela tiden, eller blir det en del fullgas?

Om spridarna är större, kommer fullgasanrikningen att flöda på mer E85 än vad som är nödvändigt.
Om de gamla spridarna var dimensionerade för 100% duty-cycle vid rödmarkeringen och BF95 (min PSA-motor är det) så kommer spridarna att bottna på E85 långt tidigare, och på det sättet hålla mer-förbrukningen (slöseriet med fullgasanrikning) nere.
Om de nya spridarna flödar mer, så begränsas inte fullgasanrikningen av att spridarna bottnar, vilket borde leda till högre förbrukning.

Författare:  krassegrand [ mån 09-06-15 10:02 ]
Inläggsrubrik: 

Dr. Mabuse skrev:
Kör du lambda-reglerat hela tiden, eller blir det en del fullgas?

Om spridarna är större, kommer fullgasanrikningen att flöda på mer E85 än vad som är nödvändigt.
Om de gamla spridarna var dimensionerade för 100% duty-cycle vid rödmarkeringen och BF95 (min PSA-motor är det) så kommer spridarna att bottna på E85 långt tidigare, och på det sättet hålla mer-förbrukningen (slöseriet med fullgasanrikning) nere.
Om de nya spridarna flödar mer, så begränsas inte fullgasanrikningen av att spridarna bottnar, vilket borde leda till högre förbrukning.


Jag tror att den använder lambda 1 vid fullgas som senare europeiska bilar gör. Trots det ligger det en hel del i vad Du säger. Det kanske inte är fel att blandningen blir lite magrare än Lambda 1 vid fullgas när man kör på E85. Den extra anrikningen är till för att kyla ventilerna och med E85 har man redan mer flöde. Jag kommer ihåg att Flexitunen varnade för att spridarna gick för fullt vid maxvarv och fullgas med de mindre spridarna.
Kanske ska jag testa att byta tillbaka när jag får tid.
Tack för tipset!

Författare:  Tobbera [ mån 09-06-15 10:21 ]
Inläggsrubrik: 

Du ska nog inte ligga magrare än lambda 1 vid maxbelastning, då har du väldigt lite kraft. Lambda 0.8 är lagom vid belastning. Eller varför bytte du till motor med mer effekt? Känns bortkastat att sätta i en motor med en viss effekt om man bara utnyttjar den till hälften för att man kör magert. Magert kan man köra på låg-/dellast för att hålla nere förbrukningen men då renar inte katalysatorn något.

Författare:  torbjorn [ mån 09-06-15 10:59 ]
Inläggsrubrik: 

Nja, på bensin kan det vara bra att ha viss fullgasanrikning. Men det gäller ENDAST på bensin. På E85 och andra bränslen (t ex gengas, biogas, LPG) behövs det inte. Ett bra exempel på detta, som det står om i någon annan tråd här på forumet är ju att Fords FFV-bilar fullgasanrikar på bensin (åtminstone vid högre varvtal) medan de alltid går lambdareglerat på fullgas vid körning på E85. Med vissa gasformiga bränslen får man till och med ut max effekt om man magrar ut blandningen litegrann och kör med lambda kring 1,2-1,5.

Det har ju också visat sig i en del fall av konverterade bensinbilar att de surar ner sig på fullgas, speciellt vid långvarig segdragning. Den anrikning som biltillverkaren en gång i tiden bedömde var lagom för bensin är alltså alldeles för kraftig för E85. Jag vet av ett fall där en Ford Escort från mitten av 90-talet som jag konverterade med Flexitune, knappt tog sig uppför Jönköpingsbacken av den anledningen. Förvisso med ett rejält flyttsläp efter, men ändå...

På en bil med adaptiv lambdareglering, som vi väl får förutsätta att Krassegrand har, så används ju korrektionsfaktorerna från då motorn senast gick lambdareglerat även vid de tillfällen då den går open loop (t ex i samband med fullgasanrikning). Det innebär alltså att anrikningen blir densamma oavsett om det råkar sitta lite större eller mindre spridare där, så länge lambdaregleringsparametrarna inte avviker så mycket att de kommer utanför något gränsvärde.

Författare:  krassegrand [ mån 09-06-15 11:13 ]
Inläggsrubrik: 

Tobbera skrev:
Eller varför bytte du till motor med mer effekt?


Jag bytte motor för att den gamla drog mer och mer olja. Sedan fick jag inte med avgassystem och ECU så det fick jag ta från den gamla.

Författare:  krassegrand [ mån 09-06-15 11:19 ]
Inläggsrubrik: 

Jag måste också kolla om det kan vara något annat som höjer förbrukningen. Jag har till exempel bytt däck i samma veva.

Författare:  krassegrand [ tor 09-06-18 08:19 ]
Inläggsrubrik: 

Dr. Mabuse skrev:
Kör du lambda-reglerat hela tiden, eller blir det en del fullgas?

Om spridarna är större, kommer fullgasanrikningen att flöda på mer E85 än vad som är nödvändigt.
Om de gamla spridarna var dimensionerade för 100% duty-cycle vid rödmarkeringen och BF95 (min PSA-motor är det) så kommer spridarna att bottna på E85 långt tidigare, och på det sättet hålla mer-förbrukningen (slöseriet med fullgasanrikning) nere.
Om de nya spridarna flödar mer, så begränsas inte fullgasanrikningen av att spridarna bottnar, vilket borde leda till högre förbrukning.


Jag har tänkt lite mer på detta.
Jag kör så lite på fullgas att det inte borde ha så stor betydelse. Jag har nyss monterat en begagnad färddator delvis föratt hålla koll på den momentana bränsleförbrukningen men den behöver justeras ( http://www.jcrecordings.com/forums?func ... d=3&id=661 ) eller så ska jag prova att byta tillbaka till de mindre spridarna. Men om jag använder flexitune för att förlänga spridartiderna så kommer färddatorn ju ändå att visa fel.
Kanske ska jag tanka en gång med 95 oktan för att se att det inte beror på däcken.

Författare:  krassegrand [ mån 09-06-22 10:23 ]
Inläggsrubrik: 

Nu kör jag på 95 oktan. På fredag får vi se hur det går med förbrukningen.

Jörgen

Författare:  krassegrand [ tis 09-06-23 14:15 ]
Inläggsrubrik: 

Jag tror att det är däcken som ställer till det. jag bytte slitna Barum 185/55-15 mot nya Tigar 205/50-15. Det verkar som att de orsakar ca 10% ökad förbrukning. Bilen är högt växlad så lite mer motstånd har stor betydelse.
Jag lär veta bättre till slutet av veckan.

Jörgen

Författare:  aryan [ tis 09-06-23 22:38 ]
Inläggsrubrik: 

Ja nya däck rullar trögare än blankslitna, och bredare däck ger nog både mer luft och rulmotstånd.

/Aryan

Författare:  krassegrand [ ons 09-06-24 14:05 ]
Inläggsrubrik: 

I framtiden blir det nog att ha de tröga däcken på den bilen som inte går så mycket och lättrullande på den som går 70 mil i veckan.

Författare:  krassegrand [ mån 09-06-29 09:24 ]
Inläggsrubrik: 

Jag har kollat med 95 oktan och de nya däcken och då drar den 10% mer.
Just nu har jag 4 slitna Continental på och på fredag när jag tankar efter 70 mil ska jag se hur mycket den drar med dem.
Nästa gång jag köper däck blir det lättrullande (Michelin Energy saver)

Jörgen

Författare:  krassegrand [ lör 09-07-04 19:16 ]
Inläggsrubrik: 

Med slitna Continental drog den 0,419l/mil de 0,01l/mil som det blev lägre beror nog på lättare högerfot och varmare väder.

Jörgen

Författare:  krassegrand [ tis 14-03-18 09:28 ]
Inläggsrubrik:  Re: Smart Roadster 45 kw -04

Lilla grå har bytt skepnad till Getingen men går fortfarande på E85.
Det måste vara omkring 20 000 mil på E85!
Kan Det vara dags att försöka registrera den som miljöbil enligt de nya reglerna?

Jörgen

Sida 6 av 7 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/