Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Smart Roadster 45 kw -04
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=10&t=1799
Sida 7 av 7

Författare:  aryan [ tis 14-03-18 13:22 ]
Inläggsrubrik:  Re: Smart Roadster 45 kw -04

Grattis till att smarten går så fint.

Den är väll nyare än 1993? Då är det tyvärr inte så enkelt. Du kan få den registrerat som etanolkonverterat men det krävs antingen en typgodkänt konverteringssats för bilen eller att du låter testa bilens avgaser.

Det första kan vara svårt att hitta, eventuellt finns de i andra EU länder som du kan få intyg på att vara godkänd där och borde erkännas även här med tanke på fri konkurans osv. Det kan bero på hur registreringsmannen tolkar reglarna hur smidigt det går.
Det andra är en dyr historia och du kanske inte klarar det vid första försöket om inte bilens utsläpp är tiptopp längre pga motorslitage.

Mvh Aryan

Författare:  krassegrand [ tis 14-03-18 19:01 ]
Inläggsrubrik:  Re: Smart Roadster 45 kw -04

Hmm...
Det låter ju inte så bra!

Jörgen

Författare:  krassegrand [ ons 14-03-19 08:16 ]
Inläggsrubrik:  Re: Smart Roadster 45 kw -04

Hur går avgasprovet till?
Varför skulle den inte klara avgasprovet?

Jörgen

Författare:  aryan [ ons 14-03-19 09:23 ]
Inläggsrubrik:  Re: Smart Roadster 45 kw -04

krassegrand skrev:
Hur går avgasprovet till?


Den ska klara EURO 3 se http://en.wikipedia.org/wiki/European_e ... _standards
vilket innebär
max 2,3g CO/km
max 0,2g THC (kolväten)/km
max 0,15g NOx/km

Bilen ska först acklimatiseras ett dygn? i 25±5°C Testet görs på runnallande landsväg enligt ett vist mönster, New European Driving Cycle (NEDC) där alla avgaser fångas upp direkt från kallstart och fångas upp i säckar och innehållet analyseras efteråt.

Här kan du se NEDC:
http://en.wikipedia.org/wiki/New_European_Driving_Cycle
https://www.dieselnet.com/standards/cycles/ece_eudc.php

krassegrand skrev:
Varför skulle den inte klara avgasprovet?

Jörgen


Testet görs normalt med ett speciellt testbensin som avvikar en del från vanlig handelsbensin. Jag mistänker att de flesta begagnade bilar inte heller klarar testet längre med vanlig handelsbensin. I USA är kräven mera realistiska och görs uppföljande stickprov tester men inte i EU.

Eftersom mesta utsläpp i testen upstår i första tested just efter kallstart gäller det att bilen kommer upp i closed loop snabbt och att katalysator tänds snabbt efter (kall)starten. Med en äldre katalysator och äldre trött lambdasond kan det ta mycket längre tid och klarar inte bilen testet. De relativ svala avgastemperaturer från E85 hjälper inte heller att få en snabb tändning av katten.

Eftersom testet är dyrt (troligtvis billigare hos TUV-nord i Tyskland än i Sverige hos https://www.avl.com/) och att du får betala även om den inte klarar testet bör du testad bilen innan själv för att se om det verkar finnas en god chans att bilen skulle klara kraven.

Ett annat alternativ där inte avgastest bör vara nödvändigt är att montera ett i ett EU-land typgodkänd konverteringskitt, i Tyskland heter det ABE (Algemeine Betriebs Erlaubnis), se http://www.tuev-nord.de/cps/rde/xbcr/tn ... geraet.pdf

Här finns två stycken konverteringskit som har "ABE"
http://ethanol85.info/e85-umruestung/um ... uergeraete

Mvh Aryan

Författare:  krassegrand [ ons 14-03-19 12:43 ]
Inläggsrubrik:  Re: Smart Roadster 45 kw -04

Här var ju väldigt mycket bra information!
Tack!
Jag ska kolla igenom detta och se hur jag går vidare.

Jörgen

Sida 7 av 7 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/