Ja, om man ska höja bränsletrycket med en justerbar bränsletryckregulator så ansluter man den i serie med returledningen från originalregulatorn. Kom ihåg att flytta vakuumslangen från originalregulatorn till den justerbara regulatorn.
Teoretiskt sett bör bränsletrycket höjas till ca 1,7 gånger ursprungligt bränsletryck (mätt med motorn på tomgång och vakuumslangen bortkopplad från tryckregulatorn). På Volvo står oftast originalbränsletrycket instansat eller stämplat på tryckregulatorn. Men på en bil med adaptivt motorstyrsystem räcker det ofta med en betydligt mindre tryckhöjning (kanske till 1,3 eller 1,5 gånger originalbränsletrycket), man låter styrdonets adaptering ta hand om en del av den korrektion som behövs. På detta sätt belastar man bränslepumpen mindre och får mer marginal för t ex tryckfall pga igensatt bränslefilter.
Innan du börjar laborera med konvertering på den bilen så lär dig att läsa av felkoder från motorstyrsystemet, det är bra att kunna ta reda på vad det är frågan om när motorelektronikvarningslampan (brukar kallas "lambdalampa" i Volvo-sammanhang) tänds.
_________________ Att mäta är att veta
|