torbjorn skrev:
Troligen är den där 2,0 l -motorn i stort sett identisk med närmast större 20V sugmotor på svensksålda Volvo 850. Italien hade åtminstone förr en skattegräns vid 2,0 l motorstorlek, så det var förmånligt att undvika större motorer.
Jag har inte personligen hållit på med Volvo 850, men så vitt jag vet kan det förekomma antingen Bosch LH-jetronic (i så fall något som sägs heta LH 3.0 och som jag aldrig har kommit i närmare kontakt med), Motronic eller något Siemens/Bendix-tillverkat motorstyrsystem.
För Bosch-systemen är det säkert inga problem att koppla in vilken slags piggybacksystem som helst, men Siemens/Bendix har i vissa fall haft underliga drivsteg för spridarna (strömbegränsande, peak-hold eller liknande) som en del piggybacksystem har svårt att komma överens med.
Hoppas jag inte kapar tråden här. Jag har försökt att piggyback (Bioadapter) konvertera en 850 2,0 (5-cyl 10V Motorkod:B5202S) årsmod:1995 med Siemens insprutning genom att parralellkoppla en av bioadapterns kanaler och ett extra belastningsmotstånd för 5e cylindern men det gick inte bra. Spridarna är inte mycket lågohmiga 12-14Ohm. Det verkar som att Siemens styrsystem gör mer än bara kolla om det finns en belastning på utgången, katlampan tänds omedelbart och bilen går för fet med bensin i tanken trots bensinläge och att boxen har 0% pulsförlängning .
Löste problemet till slut med en BTR från biltema och genom att höja bränsletrycket till 4,5bar och det verkar fungera bra.
/Aryan
PS Biltemas BTR är relativ klumpig men verkar ha bra inställnings område och ge stabil bränsletryck, men slangnipplarna var inte åtdragna tillräckligt så det läckte ganska mycket till en början! Det följer snygga alumium plattor med slangadapters som verkar vara gjorda för att ersätta den befintliga BTR på fuelrailen men jag lät den sitta kvar.