Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Piggybackkonvertering av Volvo 850GLT 2.0 20V
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=10&t=2805
Sida 3 av 3

Författare:  torbjorn [ sön 08-06-22 22:29 ]
Inläggsrubrik: 

Dr. Mabuse skrev:
torbjorn skrev:
Det finns undertryck (MAP)-styrda varianter av Motronic också. Från ungefär 1988 och framåt skiljer man på dem genom att luftmängdstyrda system heter ML före versionsnumret medan undertryckstyrda har MP före.

Exempelvis kan systemen heta ML 1.5 eller MP 3.1 .

Var hittar man mer info om detta?
Det finns PC-programvara till VAG-bilar med Bosch ML7.0, och då skulle denna kunna kanske/troligen(?) passa till min Peugeot som kör med MP7.0

Jag har frågat tidigare om detta men inte varit riktigt nöjd med svaren...


Den info jag har hittat har varit utspridd lite varstans - t ex i verkstadshandböcker och servicemeddelanden för olika bilar, och i gula självstudiehäften från Bosch (många av dem finns scannade och utlagda på olika ryska siter, t ex www.motronic.ru).
Det finns säkert mer "halvintern" Bosch-dokumentation - kurslitteratur mm - som skulle kunna gå att komma över om man har kontakter på t ex lämpliga verkstäder.

Författare:  aryan [ mån 14-05-26 17:37 ]
Inläggsrubrik:  Re:

torbjorn skrev:
Troligen är den där 2,0 l -motorn i stort sett identisk med närmast större 20V sugmotor på svensksålda Volvo 850. Italien hade åtminstone förr en skattegräns vid 2,0 l motorstorlek, så det var förmånligt att undvika större motorer.

Jag har inte personligen hållit på med Volvo 850, men så vitt jag vet kan det förekomma antingen Bosch LH-jetronic (i så fall något som sägs heta LH 3.0 och som jag aldrig har kommit i närmare kontakt med), Motronic eller något Siemens/Bendix-tillverkat motorstyrsystem.

För Bosch-systemen är det säkert inga problem att koppla in vilken slags piggybacksystem som helst, men Siemens/Bendix har i vissa fall haft underliga drivsteg för spridarna (strömbegränsande, peak-hold eller liknande) som en del piggybacksystem har svårt att komma överens med.


Hoppas jag inte kapar tråden här. Jag har försökt att piggyback (Bioadapter) konvertera en 850 2,0 (5-cyl 10V Motorkod:B5202S) årsmod:1995 med Siemens insprutning genom att parralellkoppla en av bioadapterns kanaler och ett extra belastningsmotstånd för 5e cylindern men det gick inte bra. Spridarna är inte mycket lågohmiga 12-14Ohm. Det verkar som att Siemens styrsystem gör mer än bara kolla om det finns en belastning på utgången, katlampan tänds omedelbart och bilen går för fet med bensin i tanken trots bensinläge och att boxen har 0% pulsförlängning .

Löste problemet till slut med en BTR från biltema och genom att höja bränsletrycket till 4,5bar och det verkar fungera bra.

/Aryan

PS Biltemas BTR är relativ klumpig men verkar ha bra inställnings område och ge stabil bränsletryck, men slangnipplarna var inte åtdragna tillräckligt så det läckte ganska mycket till en början! Det följer snygga alumium plattor med slangadapters som verkar vara gjorda för att ersätta den befintliga BTR på fuelrailen men jag lät den sitta kvar.

Författare:  torbjorn [ mån 14-05-26 21:24 ]
Inläggsrubrik:  Re: Piggybackkonvertering av Volvo 850GLT 2.0 20V

Kan det tänkas att Siemens-systemet har samma egenhet som vissa Chryslersystem, nämligen att det inte duger med rent resistiv last för att simulera spridare utan man måste ha lite induktans inkopplad också, t ex en spole på 1 mH i serie med varje ingång på Bioadapter respektive belastningsmotstånd.

Författare:  aryan [ tis 14-05-27 11:17 ]
Inläggsrubrik:  Re: Piggybackkonvertering av Volvo 850GLT 2.0 20V

Ja det kanske det skulle funka. Jag tror att styrboxen är en Siemens S 103955404 C (eller annan sista bokstav A-G). Hade dessa Chryslers också Siemens ECU eller var det något annat märke? Minns du om spriderna också hade en liknade resistens?

Jag kollade inte vad spridarna hade för tillverkare men de hade iaf "vanliga" Bosch kontakter.

Författare:  torbjorn [ tis 14-05-27 17:54 ]
Inläggsrubrik:  Re: Piggybackkonvertering av Volvo 850GLT 2.0 20V

De har högohmiga spridare de också, motorstyrsystemet är Chryslers eget, påminner till byggsättet om Chrysler-tändsystemet i den där Volvo 240'n som du skrotade för några år sedan (plastkåpa, kretskortet ingjutet i en halvgenomskinlig gummiliknande massa). Det har visst bland annat kallats SMEC (Single Module Engine Controller), och är baserat på en 68HC11-processor. Jag vet inte vilken tillverkare som ligger bakom spridarna, men på multipointsystem har de vanliga "EV1" -kontakter.

Författare:  aryan [ fre 14-05-30 21:34 ]
Inläggsrubrik:  Re: Piggybackkonvertering av Volvo 850GLT 2.0 20V

BTR konverterade Volvon är nu på sin första långresa med E85 och har på streckan Stockholm - Malmö haft en förbrukning på endast 1,098 l E85/mil så det kan man verkligen inte klaga på och enligt ägaren känns den påtaglig starkare/piggare.

En liten varning för Biltemas BTR, efterdra slangnipplarna i BTR för i mitt fall var de så dålig åtdragna att den på trycksidan läckte ganska kraftigt.

/Aryan

Författare:  aryan [ ons 14-06-04 16:55 ]
Inläggsrubrik:  Re: Piggybackkonvertering av Volvo 850GLT 2.0 20V

Autobahn med ca 130 km/t marschfart drog den 1,14 l/mil i snitt, inte speciellt mycket heller tycker jag.

Sida 3 av 3 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/