Hej
Jag har tidigare konverterat både en saab och en audi V8 till E85 men det var
drygt 8 år sedan och bilarna har sålts och nu är det dags igen...
Jag har köpt en JDM Subaru Legacy B4 RSK som innebär att det är en
japan import som är högerstyrd bil med en dubbelturbo motor som bara
sitter i just högerstyrda bilar då den inte får plats annars med styrning mm.
Nu är saken den att bilen ska ha 280hk men dessa uppgifter kommer från Japan
på deras goa bensin som är 100oktanig.. Detta finns ju inte att tillgå i Sverige
utan det närmaste man kommer är 98oktanig bensin...
Men vi har ju Etanol
Så jag har läst på (Lite igen) om att det både konverteringsätten som finns
men att öka bränsletrycket är inte en lösning för mig då turbona ökar redan
trycket 1 bar och öka ytterliggare kommer bara att döda pumpen inom kort.
Så som jag ser det är det spridarbyte som gäller..
Jag menar att originalt så sitter det spridare som är 565cc stor och dessa ska
räcka till drygt 320hk vid mappning. Om jag räcknar på original effekt (280hk)
+ 39% så hamnar jag på 389hk och det räcker ju inte original spridare till..
Så då innebär det alltså att flextune mm inte är möjlig på min bil, eller?
Jag har möjlighet att läsa av felkoder och se parametrar, och har jag tur
så finns det kanske en definitions för att mappa bilen istället men jag ser
spridarna som en flaskhals.
Vad säger ni''?
Mvh
Acke