Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 12:41

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-30 14:04 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
torbjorn skrev:
De koder man får ut till en handterminal via OBD-II är däremot ganska standardiserade, men de består av en bokstav och fyra siffror.
Undrar om din blinkkod 13 då skulle kunna motsvara OBD-felkoden P0013 ?


Ja, jag har kikat lite på denna kod P0013 eftersom jag inte hittar någon annan med 13kod.

Fick fram Exhaust Cam Position Actuator Open Circuit - Bank 1

Översatt blir det Avgas kamläges aktuator öppen krets. Bank 1.

Hur skulle en bil bete sig då? Bilen går ju för övrigt normalt men ABS fungerar inte och den lampan är tänd.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-30 14:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Till att börja med är väl frågan om det överhuvudtaget finns en sådan givare på din bil, den felkoden verkar bara ha att göra med någon slags mekanism för omställning av ventiltider ...?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-30 15:48 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Din bil er vel kanskje nyere enn det som står beskrevet her
http://www.mazda-ogn.org/phpBB3/viewtop ... =4&t=10470
men der står i hvert fall blinkkoder på Mazda beskrevet. På gamle biler finnes i hvert fall verken 13 eller 31.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-07-02 09:05 
Offline

Blev medlem: ons 08-07-02 08:56
Inlägg: 21
Ort: Från
de ser ut som din bil är en 92:a eller uppåt. I så fall, kod 13 betyder ABS sensor, höger bak (11=RF, 12=LF, 13=RR, 14=LR). Men då ska det vara en lång "blink" följd av 3 korta.

Gå sedan vidare och testa sensorn. Öppna skuffen och koppla bort sensor kontakten. Mät sensorn... det ska vara 1.4 - 1.8 kohm. Är det inte det, byt sensorn. (500:- på skroten) Har du tur så är det bara glapp i kontakten.

Hoppas att det hjälper...

PS...glöm inte att nollställa boxen efteråt...

- jumpra kontakterna för att läsa av felkoder - samma som du har gjort för att läsa av din 13 kod. Vänta en liten stund tills den går igenom alla koder (om det finns fler än "13")
- slå på tändningen
- trampa på bromsen minst 10 ggr men en intervall kortare än 1sec mellan varje bromsning
- slå av tändningen och ta bort gemen från jumpringen....

klart...(du kan ev. kolla om du har lyckats...boxen ska inte ge några felkoder nu..)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-07-02 09:29 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
Tin skrev:
de ser ut som din bil är en 92:a eller uppåt. I så fall, kod 13 betyder ABS sensor, höger bak (11=RF, 12=LF, 13=RR, 14=LR). Men då ska det vara en lång "blink" följd av 3 korta.

Gå sedan vidare och testa sensorn. Öppna skuffen och koppla bort sensor kontakten. Mät sensorn... det ska vara 1.4 - 1.8 kohm. Är det inte det, byt sensorn. (500:- på skroten) Har du tur så är det bara glapp i kontakten.

Hoppas att det hjälper...

PS...glöm inte att nollställa boxen efteråt...

- jumpra kontakterna för att läsa av felkoder - samma som du har gjort för att läsa av din 13 kod. Vänta en liten stund tills den går igenom alla koder (om det finns fler än "13")
- slå på tändningen
- trampa på bromsen minst 10 ggr men en intervall kortare än 1sec mellan varje bromsning
- slå av tändningen och ta bort gemen från jumpringen....

klart...(du kan ev. kolla om du har lyckats...boxen ska inte ge några felkoder nu..)


En 1997a.
Tack för utförlig information. Har tidigare nämnt att ABS lampan lyser och får felkod 13. Det verkar som det är rimligt som du säger. Ska kika närmare på höger bak och se om det är glapp eller om det är sensorfel.

Hur visste du detta felkod? Hur nollställer man boxen sedan?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-07-02 09:35 
Offline

Blev medlem: ons 08-07-02 08:56
Inlägg: 21
Ort: Från
Ok...då är det som jag mistänkte..en 92-97, 87kw, FS eller GE

Alla felkoder, mm., finns i service manualen. (ex Haynes). De sista raderna i mitt förra inlägg beskriver hur man nollställer boxen....trampa fort på bromsen minst 10ggr, med kontakterna (för felkodavläsning) jumprade och tändningen på...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-07-02 13:52 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Dette kan kanskje være av interesse:
http://xedos6.ru/files/pdf/codes_obd_i.pdf

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-07-02 14:10 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Da så. Sto 89-00, så da antok jeg at den gjaldt hans bil.

Hijacker tråden litt iom at du kan noe om mazda. Prøvde nettopp å blinke på reservebilen min (323 LX 1.6 fra -91 med 87hk). Fikk ingen blink. Betyr det at jeg har gjort noe feil, eller at det ikke er noen lagrede koder?
Kanskje du også vet noe om nevnte modell har sekvensiell eller batchinnsprøytning? Jeg antar at det er batchinnsprøytning, men orker ikke lodde en flexituneII til ingen nytte ;)

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-07-03 08:19 
Offline

Blev medlem: ons 08-07-02 08:56
Inlägg: 21
Ort: Från
jag är lite osäker på 323 vad det är för box som sitter i, men även om det inte finns några felkoder, så ska den blinka minst en gång ...Kolla om du har jumprat rätt kontakter..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-07-03 08:44 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
magnul skrev:
Da så. Sto 89-00, så da antok jeg at den gjaldt hans bil.

Hijacker tråden litt iom at du kan noe om mazda. Prøvde nettopp å blinke på reservebilen min (323 LX 1.6 fra -91 med 87hk). Fikk ingen blink. Betyr det at jeg har gjort noe feil, eller at det ikke er noen lagrede koder?
Kanskje du også vet noe om nevnte modell har sekvensiell eller batchinnsprøytning? Jeg antar at det er batchinnsprøytning, men orker ikke lodde en flexituneII til ingen nytte ;)


Rita upp hur kontakten ser ut.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-07-03 09:25 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Kontakten ser ut som den i linken jeg postet. Er sikker på at jeg har riktige kontakter, men vet ikke om jeg hadde god nok kontakt. Siden jeg gjorde det alene vet jeg ikke om det blinket en gang før jeg rakk å se under panseret igjen. Får alliere meg med noen og prøve igjen.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-07-03 12:11 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
magnul skrev:
Kontakten ser ut som den i linken jeg postet. Er sikker på at jeg har riktige kontakter, men vet ikke om jeg hadde god nok kontakt. Siden jeg gjorde det alene vet jeg ikke om det blinket en gang før jeg rakk å se under panseret igjen. Får alliere meg med noen og prøve igjen.


Du kan nog göra själv. Jag gjorde så här att jag kopplade in en LED-multimeter. En som visar 12-230volt med lampor. En spänningsprovare tror jag de kallas.

Bygla två stift sen sätter du spänningsprovaren mellan två stift som det står angivet. Sen spelas en sekvens upp och du kan gå ut till kontakten och kolla på leden vad som blinkas.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-12-12 18:14 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
Hej igen!

Jag har faktiskt inte brytt mig om att kolla upp förräns nu.

Det var rätt besvärligt. Kontakten sitter på höger sida i bagageutrymmet nära stolryggen på baksätet. Under bakre högtalare om man har hatthylla.

Jag har lyckats mäta den nu och kommer fram till att det är 14-15 MegaOHM

Vilket betyder att sensorn är bruten eller korroderad inne i kabeln och det är trögt att få en ström att flyta?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-12-13 23:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ja, åtminstone om ABS-givaren är av "normal" typ, alltså en induktiv givare. Sådana brukar ha en likströmsresistans omkring 1 kohm.

Då återstår att ta reda på om det är fel på givaren eller om det är kabelbrott. Kolla om kabeln ser skadad ut någonstans eller om den ligger så till att den böjs kraftigt vid fjädringsrörelser, i så fall kan man ju misstänka att avbrottet är just där.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-12-15 23:11 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
torbjorn skrev:
Ja, åtminstone om ABS-givaren är av "normal" typ, alltså en induktiv givare. Sådana brukar ha en likströmsresistans omkring 1 kohm.

Då återstår att ta reda på om det är fel på givaren eller om det är kabelbrott. Kolla om kabeln ser skadad ut någonstans eller om den ligger så till att den böjs kraftigt vid fjädringsrörelser, i så fall kan man ju misstänka att avbrottet är just där.


Tack för tipset. Det blir och kolla så att kabeln inte är skadad. jag tror den är det eftersom den har glappat tidigare.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011