Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 11:09

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Problem Flexitune?
InläggPostat: sön 08-04-27 02:42 
Offline

Blev medlem: ons 07-08-15 21:16
Inlägg: 18
Ort: Östersund
Har kört snart 15000 mil med Flexitune nu och att fungerar bra tills nu!

Ibland efter start så kör jag iväg då tänds lysdioden och bilen stannar sedan när man försöker starta den igen lyser dioden med fast sken och bilen får ej någon soppa...

Vet den kan tändas av överhettning vid andvändning av fel spridare men då enligt vad som står ska den lysa i 3 sekunder sen ska boxen försöka igen. Och jag har högomiga spridare så det är inte felet.

Sen idag när jag körde så började dioden flimmra lite svagt ibland men motorn stannade ej

Någon som varit med om något liknande?

Tacksam för svar
MVH//Robin


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-04-27 09:37 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Misstänker att Brygg menar lysdioden från Flexitune burken. Denna ska väl inte flimra även om det skulle sitta rosa klegg i spridarna?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-04-29 20:02 
Offline

Blev medlem: ons 07-08-15 21:16
Inlägg: 18
Ort: Östersund
Jap är dioden till boxen jag menade men har tittat lite mer på det ni så jag har hittat felet :D
han boxen i mittenarmstödet i bilen så jag kontrolerade alla kablar mm på boxen men sedan när jag körde såg jag att lampan blinkade till varie gång jag drog åt handbromsen så då slog det mej direkt hadde ju satt jordkabeln i fästskruvarna till handbromsen...kollade nog alla kablar utom denn första gången :) så nu är allt lugnt igen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-04-30 12:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Brygg skrev:
Jap är dioden till boxen jag menade men har tittat lite mer på det ni så jag har hittat felet :D
han boxen i mittenarmstödet i bilen så jag kontrolerade alla kablar mm på boxen men sedan när jag körde såg jag att lampan blinkade till varie gång jag drog åt handbromsen så då slog det mej direkt hadde ju satt jordkabeln i fästskruvarna till handbromsen...kollade nog alla kablar utom denn första gången :) så nu är allt lugnt igen


:lol: Så motorn funkade kanske bara OK när handbromsen var dragen...?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-02 18:30 
Offline

Blev medlem: ons 07-08-15 21:16
Inlägg: 18
Ort: Östersund
Ne den fungerade bra hela tiden förutom ibland när jag skulle starta då lös den konstant hela tiden å fick inte en droppe soppa :x
Men än en gång nu när alla kablar sitter som dum ska har den inte låst sej ännu men kommer säkert göra. men flimmrar fortfarande i dioden ibland men märks inget på motorn. kan ju tagit skada av den dåliga jorden kanske eller så är det nått helt annat men det får tiden utvisa :D

när något är fel ska det vara ricktigt trasigt så den inte startar så är det lite lättare å hitta än när det sker typ en gång i veckan :lol:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-02 20:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det kan ju också bli problem pga spänningsskillnader mellan olika jordpunkter, nu när du har jordat piggybacksystemet i chassi men bilens eget insprutningssystem säkerligen är jordat i motorblocket. Det är inte alls självklart att det är samma spänning i de båda punkterna, varken likspänningsmässigt eller växelspänningsmässigt (transienter, störpulser från tändsystemet, generatorstörningar etc).

Det absolut säkraste när man ska koppla in ett piggybacksystem är att jorda i samma punkt där spridardrivsteget i bilens eget insprutningsstyrdon är jordat.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-02 20:35 
Offline

Blev medlem: ons 07-08-15 21:16
Inlägg: 18
Ort: Östersund
Tvivlar på det det skulle skilje någon större på jorden på en sån gammal bil däremot nyare med skärmjord på lambdan kan ha upphöjd jort till den mm. ska undersöka det mer senare kör inte bilen för tilfället kör en nissan s14 nu som ska i ett V.E.M.S och e85 i så forden får vänta ett tag :lol:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-02 21:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Vad är det för bil?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-03 19:34 
Offline

Blev medlem: ons 07-08-15 21:16
Inlägg: 18
Ort: Östersund
En gammal ford scorpio -85 2.0 8v utan lambdareglering.
insprutningen är även 2 kanals men avfyrar alla spridare samtidigt vad jag kan förstå är väl bara att styrenheten inte orkar driva alla samtidigt så jag kopplade en av kablarna till boxen och virade ihop dom 2 till spridarna in i boxen men borde inte ha med det att göra har ju fungerat i 1500 mil tills nu.

Vet man kanske inte borde koppla så och att boxen är till för lambdareglering men va värt ett försök och det fungerar ju så varför inte är ju bara en bruksbil =)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-03 21:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ok. Nja, gamla Ford EEC-IV har ju spridarna i två grupper, och vad jag vet så öppnas de omväxlande.
Men det kan ju mycket väl vara ett jordproblem på en så gammal bil där kanske jordförbindelserna mellan motor, chassi och batteri börjar bli dåliga.
Jag föreslår att du jordar Flexitune i de kablar som är anslutna till pinne 40 och 60 på insprutningsstyrdonet istället.

Förresten, visst är styrdonet av typ EFI-VM111 med detaljnummer 86GB-12A650-L2A ?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-06-05 00:31 
Offline

Blev medlem: ons 07-08-15 21:16
Inlägg: 18
Ort: Östersund
ne jag vet inte orkade inte kolla så mkt vet dom sprutar in samtidigt medans startmotorn går iaf möjligt dom sprutar omväxlande när den är ingång men typ hälften av alla insprutningsbilar är ju enkanals så tänkte det måste ju fungera på min gammla ford också hehe och d gör det.
och när jag konverterade fanns bara enkanaligt flexitune så hadde inte så mkt val =)

jag har ingen aning om vad det är för styrdon facktiskt har alldrig behövt grejja något med det så har alldrig kollat:P
men är bra ni kommer med ideer iaf ska se över jodpunkter mm

ska undersöka det vidare när jag får ork nu går den iaf felfritt bara att dioden flimmrar lite ibland och att den drar minst lika mkt olja som etanol att dömma av avgasluckten haha men har snart semester så ska byta ventiltätningar då...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-11-25 19:43 
Offline

Blev medlem: ons 07-08-15 21:16
Inlägg: 18
Ort: Östersund
Vet det här är en skit gammal tråd men tänkte skriva ändå om någon läser det.

Ventiltätningarna är nu bytta och det hadde inget med etanolen att göra att dom var dåliga för dom hadde helt enkelt hoppat av och dom nya satt också dåligt som jag fick limma dom.

Att dioden flimmrar har jag också kommit fram till varför.
Jag har etanol boxel i mittenarmstödet på bilen så går alla kablarna till den under facket under handbromsen som jag brukar ha mobiltelefonen liggandes i och direkt om det är någon aktivitet på mobilen som det ibland är utan att det behöver ringa så flimmrar den lite svagt och när telefonen ringer så flimmrar den starkare så enkelt var det men varför det händer vet jag ej och märks ingen skillnad på gången på motorn =)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-12-16 10:57 
Offline

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 238
Jag tycker att det är bra när folk tar sig tid att berätta hur det gick sen.
Tack!

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45+ kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85-konverterad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-02-16 21:39 
Offline

Blev medlem: mån 09-02-16 20:34
Inlägg: 4
Lånar tråden jag också.

Fast jag har inte ett lika enkelt "fel"

Det är som så att jag köpte en bil med ett inmonterat flexitune i.

det hade setat i bilen i ca 2 år, 2.5år kanske.

Dock enkelt inkopplat, för att ägaren inte ville att det skulle synas att det satt en dosa kopplad i bilen för att kunna köra på E85.
Det har alltså ingen diod eller knapp för choke, utan var kopplat så flexitunen fick ström när man vred på tändningen.

Jag körde med bilen som vanligt. Parkerade i en ca 5-10 min, när jag skulle starta bilen igen lät jag tändningen vara på i ca 5-10 sek innan jag startade bilen, och precis innan jag hann vrida nyckeln i startläget, så uppfattade jag ett fräs och troligen lite rök från flexitunen (minnet är lite svagt, detta hände i höstas)

Bilen startade dock, men gick max att smyg gasa upp till 1500 rpm.... gasade jag mer så la bilen av och släppte jag gasen så hoppade den igång igen..... jag tog mig hem och återanslöt kablarna från originalboxen till spridarna med varandra och kopplade ur flexitunen.

Har nu öppnat den (igen) för att felsöka, men ingenting ser konstigt ut, allt ser bra ut, av det jag sett, ska leta fram multimetern och mäta lite också. ser ingen kallödning, nåt motstånd eller nån konding eller diod som brunnit, och inte heller någon "ledning" på kretskortet ser heller ut att ha pajjat.


Någon som har nån idé vad som kan ha hänt?

Har mailat info@flexitune.se
men jag ger ett försök här också.

Tacksam för svar!

Med Vänliga Hälsningar Chrille


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011