torbjorn skrev:
aryan skrev:
Hittade nu en källa för fem styck Bosch spridare som borde stämma
http://www.bosch-motorsport.de/media/ca ... 459pdf.pdfTre av dem finns med i tabellen och de flödet är inte samma!
(första värdet i tabellen, andra är från Bosch pdf)
0280155830 347 382 cm3/min
0280156063 358 393 cm3/min
0280156012 412 453 cm3/min
En stor skillnad, verkar som att min lista inte stämmer alls?
Skillnaden verkar vara ganska precis 10 % för allihop. Kan skillnaden orsakas av att olika viskositet hos det bränsle man har testat med eller att man av någon anledning har dragit av 10 %?
Ja det är märkligt, om man räknar med öppnings tiden och en viss pulskvot kanske det kan kanske bli 10%.
Jag såg nu att Bosch testar med N-heptane
Citat:
EV 6 EL, 261 g/min n-heptane Order number 0 280 155 830
EV 6 ES, 269 g/min n-heptane Order number 0 280 156 063
EV 6 CS, 310 g/min n-heptane Order number 0 280 156 012
Enligt wikipedia
http://en.wikipedia.org/wiki/Heptane skulle heptane ha en densitet av 0,68 (0,6795) g/cm³ räkna man ut förderna då borde det betyda att det ska vara lite större skillnad.
0280155830 347 382 cm3/min; 261 g/min n-heptane = 384 cm3/min
0280156063 358 393 cm3/min; 269 g/min n-heptane = 396 cm3/min
0280156012 412 453 cm3/min; 310 g/min n-heptane = 456 cm3/min
Så ganska precis genomgående 10,68 % mer i Bosch data !?
Om man tar Bosch uppgifter i g/min och delar det med densiteten 0,752 g/cm3 blir det som i min tabell. Det är ungefär vad densitet för bensin är, typ 0,755g/cm3 (0,71–0,77 g/cm3), där har vi kanske källan till felet?