Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 03:44

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 15-02-24 11:43 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Bra synpunkter!

Min källa är en google sökning som gav snarlik / samma lista
http://www.polog40.co.uk/article_injector_table.php
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=16&t=54675
http://www.quartermile.ws/forum/index.php?topic=7090.0
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=206623

Jag tror detta är alla "standard" Bosch spridare med EV6 rektangulär tvåstiftsanslutning men vet inte säkert och inte heller om de har en-, två- eller flerstrålor.

Om det finns en källa/källor med flera uppgifter och som är tillförlitlig kan jag använda den och utöka antalet kolumner.

Hittade nu en källa för fem styck Bosch spridare som borde stämma http://www.bosch-motorsport.de/media/ca ... 459pdf.pdf
Tre av dem finns med i tabellen och de flödet är inte samma!
(första värdet i tabellen, andra är från Bosch pdf)
0280155830 347 382 cm3/min
0280156063 358 393 cm3/min
0280156012 412 453 cm3/min

En stor skillnad, verkar som att min lista inte stämmer alls?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 15-02-24 11:56 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Vad sägs om att ha med dessa kolumner (som Bosch har med):

Flöde cc/min (170)
Tillverkare (Bosch)
Modell (EV6)
Artikelnr (0 280 156 194)
Spraytyp (C/konisk)
Hölje (S/kort)
vinkel α80° (15)
vinkel γ° (0)
vinkel δ° (-)
Motstånd Ω (14.5)

Bilmärke och typ som de används i tycker jag inte behöver vara med i en tabell över spridare, det skulle kunna vara en annan tabell för det.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 15-02-24 13:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
aryan skrev:
Hittade nu en källa för fem styck Bosch spridare som borde stämma http://www.bosch-motorsport.de/media/ca ... 459pdf.pdf
Tre av dem finns med i tabellen och de flödet är inte samma!
(första värdet i tabellen, andra är från Bosch pdf)
0280155830 347 382 cm3/min
0280156063 358 393 cm3/min
0280156012 412 453 cm3/min

En stor skillnad, verkar som att min lista inte stämmer alls?


Skillnaden verkar vara ganska precis 10 % för allihop. Kan skillnaden orsakas av att olika viskositet hos det bränsle man har testat med eller att man av någon anledning har dragit av 10 %?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 15-02-24 13:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
aryan skrev:
Vad sägs om att ha med dessa kolumner (som Bosch har med):

Flöde cc/min (170)
Tillverkare (Bosch)
Modell (EV6)
Artikelnr (0 280 156 194)
Spraytyp (C/konisk)
Hölje (S/kort)
vinkel α80° (15)
vinkel γ° (0)
vinkel δ° (-)
Motstånd Ω (14.5)

Bilmärke och typ som de används i tycker jag inte behöver vara med i en tabell över spridare, det skulle kunna vara en annan tabell för det.


Jag skulle nog vilja ha med ev ytterligare märkning (t ex biltillverkarens detaljnummer om det står på spridaren). Det kan ju underlätta identifiering av en spridare med skadad märkning.
Färg på spridaren kan också vara bra att ha.
Fälten för artikelnummer bör klara av även bokstäver och skiljetecken, en del specialutföranden från Bosch har nummer som börjar på bokstav, och i biltillverkares nummer kan alla möjliga märkliga tecken förekomma.
Det kan också vara bra att ha en flagga för om spridaren är polaritetskänslig eller inte.
Och sen hade vi det här med anslutning mot fuel rail. O-ring, slang, eller ringformad spalt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 15-02-24 16:45 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
torbjorn skrev:
aryan skrev:
Hittade nu en källa för fem styck Bosch spridare som borde stämma http://www.bosch-motorsport.de/media/ca ... 459pdf.pdf
Tre av dem finns med i tabellen och de flödet är inte samma!
(första värdet i tabellen, andra är från Bosch pdf)
0280155830 347 382 cm3/min
0280156063 358 393 cm3/min
0280156012 412 453 cm3/min

En stor skillnad, verkar som att min lista inte stämmer alls?


Skillnaden verkar vara ganska precis 10 % för allihop. Kan skillnaden orsakas av att olika viskositet hos det bränsle man har testat med eller att man av någon anledning har dragit av 10 %?


Ja det är märkligt, om man räknar med öppnings tiden och en viss pulskvot kanske det kan kanske bli 10%.

Jag såg nu att Bosch testar med N-heptane
Citat:
EV 6 EL, 261 g/min n-heptane Order number 0 280 155 830
EV 6 ES, 269 g/min n-heptane Order number 0 280 156 063
EV 6 CS, 310 g/min n-heptane Order number 0 280 156 012


Enligt wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Heptane skulle heptane ha en densitet av 0,68 (0,6795) g/cm³ räkna man ut förderna då borde det betyda att det ska vara lite större skillnad.
0280155830 347 382 cm3/min; 261 g/min n-heptane = 384 cm3/min
0280156063 358 393 cm3/min; 269 g/min n-heptane = 396 cm3/min
0280156012 412 453 cm3/min; 310 g/min n-heptane = 456 cm3/min

Så ganska precis genomgående 10,68 % mer i Bosch data !?

Om man tar Bosch uppgifter i g/min och delar det med densiteten 0,752 g/cm3 blir det som i min tabell. Det är ungefär vad densitet för bensin är, typ 0,755g/cm3 (0,71–0,77 g/cm3), där har vi kanske källan till felet?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 15-02-24 16:54 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ok, då får vi:
Flöde cc/min (170)
Tillverkare (Bosch)
Modell (EV6)
Hölje (S/kort)
Artikelnr (A0 280 156 194Z)
Oem nummer: (VF73002)
Färg: (grön)
Polaritetskänslig: N
Spraytyp (C/konisk)
vinkel α80° (15)
vinkel γ° (0)
vinkel δ° (-)
Motstånd Ω (14.5)

men anslutningen mot fuelrailen borde väll framgå av modell & tillverkare?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 15-02-24 18:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
EV1-spridare finns ju med både slang och O-ring.
Några exempel på "slangspridare":
0 280 150 114 (VW Transporter)
0 280 150 154 (Citroën CX GTI 2,4)
0 280 150 254 (Citroën CX GTI 2,5)

Det verkar som om alla spridare som heter 0 280 150 0xx (för D-jetronic, med ett äldre kontaktdon utan låsning) har slang. Alla EV1 med nummer 0 280 150 1xx tycks ha slang, men bland nummer 0 280 150 2xx förekommer både slang och O-ring. Alla 0 280 150 7xx och högre har O-ring.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 15-02-26 18:22 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ok, hittade f.ö. lite mera bra att veta här:
http://www.bosch-motorsport.com/media/c ... npdf~1.pdf
(mina understryckningar).

Citat:
The Injection valves of Bosch exist as Single-Spray and Twin-Spray version, with different flow-rates and different injection angles. There are three housing sizes available: compact, standard and long. Moreover, you can choose an extended tip length. The hydraulic connections of all housings are compatible.

The EV 6, EV 12 and EV 14 valves are approved for the operation with ethanol (E85) since 1993. In case of operation with methanol, a cleaning with gasoline has to take place after usage.

The operation with fuel-pressures of up to 8 bar is permitted in motorsports, but the minimum power supply voltage has to be enhanced.

The conversion of the flow-rates at changed pressures can be done by using the following formula:

Flow rate (QstatP2) = sqrt(P2/P1) * QstatP1
P1 = current pressure, P2 = target pressure
Qstat = Flowrate at 100% opening time

Usually, the flow rates are shown in g/min, but it depends on the test medium. For this purpose, the following conversion is possible:
Qstat in g/min n-Heptan/0,684 = cm3/min
Qstat in g/min Gasoline/0,744 = cm3/min

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011