Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 17-11-21 18:12

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-05-18 13:19 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-03 02:43
Inlägg: 73
Ort: Säter
Kompletterar med en till lista där även bilmodell står med.
Spridare

Länkade till Boschdelen men det finns fler på sidan.

_________________
///BMW - Was sonst!
Johan Eriksson / Säter
M3E30 -87, M3E30-replika -89 E85, 325i -93, 320 iT -00


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-08-18 12:49 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 211
JohanE skrev:
Kompletterar med en till lista där även bilmodell står med.
Spridare

Länkade till Boschdelen men det finns fler på sidan.


Mina spridare finns ju inte med
Part Number: 001 0254 V001 - Bosch 0280156157
eller
Part Number: 000 3099 V004 - Bosch 0280155814

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45-60 kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-08-18 12:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4472
Ort: Sundsvall
Det brukar dröja ganska länge innan en ny spridartyp dyker upp i såna där listor, det verkar som om det ofta rör sig om en "handläggningstid" på uppåt 10 år, kanske något kortare för spridartyper som många motortrimmare intresserar sig för.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Spridartabell
InläggPostat: mån 08-08-18 19:36 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1824
Ort: 08- och Småland
Jo, den fungerade. Ett Exelark, så det tog några sekunder extra att öppna i flera steg.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-08-19 09:17 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 211
Jag har gjort en efterlysning på Bildelsbasen. Det är inte akut.

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45-60 kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-08-17 19:18 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1082
Ort: Närke
jeg skrev:
"Min" lista lär ska vara Borsch egna, men det har jag inga belägg för.
Här är den iaf.

http://129.125.253.199/vw/diversen/boschdyser.xls

(Hoppas länken funkar, är lite data idiot)

Jag undrar vad det är för skillnader på "stråletyp".
De är ju angivna, men utan någon referens eller förklaring.

Problemet för mig är att Utformningen på spridarna till V6:an (0280155613)är tydligen ovanlig: bara 16 st, och den spridare som skulle passa bäst (0280155606) för mig verkar inte finnas begagnad. MEKA har den inte i sitt sortiment heller.
Nästa spridare som ligger i närheten av vad jag vill ha sitter i Ford, men har en annan "stråletyp". (Hittar inte den heller i Bildelsbasen)
Hur kritiskt är formen på strålen?


Edit: lade till spridar-nummer

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Senast redigerad av Dr. Mabuse tis 09-08-18 11:15, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-08-18 11:12 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1082
Ort: Närke
jeg skrev:
Oj, det var en gammal tråd, minns knappt att jag skrev det där.

Klicka på "Forklaringer" längst ned på Exelarket så kommer en enklare förklaring upp.
På Norska/Tyska :)

Det enda som var lite nyttigt var förklaringen på spridar-bilden. Det är tydligen två strålar på vissa spridare för att få lika mycket genom båda insugningsventilerna på en 4-ventilare.

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-04-11 14:28 
Offline

Blev medlem: ons 12-03-14 16:09
Inlägg: 85
Denna sida var inte särskilt hjälpsam för mig, då jag har Siemens Deka på 192 cc/min. Men den var ganska komplett på Bosch spridare.

http://users.erols.com/srweiss/tableifc.htm


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-11-05 19:29 
Offline

Blev medlem: tis 12-03-20 21:00
Inlägg: 102
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... 30&t=86567

_________________
SAAB 9-3 2.0T -02 300hk Biopower


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 15-02-23 22:37 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Gjorde på försök en tabell av 657st Bosch spridare med lite extra funktionalitet, man kan sortera och t ex filtrera spridarna på flöde, impedans osv:
http://etanol.nu/spridare/
Vad tycker ni? Tänkte att det skulle kunna underlätta om man vill hitta en spridare som har ca 40% större flöde.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 15-02-24 10:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4472
Ort: Sundsvall
Man borde väl också komplettera tabellen med mekaniska uppgifter för spridarna - t ex längd, kontaktdon, en-, två- eller flerstråle, anslutning mot fuel rail med slang, O-ring osv.

Jag är för min del skeptisk mot spridardata utan källangivelse. Det finns alldeles för mycket felaktiga uppgifter som cirkulerar - t ex kan det hända att man har mätt på ett enda begagnat spridarexemplar av en viss typ, som råkade vara igensatt eller felaktigt på något sätt. Det kan hända att mätningarna är behäftade med mätfel eller att det har blivit fel vid omräkning mellan amerikanska och metriska enheter.
Man skulle t ex kunna ha en spalt med flaggor som talar om källan för uppgifterna - t ex spridartillverkares datablad, biltillverkares verkstadshandböcker, okänt från nätet osv osv.

Förutom Bosch-nummer kan det också vara bra att ha en spalt för biltillverkarens beteckning på spridaren.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011