Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 10:27

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-05-28 07:08 
Offline

Blev medlem: mån 08-05-26 20:06
Inlägg: 19
Ort: Från
Flexitune 2 följer med en vattentät låda som innehåller chipen, och kontakterna skruvas bara dit...

Tack för svar!


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-05-28 10:35 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-04 13:07
Inlägg: 204
Precis som Lind skriver menade jag. Man ska även tänka på att garantierna kan vara lite luddiga när det gäller byggsatser. 8)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-05-28 14:18 
Offline

Blev medlem: mån 08-05-26 20:06
Inlägg: 19
Ort: Från
Undra om det är någon lag mot Flexitune?

Måste man göra en besiktning direkt efter man installerat Flexitune?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Efter konverteringen
InläggPostat: ons 08-05-28 14:29 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Nej, du skall inte göra någon besiktning.
Eventuellt kan du göra en avgaskontroll på någon välvilligt inställd bilverkstad i din närhet. Helst inte en auktoriserad Volvoverkstad, för enligt dom är det ibland omöjligt att konvertera. Men det är bara för din egen kontroll den dagen du gör din ordinarie besiktning hos SvBP. Och du skall för ordningens skull inte berätta för dom att du har konverterat heller.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-05-28 15:41 
Offline

Blev medlem: mån 08-05-26 20:06
Inlägg: 19
Ort: Från
Det är sant... På Flexitune kan man ju koppla om från bensin till etanol... Kanske kan man ställa in bensin vid besiktningen?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-05-28 19:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det behövs inte, bara motorn klarar att gå lambdareglerat på tomgång och vid 2500 varv/min, och installationerna inte syns alltför tydligt i motorrummet, så kommer bilprovningen inte att säga något.
Om katalysatorn börjar bli dålig så att HC och CO-värdena börjar ligga nära gränsvärdena, så är chansen större att man klarar en besiktning på E85 än på bensin.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-05-28 19:57 
Offline

Blev medlem: mån 08-05-26 20:06
Inlägg: 19
Ort: Från
Skönt att höra!

Men har de på besiktningen inget emot själva reglaget och lysdioden som kopplas till Flexitune? Ställer de några frågor om sånt?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-05-28 21:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 298
Ort: Ljusne
Jag (nåja, tjejen..) rullade in på bes. med både Flexitune, knapp+flashande blå lysdiod och en rejäl "etanolbil"-skylt i bakrutan på sjuförtin. :)
Gubben där undrade om bilen gick på etanol, eller om skylten bara satt där ändå.
"Klart den gör!"
Sen hade han frågat en massa om konv, om Flexitune funkade bra m.m..
Han hade nämligen en likadan bil, som han blandtankade. :lol:

Så länge installationen är väl utförd så tror jag inte de bryr sig. Och allra helst inte av någon knapp och diod. :)
Sådant kan ju vara till extraljus eller precis vad som helst..

Men sen vet man ju inte.. I.o.m. att det blir lagligt att konv. nu så kanske de vill att bilen ska registreras om eller liknande om det framkommer att man har bytt bränsle.

_________________
#Linus Johansson
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-06-07 21:23 
Offline

Blev medlem: fre 08-05-16 11:27
Inlägg: 84
Ort: Linköping
Hmm... jag funderar också på vad besiktningen ska säga om fulkonverteringar nu när det blir "teoretiskt" möjligt att finkonvertara. Å andra sidan kan man se detta som civil olydnad med vällovligt syfte. Men en diskret montering kanske är att föredra.

Angående Flexitune och Volvo 740/LH2.4 så finns det en pedagogisk beskrivning att tillgå i Volvo 700/900 klubbens forum FAQ (topic 42453)

Eller har torbjorn något att invända mot den monteringen?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-06-07 21:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ja, jag har något att invända.

1. Det är högst olämpligt att ta spänningsmatningen till Flexitune från tändspolen, eftersom det är det mest "nersmutsade" och störningsbemängda stället man överhuvudtaget kan hitta i en bils elsystem.

2. Dessutom är Flexitune inte byggd för att tåla motorrumsmiljö, den trivs mycket bättre inne under instrumentbrädan. Dessutom slipper man ju dra ledningarna till omkopplare mm genom torpedväggen då.

3. Till sist, för att slippa problem med att spridaröppningspulserna stör annan elektronik i bilen (t ex lågnivåkablage mellan bilstereo och slutsteg), så bör man jorda Flexitune i samma punkt som används som kraftjord för LH 2.4 -systemet.

Det är bättre att göra hela inkopplingen i kontakten till LH 2.4 -styrdonet, som jag beskrev i #9 i den här tråden.
Några kompletteringar:

Om man inte vill mata Flexitune via tändningen utan vill ha ständig matning till den, så ta matning från pinne 4 på LH 2.4 i stället för från pinne 9.
Hela inkopplingen gäller för den delen inte bara för Volvo 740 utan även för andra bilar med LH 2.4 (t ex Saab 900-9000).

Tänk på att ledarfärgerna kan vara helt slumpmässiga på Volvo 240 och 740, lita aldrig på att de stämmer med elschemat eller med en annan likadan bil.

Jord och utgång från Flexitune till spridare är de enda ledare där det flyter några strömmar att tala om, de bör vara minst 0,75 mm², gärna 1,5 mm².
Övriga ledare (spänningsmatning till Flexitune, ingång från LH till Flexitune, ledningar till omkopplare, tryckknapp och LED) kan ur elektrisk synpunkt vara hur tunna som helst. Ur mekanisk synpunkt bör man dock inte gärna ha tunnare än 0,35 mm² i en bil. Använd ändhylsor där ledningarna skruvas fast i Flexitune's skruvplint för att slippa kabelbrott med tiden.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-09 10:30 
Offline

Blev medlem: fre 08-05-16 11:27
Inlägg: 84
Ort: Linköping
Tack torbjorn, nu begriper till och med jag!

Man blir ju med tiden väldigt intresserad av den där LH 2.4. Finns den pedagogiskt beskriven någonstans på nätet? Eller åtminstone en fullständig lista på vad som finns på respektive "pinne".


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-09 15:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag har inte sett någon riktigt bra och fullständig beskrivning av LH-systemen på nätet, mitt kunnande om systemet härstammar från diverse Volvo- och Saab-verkstadshandböcker, en bunt overheadbilder från någon Bosch-kurs, samt framför allt från "reverse engineering" av ett antal styrdon.

Här är i alla fall en någotsånär komplett signallista, men den täcker inte in alla konstiga varianter.
LH-jetronic 2.4 (35-polig kontakt)

1 Trigg från tändsystem
2 Gasspjällkontakt tomgång (normalt) eller gasspjällpot (LH 2.4.2 på Saab B234i)
3 Gasspjällkontakt fullgas (normalt) eller någon slags utgång som inte används i bil (LH 2.4.2 på Saab B234i)
4 Backupspänningsmatning (ständig 12 V från batteri)
5 Jord
6 Luftmängdmätare signaljord
7 Luftmängdmätare signal (ingång)
8 Luftmängdmätare fribränning (utgång)
9 Spänningsmatning från huvudrelä
10 +5V, matning till spjällpot på LH 2.4.2.
11 Utgång för att styra relä, kan ha olika funktion i olika bilar. T ex styra elkylfläkt.
12 Diagnosuttag, ISO 9141 K (dubbelriktad signal, används för testdosan på Volvo och annars för dataöverföring). Ej bestyckad, alt. endast som utgång på tidiga styrdon för Saab.
13 Motortempgivare
14 0/12 V ingång, kan ha olika funktion i olika bilar. T ex AC.
15 Utgång för att styra relä, kan ha olika funktion i olika bilar. Tomgångsventil "B" om sådan med dubbla lindningar används (LH 2.4.2 på Saab B234i).
16 Diagnosuttag, ISO 9141 L (ingång, används ej på Volvo, används för att aktivera blinkkodavläsning på Saab)
17 Kraftjord (utgångssteg för spridare, kallstartventil, tomgångsventil mm).
18 Utgång för spridare
19 Utgång för att styra relä alternativt 0/12 V ingång, vanligtvis ej ansluten. Möjligen styrning av EGR i något fall.
20 Manöver pumprelä
21 Manöver huvudrelä
22 Utgång för motorelektronikvarningslampa
23 Ingång för EGR-tempgivare (används vanligtvis ej). Alternativt 5 V-utgång.
24 Lambdasond
25 Utgång för belastningssignal (tq) till tändsystem.
26 Utgång för växelindikator
27 Utgång för kanisterventil (om den inte är vakuumstyrd)
28 ?????
29 Ingång 0/12 v (kan t ex användas för bygling för att indikera man/aut växellåda)
30 Ingång startmotorsignal
31 Utgång med okänd funktion, eventuellt förbrukningssignal till färddator.
32 Utgång för kallstartventil (som regel endast bestyckad på styrdon för Volvo)
33 Utgång för tomgångsventil ("A" vid tomgångsventil med dubbla lindningar)
34 Ingång för hastighetsgivare (hallgivare)
35 +12 V via tändningslås (används ej som spänningsmatning utan bara för att styra tillslag av huvudrelät.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-06-20 09:56 
Offline

Blev medlem: fre 08-05-16 11:27
Inlägg: 84
Ort: Linköping
Stort tack (igen)! En måhända dum fråga bara. Kan man på något enkelt sätt lösgöra en anslutning från kontaktdonet, exempelvis för att trä på en krympslang...

Jag kunde inte begripa detta när jag rekognocerade häromkvällen, men det är säkert väldigt enkelt om man bara är tillräckligt smart ;-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-06-21 18:27 
Offline

Blev medlem: mån 08-05-26 20:06
Inlägg: 19
Ort: Från
Installerade till slut FlexTune II i bilen... Det var busenkelt!

Det enda svårigheten var ju självklart att hitta rätt kabel, men det är sant att jordkabeln och spridarkabeln är tjockast. Hos mig var:

Svart - Jord
Grå - Spridare
Blå - Tändningen (som var lättast att hitta, då man kan se om man får ström när man vänder på tändningsnyckeln)

Kopplade även lysdioden och 3-vägsströmbrytaren och kör nu på 100% etanol :D


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011