Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 08:24

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 08-07-05 03:38 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 08-07-05 03:30
Inlägg: 46
Ort: Gjøvik
Hei!

Har konventert min 99-mod suzuki baleno med adapter (ecoflex). Før jeg konventerte har jeg kjørt 50 % etanol og 50 % bensin blanding ukonventert i ett år. Dette fungerte helt fint. Men jeg er fortsatt litt skeptisk til hvordan etanolen påvirker marerialet i drivstoff (bränsel) systemet.. Noen som har opplevd lekasje på slanger etter konventerin? Hører rykter om dyser som blir dårlige og tetter seg etter en stund.. noen som har opplevd noe der?

Foruten mine "små" bekymringer er jeg stor fornøyd med e85 som drivstoff (minus kaldstart :wink: ) Bilen går bedre og det lukter nesten friskt av eksosen :) og ikke minst... nå som bensinen koster rundt 14 kroner pr liter er det jo gull å fylle etanol 8)


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-07-05 09:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det finns många trådar här på forumet där materialfrågor och sådana risker diskuteras, i praktiken kan man säga att det inte finns några sådana problem. Alla plast- och gummimaterial som tål bensin, tål också etanol.

De problem man möjligen kan få gäller mycket gamla bilar där bränsleslangarna redan är söndervittrade och porösa, det enda som hindrar dem från att läcka är hartsavlagringar från bensin. När etanolen har löst upp hartsavlagringarna ser man plötsligt hur dåliga slangarna egentligen var. Men på en så pass modern bil som din är det ingen risk för sådana problem.

De där hartsavlagringarna kan också, när de lossnar, sätta igen bränslefilter mm så att det eventuellt kan bli nödvändigt att byta filter några veckor eller några månader efter att man har börjat köra på E85. Även den risken är ganska liten på en någotsånär modern bil. Om man är osäker kan man mäta bränslepumpens strömförbrukning under körning, det syns tydligt att den ökar om filtret börjar bli igensatt.

Problemet med spridare som sätts igen är ett helt annat, och det beror på en tillsats (PIB) i den bensin som ingår i E85. Precis samma problem finns också på fabrikstillverkade FFV-bilar. Men man undviker det lätt genom att köra bilen på bensin en eller två gånger om året. Lämpligt är att passa på vid tom tank och tanka 5 eller 10 liter bensin, så kör man slut på den innan man tankar E85 igen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-07-06 14:44 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 08-07-05 03:30
Inlägg: 46
Ort: Gjøvik
Tusen takk :) Det er vel egentlig det jeg har tenkt, men jeg ville høre deres mening om det. Har set mange tråder på det, men ikke så mye på suzuki baleno. :?

Noen som har noen tips på kaldstart her inne? I papirene fra leverandøren av ecoflex `en står det

"you can use the fuel pump to prime the engine by setting the key in the start posision (and start the engine yet) and then turn it of. Then sett the key to the run position and let the starter run briefly".

Altså jeg lar starteren gå litt får jeg stopper og venter på at bensinpumpen bygger opp trykket før jeg drar den litt til og gjentar dette.. bekymringen er jo at det bensinpumpen lager en slags pipelyd, knirkelyd når jeg gjør dette.. er dette normalt? For meg høres dette ut som en ulyd..
Bilen starter uansett etter en stund. men jeg synes det er litt bekymrende at det er kaldstart problemer når tempen er + 10 grader ute.. og siden jeg da ikke har motorvarmer på bilen kan det bli tøft når tempen synker til -10.. hører det kan være hjelp i startgass.. gjelder dette også når tempen syker under - 10?

Alle tips motaes med takk :D


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011