Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 02:32

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 08-07-10 16:05 
Offline

Blev medlem: tor 08-07-10 15:58
Inlägg: 8
Ort: Från
Har en saab 9000CS 2,0T -96 och vill gör om den till ettanol.

Fråga ett: vart inne på saab butiker och snackat med mekaniker och dom avråder mig starkt från att göra det. frågan jag ställer mig är om dom har rätt? Att motorn inte klarar av de och packning slangar kolvar behövs bytas för att det ska gå?
Fråga två: kan tänka mig att bilen behövs besiktigas om. Stämmer de?
Fråga tre : vad behöver jag tänka på och se upp för om jag byter från bensin till etanol ?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Några svar
InläggPostat: tor 08-07-10 20:19 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Hej Pacman!
Vi börjar med fråga 2, för här får du ett klart svar: Du behöver inte besiktiga om bilen, och du har ingen skyldighet att tala om att du har konverterat, om nu någon skulle fråga. Sätter du i en så kallad Piggyback, kan du ju sätta den på en undanskymd plats. Det som gäller är avgaskontrollen, och om den är problemfri, så har troligen inte Bilprovningen tid med några utredningar av det ena eller det andra.

Fråga 1, så: Att en auktoriserad bilverkstad säger så, beror ju på att dom vill sälja en fabriksny, eller i alla fall egentillverkad E85-bil. Men det gäller rent allmänt att man skall se över bl.a. bränsleslangar om man "hemkonverterar". Det finns många trådar och råd om detta på forumet. Se även rullgardinerna på startsidan och Bygga om insprutare.

Fråga 3: Svaret ligger till viss del i fråga 1. Kolla bränsleslangar, byt bränslefilter efter någon tid, ha koll över bränsleförbrukning och köldstartvillighet. Goda råd och svar finns här på forumet. Du kan ju också om du vill känna dig säker, göra en avgaskontroll efter konverteringen, inför t.ex. din ordinarie besiktning. Välj då en oauktoriserad mindre bilverkstad som du har förtroende för.

Frågor eller undringar ställs dagligen här på forumet. Följ upp detta. Om du undrar över något kanske svaret finns här redan.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-07-10 22:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
På fråga 1 kan jag tillägga att man knappast behöver oroa sig för bränsleslangar på en så pass ny bil som '96. Bränsleslangar av dålig kvalitet hittar man fabriksmonterat bara på 80-talsbilar och äldre , och Saab har vad jag vet aldrig varit känt för just dåliga bränsleslangar.

Fråga 3 : Risk för igensatt bränslefilter har man framför allt på bilar som har stått länge med gammal bensin i tanken så att det har blivit hartsavlagringar. T ex hobbybilar eller pensionärsbilar som brukar stå avställda på vintern, eller om det är frågan om en bil som någon gång har stått stilla uppåt ett år (t ex osåld hos en bilhandlare). Hartsproblemet verkar vara värre på bilar med plåttank än med plasttank, och Saab 9000 har väl plasttank?
Men om det ändå är länge sedan bränslefiltret byttes kan det vara lämpligt att passa på att byta några veckor eller månader efter konverteringen. Köp gärna ett nytt filter (samt allt som behövs av slangklammer och annat monteringsmaterial) i förväg så det finns till hands om det mot förmodan skulle bli totalstopp i det gamla filtret.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Några svar
InläggPostat: tor 08-08-14 19:30 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
nyfiken skrev:
Sätter du i en så kallad Piggyback, kan du ju sätta den på en undanskymd plats.

Piggyback? Mappa om istället. Kolla The drunken Swede, registrering krävs.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011