Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-04-18 06:23

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: -90 VW Caravelle
InläggPostat: tis 07-02-20 22:23 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-20 22:16
Inlägg: 2
Hei alle miljö-bevisste svensker!
Jeg er er nordmann som har fattet interesse for å kjöre på alternativt brennstoff. I Norge har vi to (!!!!) E-85 pumper i hele landet, begge befinner seg i Oslo. Men vi håper at det vil bli flere i årene som kommer.

Jeg önsker å finne ut om det er vanskelig å bygge om en -90 Caravelle 112i (Digifant innsprut) til å kjöre på ren E-85. Har lest litt om flex-fuel lösningen, men vet ikke om dette er noe som kan brukes på min bil?

Ettersom jeg skjönner går det bra å bruke opp til 50% E-85 uten å konvertere?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-02-21 06:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
112 hk-motorn "DJ" har väl ingen katalysator (och därmed inte heller någon lambdareglering)? I så fall kan det bli svårt att använda de mer intelligenta piggybacksystemen som ska känna av signal från lambdasonden.
Men i princip ska det inte finnas något hinder för att koppla in ett normalt piggybacksystem till ett Digijet eller Digifant insprutningssystem.

I och med att det inte finns lambdareglering så kommer man förmodligen inte att kunna gå längre än till 20-30 % E85 vid blandtankning utan att konvertera.

Andra konverteringslösningar som t ex att höja bränsletrycket eller byta till större spridare bör naturligtvis också fungera bra.

För säkerhets skull, kolla vilken motortypkod bilen har. Det är två eller tre bokstäver som står instansade till vänster om motornumret, troligen står de också på bilens utrustningsskylt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-02-21 09:47 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-20 22:16
Inlägg: 2
Det er en DJ-motor (altså ikke digifant, men digijet innsprut), og den har ingen katalysator (eller lambdasonde).

Leste på etanolbil.eu at bilen var kjört med godt resultat på 50% E-85, det gav litt dårligere drag på höge varv, men lavere forbruk.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-02-21 18:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Man bör nog tänka sig för mer än en gång innan man blandtankar så mycket att en DJ-motor börjar kännas svag. Dels med tanke på risken att t ex avgasventiler går för varma som följd av mager bränsleblandning och dels med tanke på de kväveoxid (NOx)-utsläpp man får när en motor går hårt belastad med mager blandning.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: VW Caravelle motorkod DJ
InläggPostat: tis 09-10-06 16:12 
Offline

Blev medlem: tis 07-10-16 22:08
Inlägg: 3
Ort: Från
Mina DJ motorer (har provat flera st) i VW Caravelle T3 (modellerna ca 1980-1991) har inte gillat E85 inblandning speciellt bra..
Redan innan 20% inblandning har det blivit ojämn gång och tvekan vid gaspådrag.

M e n
jag är väldigt intresserad om någon lyckats med bra konvertering på dessa motorerna
alltså wasserboxer motorkod DJ 112 hk insprutare utan KAT.

Någon?

mvh
Anders F


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011