Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 14:48

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 06-12-26 00:14 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-26 00:02
Inlägg: 15
Ort: Hindås
Jag sammanfattar en tidigare rapport om erfarenheter med FullFlex Gold, som jag har kört med nu i ca 3 månader.

Jag började mitt etanolprojekt som vanligt med att blandtanka, öka E85 tills motorlampan började tändas. Återställde genom att lyfta av pluspolen ett par minuter.
Vid 50/50 lyste lampan av och till, framför allt vid last, såsom omkörning i uppförsbacke etc., så högre gick jag inte.

Jag försökte få tag i en piggyback-burk som skulle passa min Toyota, men det visade sig vara svårt, eftersom Toyota tydligen har egna spridarkontakter, som inte finns med i FlexTek/FlexTune's urval.

Så kom då FullFlex Gold, som hade en speciell variant för Toyota, och jag köpte en direkt eftersom jag tröttnat på at meka med batterianslutningen. En fördel med FullFlex är ju också att den saknar knappar, så man behöver inte hålla reda på vad man tankar, och man behöver inte borra hål i instrumentpanelen för någon omkopplare.

Enligt instruktionerna skulle man ha 50/50 i tanken när man installerar. Tydligen skall den ställa in sig till något grundläge så att bilens egen ECU skall kunna arbeta som vanligt. Jag har inte engagerat mig i varför.

Jag tankade 50/50, kopplade in den och började köra. Inga problem, bilen gick som vanligt. Jag tankade i mera E85 allt eftersom hag tömde tanken, fortfarande funkade allt som vanligt. Ingen motorlampa.

Nu har jag kört ca 1000 mil på enbart E85 utan större problem. En gång tankade jag fullt med B95 bara för att se vad som skulle hända, men som väntat hände ingenting alls, bilen gick som vanligt. Sen dess har jag bara tankat E85.

Det enda som har varit lite problematiskt är att starta kyliga och regniga dagar efter jobbet när bilen fått stå utan motorvärmare. Men det problemet är väl detsamma för alla FFV-bilar efter vad jag förstått. Det brukar funka om man kör startmotorn 2-3 sekunder, väntar ca 5 sekunder så att bränslet i insugningsröret skall hinna förångas, och repeterar detta tills bilen startar. Det brukar lyckas på tredje försöket.
Men nu har det ju inte varit riktigt kallt ännu i år, så jag vet inte hur det går under en riktig vinter.

Bränsleförbrukningen ökade från ca 0.6 liter milen med bensin till ca 0.8 liter med E85, vilket var väntat. Med 'aktiv snålkörning' (=håll hastighetsbegränsningen i alla lägen, växla ur i nedförsbackar, etc.) har jag kommit ned till ca 0.75 liter/mil.

Jag lämnade in bilen på service för 19500 mil för ett tag sedan, och avgasvärdena var nära noll, även om jag inte fick det dokumenterat av någon anledning. Dock klagade de på att oljan 'stank entanol' och de rekommenderade att jag skulle byta den oftare, i övrigt inga anmärkningar.

Tyvärr en lite tråkig rapport, inga spännande saker alls. Jag återkommer när /om det finns mer att berätta.

_________________
BN
Toyota Yaris Verso -00 med FullFlex Gold, installerad hösten 2006 efter 19500 mil.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-03-30 11:52 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-26 00:02
Inlägg: 15
Ort: Hindås
Jag har ett par gånger under vintern tankat ren b95 av olika anledningar, med nästan tom tank.
Varje gång har jag tyckt mig märka att bilen gått betydligt bättre efter det (dvs när jag fyllt E85 igen), både prestanda och förbrukning.
Vid kallstart utan värmare har bilen brukat starta på färre än 4 cylindrar under någon sekund, något som också nästan försvann efter en bensinchock.

Kanske lider jag också av "rosa klägg" som sätter igen spridarna?
Och som kan rensas bort med ett kort mellanspel med B95?

Är det här fenomenet oberoende av årstid?

Är det någon skillnad mellan leverantörer? Jag tankar företrädesvis på Preem i Härryda.

_________________
BN
Toyota Yaris Verso -00 med FullFlex Gold, installerad hösten 2006 efter 19500 mil.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-06-07 07:17 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-26 00:02
Inlägg: 15
Ort: Hindås
I mitten på maj lyste faktiskt motorfelslampan igen (uppför Kallebäcksbacken, RV40) för första gången sedan jag installerade FullFlex! Spridarna var tydligen ordentligt ingenkläggade.
Jag tankade i fullt med B95 och lyfte batteripolen, och lampan slocknade. Motorn hade visat ökande bränsleförbrukning coh gått krattigt ett tag, vilket fixade sig helt efter bensintankingen.
MCUn hade väl försökt kompensera det minskande flödet genom att öka spridartiderna och nu nått gränsen.
Tyvärr hade jag ingen koll på exakt hur länge jag kört på enbart E85, jag får hålla bättre reda på anteckningarna till nästa gång. Kanske 500 mil?
Nu kör jag på E85 igen, och allt är som vanligt.

_________________
BN
Toyota Yaris Verso -00 med FullFlex Gold, installerad hösten 2006 efter 19500 mil.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-06-07 18:23 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Bytt bränslefilter?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-06-09 13:05 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-26 00:02
Inlägg: 15
Ort: Hindås
Det var det första jag tänkte på, så jag frågade Toyota var det satt någonstans. Svaret blev att det finns inget!

_________________
BN
Toyota Yaris Verso -00 med FullFlex Gold, installerad hösten 2006 efter 19500 mil.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-06-09 16:24 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Knepigt,, vet nu inte vilken motor du har, men en sökning hos Mekonomen fanns det iaf bränslefilter till 1,0 motorn av denna årsmodell, lustigt i så fall att inte Toyota själva vet om detta,,,

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-06-09 19:06 
Offline

Blev medlem: fre 07-02-23 23:28
Inlägg: 61
Ort: Skattkärr, Karlstad
Jag köpte ett bränslefilter till min Alfa 156 på Mekonomen. Min mek kliade sig länge i huvudet när han skulle byta, han hittade inte placeringen av bränslefiltret. Sen fick jag reda på att det inte finns något. :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-06-09 21:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Hmm, det kan inte möjligen vara så att filtret är monterat i tanken tillsammans med bränslepump etc?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-06-10 00:11 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
Jag tycker det låter konstigt med en bil utan bränslefilter! Iallafall en såpass ny bil med bränsleinsprutning..

Visst kan det sitta ett filter i tanken men kan man räkna med att ett filter klarar sig utan att bytas? Vilket inte verkar behövas, eftersom det inte "finns" något filter, enligt verkstaden?

En sil är ju vanligt att det finns i tanken men den sätts ju inte igen på samma sätt...


Senast redigerad av Ragamuffin ons 07-06-20 21:43, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-06-10 10:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Man kanske förutsätter att bränslet är renare än förr i tiden...

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-06-12 13:24 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-26 00:02
Inlägg: 15
Ort: Hindås
Så svarade dom i alla fall..

Ny erfarenhet:

Efter att ha kört med B95 två fulla tankar körde jag i fullt med E85 enbart.
Döm om min förvåning när motorlampan ett par veckor senare började lysa igen! Det bör nämnas att temperaturen var ca 32C och att jag inte är helt säker på att jag hade rätt blandning i tanken när jag nollade lampan förra gången (FullFlex anvisar att man skall ha 50/50 i tanken vid installation, vilket jag förmodar gäller även när man kopplar ur strömmen) så den okända internkalibreringen kanske inte var helt rätt.

Kan det ske konstigheter med E85 också när det är för VARMT ute?

Jag frågade Toyota om priset på spridare, eftersom jag funderar på att ha en rengjord uppsättning på hyllan. De verkar gegga igen rätt snabbt.
Priset angavs till 1908SEK per styck!! Så jag får hitta en annnan leverantör. Några förslag?

_________________
BN
Toyota Yaris Verso -00 med FullFlex Gold, installerad hösten 2006 efter 19500 mil.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-06-20 21:18 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-26 00:02
Inlägg: 15
Ort: Hindås
Nu har motorlampan lyst igen när jag kört i varmt väder med lite högre belastning och 100% E85, blir ok igen med ca 50% B95..
Jag börjar luta åt att min bränslepump håller på att ge upp (inte oväntat vid 21000mil plus lite etanolstress på slutet?), eller det evenuellt inbyggda filtret är tätt.
Drar jag rätt slutsats?

_________________
BN
Toyota Yaris Verso -00 med FullFlex Gold, installerad hösten 2006 efter 19500 mil.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-06-20 21:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det kan ju vara idé att mäta bränsletrycket och pumpens strömförbrukning under körning, och försöka dra några slutsatser av de mätvärden du kommer fram till.

Om bränsletrycket sjunker vid större motorbelastning och strömförbrukningen är förhållandevis hög och stabil, så tyder det på igensatt filter (åtminstone om filtret sitter på trycksidan).

Om däremot strömmen inte är anmärkningsvärt hög och dessutom varierar kraftigt så kan man misstänka att kol och kollektor i pumpmotorn håller på att vara utslitna.

För äldre Bosch-pumpar "EKP 4" är ett typiskt värde på strömförbrukningen 1 A i tomgångsström + 1 A per bar bränsletryck. Om bränsletrycket är t ex 2,5 bar kan man alltså vänta sig att pumpen drar ungefär 3,5 A.
Om filtret börjar bli igensatt så kan strömmen stiga uppåt åtminstone 8 A (vilket alltså motsvarar 7 bar vid pumpen) innan man märker driftstörningar.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011