Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 14:00

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 08-10-01 08:24 
Offline

Blev medlem: tor 08-01-03 14:04
Inlägg: 87
Hallå,

Har nu mappat om min E36 325i med motronic, för E85 bränsle - men på helt original motor med org spridare och bränsletryck. Det roliga är att allt hänger med och det fungerar hur bra som hellst utan att byta ut spridare, btr etc.

Det enda man behöver byta ut är altså chipet.

Det går till och med att få den att gå lite fett , men man märker att det börjar snåla ut uppåt 55oo rpm, då börjar AFR stiga och man har inte så mycket kvar att gå på enligt BB-lambdan.. Märks dock inte körmässigt, förutom att jag tyckte mig ha aningen mer effekt på toppen då jag hade M3 spridarna istället för original.

Bild

Fullast från 3ooo rpm => 6ooo rpm. Håller sig på 11 iaf, så det är inga problem alls :)

Kallstartsproblemet är även det löst genom omprogramering av motronic sprutet. Jag har tack vare att vintern ännu inte är här, enbart haft möjlighet att prova detta i 5 gradig temperatur och då startar bilen precis som på bensin. Tidigare fick jag dra av och på minst 3 gånger när det var ner åt 10 grader ute.

Går bra att skicka mig PM om någon är intresserad av E85 anpassade trimchip eller liknande, kan även fixa det till andra bilar än Bmw.

Mvh
Adde Fekzen


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-10-02 10:04 
Offline

Blev medlem: tor 08-01-03 14:04
Inlägg: 87
Chaan skrev:
Hej Adde,

det finns en del Motronicsystem som lambdareglerar tillräckligt utan chipbyte också.


Hallå,

Jo, har hört det också - men är framförallt nyare spruten då antar jag, där det är mer anpassat efter att klara av kraftigare reglering?

Mvh
Adde


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-10-02 10:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Hur breda gränserna för lambdaregleringen är beror inte på hur modernt Motronic-systemet är utan på tycke och smak från motorkonstruktören.

Gränserna är ju t ex mycket brett satta på det gamla Motronic 4.1 på Opels 2,0 l-motorer 1987-90, likaså på ML 1.5 som Opel använde en bit in på 90-talet.
Men samtida ML 1.3 har mycket smalare gränser när det används på Citroën, Peugeot och BMW av ungefär samma årsmodeller.


På nyare bilar är det mer myndighetsreglerat av OBD-krav och sådant, hur vida gränserna ska vara.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-10-02 10:48 
Offline

Blev medlem: tor 08-01-03 14:04
Inlägg: 87
torbjorn skrev:
Hur breda gränserna för lambdaregleringen är beror inte på hur modernt Motronic-systemet är utan på tycke och smak från motorkonstruktören.

Gränserna är ju t ex mycket brett satta på det gamla Motronic 4.1 på Opels 2,0 l-motorer 1987-90, likaså på ML 1.5 som Opel använde en bit in på 90-talet.
Men samtida ML 1.3 har mycket smalare gränser när det används på Citroën, Peugeot och BMW av ungefär samma årsmodeller.


På nyare bilar är det mer myndighetsreglerat av OBD-krav och sådant, hur vida gränserna ska vara.


Det har du iof rätt i , speciellt då tillverkare har valt att använda tex samma setup på olika motoralternativ i olika effektsteg, då har man inge som hellst problem att tänja på gränserna bara i mjukvaran.

Ska ut och mappa en volvo 850 T5 ev i helgen, för E85. Där bör gränserna vara ganska stora då man kan ställa på laddtrycket endel på dessa utan att det snålar ut.. men vi får se :) blir intressant att testa dels justera in för E85 på org laddtryck och sedan se hur mycket man kan ladda innan det inte räcker till längre. Har för mig versionen kallas M4.3 i dessa.

Mvh
Adde


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-10-03 08:01 
Offline

Blev medlem: tor 08-01-03 14:04
Inlägg: 87
Upptäckte en ny intressant sak vad gäller denna konvertering, alla värden för "förbrukning" på färddatorn stämmer nu med E85, det gjorde det inte när jag körde på större spridarna.

Det gör altså att man lätt har koll på förbrukningen plus att "räckvidd" angivenlsen nu stämmer, så att man slipper vara orolig för att tanken skulle va tom trots att det står att det är lite kvar :)

Har dock inte kört tillräckligt ännu för att få någon vettig uppskattning på vad den drar, plus att jag ska finjustera dellast lite i helgen. (kommer inte börja med 850 T5an förrän ev i nästa vecka). Återkommer.

Mvh
Adde


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-10-04 12:08 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Fekzen skrev:
Upptäckte en ny intressant sak vad gäller denna konvertering, alla värden för "förbrukning" på färddatorn stämmer nu med E85, det gjorde det inte när jag körde på större spridarna.
Adde


Detta är väl ganska självklart då färddaton inte mäter förbrukningen utan hur länge och ofta spridarna är öppna. Sedan finns flödeskarakteristiken( svårt ord :? ) för akuell spridare inlagt i programmet och ger förbrukningen. Byter man spridare till en som har en annan flödeskarakterstik så blir värdet fel.

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-10-04 12:10 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 08-05-13 22:30
Inlägg: 11
Ort: Umeå
hallå läste ditt meddelande,hur fungerar det med kallstart?
min går igång direkt vid 0-5 grader men den hoppar och går dåligt en stund,
sen så känns den lite orkeslös tills motorn blivit varm..
Sommartid är det inga problem går likadant som med bensin


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-10-06 10:00 
Offline

Blev medlem: tor 08-01-03 14:04
Inlägg: 87
vett74 skrev:
hallå läste ditt meddelande,hur fungerar det med kallstart?
min går igång direkt vid 0-5 grader men den hoppar och går dåligt en stund,
sen så känns den lite orkeslös tills motorn blivit varm..
Sommartid är det inga problem går likadant som med bensin


Den går igång direkt , precis som på bensin, men upplever inte den alls som hoppig osv, utan ligger stadigt på lite högre varv ~1000 rpm, sedan sjunker det sakta. Aningen sämre ork är det de första minuterna man åker iväg, den hackar inte, men känns som om den har aningen sämre ork, men bara efter ett par min går den bra.

Har som kallast startat den på 4 grader har jag för mig, efter en kall natt, så ej fått chansen att prova i minusgrader ännu. Återkommer när jag testat mer.

Mvh
Adde


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-10-06 10:04 
Offline

Blev medlem: tor 08-01-03 14:04
Inlägg: 87
Har i helgen finjusterat in dellast, så nu går bilen riktigt fint. Har försökt bilda mig en uppfattning om hur mycket soppa den slukar och det verkar ligga runt 1.3 l / mil. Jag kommer testa mer och återkomma vartefter. Detta är i blandad statskörning runt sthlm.

Tankade för 8.44 kr / liter och det betyder att den kostar 10.972 kr / mil. Med motsvarande uträkning för bensin, då den drog runt litern, blir det runt 13-14 kr / mil som lägst.. Altså spar man minst 2-3 kr / mil.

Mvh
Adde


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-11-21 10:03 
Offline

Blev medlem: tor 08-01-03 14:04
Inlägg: 87
Ang: Kallstarten.

Bilen startar fortf helt utan några som hellst konstigheter.

-4 grader.

Mvh
A


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-12-11 09:14 
Offline

Blev medlem: tor 08-01-03 14:04
Inlägg: 87
På grund av prisläget på bensin/E85 så har jag börjat variera bränsle. Jag har nu ett chip som är anpassat efter bensin och ett chip anpassat för E85.

Här om dagen rullade jag in på macken på E85, hade så lite kvar i tanken att tanklampan lös, tankade sedan i 30 liter bensin och bytte ut chipet till bensin chipet (3min jobb) och lät bilen stå några minuter på tomgång innan jag sedan åkte iväg. Kändes precis som om inget hade ändrats, bara att åka vidare :)

Någon här som har koll på om det är dåligt för motorn att byta bränsle ibland??

Mvh
Adde


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-12-11 09:33 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Fekzen skrev:
Någon här som har koll på om det är dåligt för motorn att byta bränsle ibland??


Nej motorn borde fortfarande klara det aggressiva bränslet bensin trots att den har ett lättare liv med etanol. Det är mest miljön som får stryck när du tankar bensin.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-12-11 09:59 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Fekzen skrev:
På grund av prisläget på bensin/E85 så har jag börjat variera bränsle. Jag har nu ett chip som är anpassat efter bensin och ett chip anpassat för E85.


Det är inte möjligt att göra ett chip som ställer in sig på bränslesort bara man tankar när motorn är varm? Gå på lambdasignalen och avgöra program efter hur signalen blir. Men det kanske är väldigt komplicerat, jag har aldrig hållit på med chip så jag har ingen aning om hur man gör.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011