Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 01:35

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: K-Jetronic uten lambda
InläggPostat: tis 08-10-28 19:40 
Offline

Blev medlem: tis 08-10-28 19:36
Inlägg: 9
Ort: Elverum, Norge
Jeg har en Audi 100 2.2 quattro, 87-modell. Denne har en motor med K-Jetronic uten lambda/kat. Er det noen som har forsøkt å konvertere en motor med K-Jetronic uten lambda til 100% E85, og i så fall, hva gjør man?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-10-28 19:46 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Det er en hel del tråder om konvertering av K-jetronic her. Bare å søke i første omgang :)
Er det noe stas å kjøre E85 på Elverum da? Blir jo et stykke til nærmeste pumpe.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-10-28 20:05 
Offline

Blev medlem: tis 08-10-28 19:36
Inlägg: 9
Ort: Elverum, Norge
Ja, jeg har tilgang til en justerbar styretrykksregulator, så med den går det an å forsøke. Jeg lurer bare på hvordan man skal finne riktig justering for å få motoren til å gå ikke for fett og ikke for magert. :)

Når det gjelder E85 selges det på Statoil Furnes like ved Hamar, så det er ikke langt å reise.. ;) Kjører også rett forbi denne stasjonen minst en gang hver uke.. :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-10-28 21:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ett möjligt sätt är följande:

Börja med att köra motorn i okonverterat skick på bensin, och ställ in tomgångsblandningen till rätt CO-halt i avgaserna (det gäller förstås att komma åt en avgasanalysator). Notera lambdavärdet vid dels tomgång och dels vid obelastad motor och 2500 varv/min. Kom ihåg att koppla ur eventuell luftinblåsning (puls-air) under mätningen.

Utför sedan konverteringen och tanka med E85 , och justera styrtrycket för att få samma lambdavärden som du fick vid den första mätningen. Sedan får det visa sig efter en tids körning, om det behövs någon efterjustering.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011