Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-04-18 08:00

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Gick inte igenom :(
InläggPostat: tor 08-11-06 10:34 
Offline

Blev medlem: sön 08-06-22 16:49
Inlägg: 15
Ort: Från
Besiktigade bilden igår...
Tidigare år har jag haft högt HC-värde - sist 130 men besiktingsmannen skrev ner det eftersom det är väldigt vanligt på dessa bilar ( Audi S4 -92).
Alla andra värden har varit bra dock - Lambdan har varit 1,00 tex.

I år är första året med etanol - Värdena blev:
CO - 0,0
CO 2500 - 0,1
HC - 46

vilket ju är bra, men Lambdavärdet var 1,29!
Har nyss bytt lambdasond dessutom!
Går den för snålt alltså? Vad ska jag nu hitta på?
Tacksam för alla tips :)

Mvh David


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-11-06 11:03 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Hur är den konverterad?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-11-06 11:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Börja med att läsa av felkoder och dra slutsatser av dem. Om bilen stödjer VAG-COM så kan det vara intressant att titta på en del mätvärden för lambdareglering och sånt under körning.

En lurig sak när det gäller lambdasonder på VAG-bilar är att om bilen har 4-trådig lambdasond så är det inte självklart att signaljord ligger på 0 V, det förekommer att den ligger på +0,7 V, och därmed kommer lambdasignalen att variera mellan +0,7 och +1,7 V. Lambdasonden måste alltså ha sin signaljord isolerad från gängan, och så har t ex Bosch 4-trådiga lambdasonder varit gjorda sedan urminnes tider. Dock finns det andra lambdasondstillverkare som har signaljorden kopplad till gängan även på de 4-trådiga typerna.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-11-12 12:07 
Offline

Blev medlem: sön 08-06-22 16:49
Inlägg: 15
Ort: Från
Har jobbat så inte varit inne på ett tag...
Bilen har större spridare än original men är mappad efter bensin (trimmad) redan innan...
BTR - höjt bränsletryck från 4-5bar...
Bilen går inte bra vid fullgas längre heller, tvekar enormt...
Bytte bränslefilter efter konverteringen, kan det behöva bytas igen?
Ska kolla upp värden/felkoder med en felkodsläsare när jag får den att funka...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-11-12 14:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Bränslefiltret skulle ju kunna vara en förklaring till problemet vid fullgas, men på tomgång borde den klara sig även med ganska så igensatt filter.
Om filtret är så igensatt att pumpen har svårt att få fram tillräckligt flöde genom det, så kommer det att gå mycket tungt för pumpen. Ett enkelt sätt att upptäcka stopp i bränslefiltret är att mäta hur mycket ström pumpen drar, normalt kan man vänta sig ungefär 1,5 A i "tomgångsförbrukning plus 1 A per bar bränsletryck. Alltså runt 6 A på din bil. Om det finns en separat säkring för bränslepumpen, som inte matar något annat, så är det lätt gjort att koppla in sig för att mäta strömmen där.

Fungerar din justerbara BTR bra, håller trycket konstant oavsett bränsleflöde i returen osv?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-11-12 14:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
torbjorn skrev:
Börja med att läsa av felkoder och dra slutsatser av dem. Om bilen stödjer VAG-COM så kan det vara intressant att titta på en del mätvärden för lambdareglering och sånt under körning.

En lurig sak när det gäller lambdasonder på VAG-bilar är att om bilen har 4-trådig lambdasond så är det inte självklart att signaljord ligger på 0 V, det förekommer att den ligger på +0,7 V, och därmed kommer lambdasignalen att variera mellan +0,7 och +1,7 V. Lambdasonden måste alltså ha sin signaljord isolerad från gängan, och så har t ex Bosch 4-trådiga lambdasonder varit gjorda sedan urminnes tider. Dock finns det andra lambdasondstillverkare som har signaljorden kopplad till gängan även på de 4-trådiga typerna.


Hmmm..det menar du inte..?
Skulle detta kunna vara ett problem även i andra bilar?
Om man tänker sig en piratlambdasond som har gängan kopplad till jord...
Varför i hela världen har man lagt jord på +0.7V på VAG?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-11-12 17:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Syftet lär vara att ur diagnossynpunkt kunna skilja på dels en lambdasond som lämnar 0 V (t ex för att bränsleblandningen är kroniskt mager eller pga intern kortslutning), och dels att lambdasignalen är kortsluten mot jord (kabelfel).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-11-12 18:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Hmmmm... det där får jag kolla upp gällande Mercedes....

Update: Nej, på Mercedes (iaf med Siemens-VDO-HFM-systemet) fungerar det att använda en lambdasond där jordkablen är kopplad till sondens hölje/gänga.
Däremot vill jag härmed höja ett varningens finger för Biltemas sonder...
Jag har nu för 2:a gången bytt ut en Biltemasond på AMG:n (C36), denna gång till en universalsond, med jorden kopplad till höljet, ifrån Misab (nån engelsk tillverkare). Och se, då börjar äntligen bilen vilja adaptera sig på allvar.
Har även en sådan sond monterad på E220:n med utmärkt resultat.
(Även den har HFM-systemet)

Har nu under 2 år haft flera fel på bilen (har en annan tråd nånstans om det)...och nu äntligen börjar den gå som en Mercedes igen!

Jag har nästan hela tiden kört med en voltmeter inkopplad på sondsignalen, och alltid när bilen gått dåligt så har det varit negativa värden på signalen, mer negativt ju mindre man gasar. Ända ned till -0.7 V ibland.
Typiskt har varit att efter en längre uppförsbacke som t.ex. Kallebäcksbacken (motorväg), så drar spänningen ner mer och mer till negativa värden.
Detta tror jag beror på att den ökade värmen gör att en spricka eller annan defekt i sonden vidgas så att omgivningssyre läcker in till insidan och på det sättet förstör mätvärdena.
Bränsleförbruknigen skall vi inte tala om , bilen har dragit över 2 l/mil och är nu trots felkod kvar på lufttempsensorn (har inte mentalt sett den koden tidigare), redan efter ett par tankar nere på ca 1.5l/mil, dvs normal förbrukning.
Tack för det Biltema...

Nu när man motorbromsar kan det också bli en negativ signal, men då bara max -0,06 V, ngt jag tror beror på en inten motspänning som ECU lägger på då det finns ngn relevant felkod, i mitt fall nu lufttempsensorn som sägs vara kortsluten.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Senast redigerad av karlmb fre 08-12-05 16:35, redigerad totalt 5 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Okej
InläggPostat: tor 08-11-13 14:46 
Offline

Blev medlem: sön 08-06-22 16:49
Inlägg: 15
Ort: Från
Tack för svar, har inte kunnat läsa ut felkoderna än tyvärr :(
Ska mäta upp bränslepumpen å se hur mycket ström den drar.
MEN, höjer jag BTR´n till 6 bar så börjar pumpen tjuta när jag kör, gjorde det förut också så om den nu får jobba hårdare så borde man väl höra den tjuta nu också då (fast bara på 5bar) eller?
Pumpen är förövrigt helt ny...

Ang. lambdasonden är den nya (som den gamla) en med originalkopplingar, en tretrådig med förvärmning...

I övrigt går motorn jämnt och bra, utom att den känns något svag på låga varv och "dippar" ibland vid växling...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Felkoder
InläggPostat: tor 08-12-04 20:58 
Offline

Blev medlem: sön 08-06-22 16:49
Inlägg: 15
Ort: Från
Har kollat felkoder nu och den enda som fanns var:

00561 - Mixture Adaptation: Adaptation Limit (Add) Exceeded
Possible Symptoms

* Engine Jolting
* Increased Fuel Consumption
* Poor Idling/Jolting
* Reduced Boost Pressure

Possible Causes

* Mass Air Flow Sensor (G70) faulty
* Fuel Pressure too Low
* Leaks in Intake Air System and/or Exhaust System
* Injector(s) faulty (i.e. coked)

Possible Solutions

* Refuel Vehicle
* Check Fuel System Pressure
* Check Mass Air Flow Sensor (G70)
* Check Intake Air System and Exhaust System for Leaks
* Check Injection Quantity
* Check Injector(s)

Vilket i sig inte säger så mycket :(
Är väl bara å börja felsöka...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-12-05 12:06 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
Bingo !!
samma felkod får jag på min VW polo från 1991
när jag kör den på 100% E85 okonverterat pga av. adaptionsgräns/mager
det gav lamda 1.03 när jag besiktigade den
det betyder att lambdaregleringen går i taket för att den har dragit på pga. att den får för lite soppa

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011