Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 21:06

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-12-11 15:05 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Ok, det verkar inte finnas hopp då. Bör jag alltså undvika att gasa mer än 80 % för att inte väcka en dum björn som sover?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-12-11 17:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det är ju inte säkert att just 80 % är gränsen där fullgasanrikningen kopplas in. Ett sätt att ta reda på saken är att hålla koll på spänningen från lambdasonden för att ta reda på när motorn slutar lambdareglera och spänningen ligger ständigt "hög". Om bilen har färddator kan man också titta på den för att se om förbrukningen stegvis ökar kraftigt vid något visst gaspådrag.

En möjlig åtgärd som jag har föreslagit förut (men vet inte om någon har provat än) är att begränsa utspänningen från gasspjällägesgivaren, t ex med seriemotstånd + lämplig zenerdiod till jord, för att undvika fullgasanrikning.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-12-12 16:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
En annan anledning att inte trampa fullt i onödan är att tändningen då av knackrisk brukar regleras ned (senareläggas).
Kunde man undvika det skulle mkt vara vunnet i förbrukning vid E85-körning. (det är alltså inte enbart knacksensorn som ser till detta, tyvärr)

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-12-14 20:34 
Offline

Blev medlem: mån 08-02-04 19:54
Inlägg: 91
Ort: Från
Här är något jag oroa mej för.
Citat:
Det finns i princip 3 metoder för konverteringen. Vi rankar dem efter vår bedömning av resultat.

1. Det klart bästa sättet är att lämna in bilen och bygga om bränslesystemet med nya spridare och programmera om motorstyrsystemet. Kostnad ca 15000-20000kr

2. Det mest kostnadseffektiva är att använda en bränsletrycksregulator och höja bränsletrycket för att på så sätt ge motorn tillräckligt bränsle på alla effektuttag. Bränsletrycksregulator ger hela tiden mer tryck och kan dessutom regleras till viss del med vakumstyrningen av motorn. Kostnad ca 800-1000kr

3. Det i vår mening sämsta alternativet är att använda en "elektronisk burk" som förlänger spridartiderna med ca 30%. Nackdelen är att över varvtal ca 3500-4500varv/min så är spridaren helt öppen, vilket i sin tur betyder att motorn egentligen får för lite bränsle, dvs den går "lent". Just vid de varvtal och belastning där bränslet behövs som mest. Detta har visat sig påverka ventilsäten som kan "ätas" upp. Kostnad ca 2000-3000kr.


Jag har ju valt flexitune, men det verkar vara den sämsta alternativet. Jag vill ha ett säkert alternativ.

Källa: http://www.roadster.se/etanol.html


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Olika konverteringsmetoder
InläggPostat: sön 08-12-14 21:16 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Om du tittar på startsidan för etanol.nu så ser du att "vi" anger 4 metoder. Och det priset som din källa, Roadster, anger stannar på 10 000 kr. hos etanol.nu. (Har dom kanske egna intressen av att sälja mappade datorchip?). Dom nämner inte spridarbyte, som många har lyckats bra med.


Senast redigerad av nyfiken sön 08-12-14 21:19, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-12-14 21:18 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Tror inte det där stämmer. Det finns ju lambdareglering.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-12-14 22:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
heretic skrev:
Här är något jag oroa mej för.
Citat:
Det finns i princip 3 metoder för konverteringen. Vi rankar dem efter vår bedömning av resultat.

1. Det klart bästa sättet är att lämna in bilen och bygga om bränslesystemet med nya spridare och programmera om motorstyrsystemet. Kostnad ca 15000-20000kr

2. Det mest kostnadseffektiva är att använda en bränsletrycksregulator och höja bränsletrycket för att på så sätt ge motorn tillräckligt bränsle på alla effektuttag. Bränsletrycksregulator ger hela tiden mer tryck och kan dessutom regleras till viss del med vakumstyrningen av motorn. Kostnad ca 800-1000kr

3. Det i vår mening sämsta alternativet är att använda en "elektronisk burk" som förlänger spridartiderna med ca 30%. Nackdelen är att över varvtal ca 3500-4500varv/min så är spridaren helt öppen, vilket i sin tur betyder att motorn egentligen får för lite bränsle, dvs den går "lent". Just vid de varvtal och belastning där bränslet behövs som mest. Detta har visat sig påverka ventilsäten som kan "ätas" upp. Kostnad ca 2000-3000kr.


Jag har ju valt flexitune, men det verkar vara den sämsta alternativet. Jag vill ha ett säkert alternativ.

Källa: http://www.roadster.se/etanol.html


Den där textens alternativ 3 har ingenting alls med verkligheten att göra. Att spridarna skulle stå ständigt öppna inträffar bara vid mycket höga varvtal samtidigt med mycket stort gaspådrag, alltså praktiskt taget aldrig vid normal körning. Dessutom är den påstådda risken för motorskador pga mager bränsleblandning något som bara existerar när man kör en motor på bensin, andra bränslen som t ex E85, biogas eller gengas har inte den egenheten. Roadster är bara ute efter att propagera för sina egna konverteringslösningar som de själva tjänar pengar på.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-12-14 23:17 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Jag förstår inte hur de kan få en ökning av bränsletrycket till någonting bra. Sliter väl på pump osv? För övrigt kostade en installation av flexitune ~1000 kr för mig (jag hade inte alla verktyg som behövdes), inte 2000 kr.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-12-19 11:50 
Offline

Blev medlem: mån 08-02-04 19:54
Inlägg: 91
Ort: Från
Jag har LH 2.2 och det bästa för mej är chippa om den så motorn blir gjord för E85. Då går den snålast och bäst. Problemet är att det finns få chipp till 2.2. Någon som vet vart man kan köpa?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-12-19 14:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Som jag sade tidigare, så är sannolikheten ganska liten att det någonsin kommer att gå att få tag på något kommersiellt "etanolchip" till en B230F med LH 2.2, med tanke på att systemet är så gammalt och dessutom bara användes på den motorn i något enstaka år.

Ska man göra något sådant får man nog lära sig systemet från grunden och göra alltsammans själv. Det är betydligt enklare att koppla in en Flexitune, i och med detta är ju i princip alla problem lösta.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011