Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 15:22

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 08-12-09 21:05 
Offline

Blev medlem: tor 07-03-29 07:46
Inlägg: 8
Ort: Uppsala
Vet inte riktigt om denna tråden ligger rätt, annars får väl moderator flytta den...

Har i dagarna beställt en "uppgradering" av min BSR-E85 konvertering (Saab 9-5 2.0) till E85c, så jag förhoppningsvis efter registreringsbesiktning skall kunna få den "godkänd som en riktig miljöbil".

Min fråga är om någon här har hunnit göra detta än? Det är väl bara nån vecka sedan som konverteringssatsen(?) typgodkändes...

Tänkte lägga till mina egna erfarenheter så fort jag fått allt klart.


Senast redigerad av ErOg ons 08-12-10 09:53, redigerad totalt 1 gång.

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-12-09 21:42 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Här sägs den första miljöbilsgodkända konverteringen visas.
http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=77-AV_ ... 58,00.html

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-12-10 09:54 
Offline

Blev medlem: tor 07-03-29 07:46
Inlägg: 8
Ort: Uppsala
Jo jag såg det, men jag antar att det är BSR's egen bil?
Skulle vara intressant att höra från nån kund istället...
Hur allt gick till på Bilprovningen et.c.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-12-10 10:10 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Jo detta är mycket riktigt en av BSR Sportsman konverterade saabar, men säkert för kunds räkning då,,, och mig veterligen har ingen privatperson ännu,, lyckats om någon än må försökt att passera nålsögat att få en befintlig bensindriven bil godkänd som miljöbil.

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-12-10 12:32 
Offline

Blev medlem: tor 07-03-29 07:46
Inlägg: 8
Ort: Uppsala
Då kanske man kan bli först då..?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-12-10 14:44 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Jo det är bara till att sätta sig in i papperskvarneriet,, där mångfalden gett upp tidigare,,, själv är man inne på tionde året med denna "illegala" verksamhet, och det fortlöpande varit helt oproblematiskt trots flygande kontroller osv

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 08-12-10 15:14 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Det här är några veckor gammalt, och vi har skrivit om det tidigare, men lite läsvärt ändå:
http://sv.bsr.se/news/241/

Notera att längst ner ses också en kommentar från BSR om den "privatkonverterare" som inte blev godkänd. Även detta har vi skrivit om här. Det framgår att BSR har påtalat "den dåliga researchen" då inslaget sändes. Hoppas SVT tog det till eftertanke?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-12-10 16:07 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Jo skall dom nu plötsligt av någon anledning börja ge dom flesta konverterade bilar körförbud, så har sbp att köra med att ens hitta dom tusentals sådana bilar och jag är inte det minsta orolig på den fronten trots väl dekalerade fordon och av den alltid positva reaktionen från bland annat sbp. :-)

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-12-10 20:08 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Jag kan tänka mig att göra en registreringsbesiktning men jag skulle vilja veta hur mycket ett sådant där "Effekttest (rullande landsväg)" kostar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Registreringsbesiktning
InläggPostat: ons 08-12-10 20:35 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Körförbud blir det väl bara om någon, som den här mannen i nyhetsinslaget, försöker hävda att det är en miljöbil. Inte som straff, utan mera för att den inte följer regelverket. Och det är ju den biten som då BSR får gå i god för, (om dom får göra jobbet).
Bra eller dåligt, rätt eller fel? Det kan man tycka det ena eller andra om. Nu är det en skriven regel och då följer myndigheterna den. Men det säger ju inte att det kan ändras om några år. Jag tänker t.ex. på Thorbjörn Fälldins Villkorslag. Om jag minns rätt, så innebar den att några nya kärnkrafverk inte fick laddas om man inte kunde garantera var och hur avfallet skulle oskadliggöras. I dag vet vi att ingen nu levande människa kan tala om hur kärnkraftavfall skall oskadliggöras. Villkorslagen är borta och vi har fortfarande kärnkraft.
Samma sak kan ju hända med konverteringslagen. Om X antal år kanske den, dels med nödvändighet, dels med klarsyn, kommer att anpassas till det bättre?
Mitt förslag: I en framtid kanske det blir ett krav på att alla bilar som inte är det vi kallar FFV-bilar på det här forumet, skall köras på förnyelsebara bränslen. Och konverteringar skall vara fullt möjliga med enkla medel. Inte olikt den andemening som förs fram på det här forumet.
Detta är min gissning, och vi får väl se om någon hittar det på framtidens internet om tio - femton år, och kan konstatera att 2008 tänkte man så här: ........


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-12-12 16:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Jag tror din spådom mkt väl kan bli verklighet!
Förr eller senare blir bensinbristen så stor att men plötsligt från politiskt håll tvingar alla att antingen konvertera, eller skrota bilen.

Retroaktiva regler är det nya sättet för politiker att visa handlingskraft!
I detta fall skulle det iaf som omväxling bli ett gott resultat för alla inblandade, givet att även konkurrensen på etanolmarknaden hålls vid liv förstås...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-12-15 16:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Kanske får komma dit med tom tank och besmannen fylla i en certifierad 20 l dunk....?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-12-15 17:07 
Offline

Blev medlem: tor 07-03-29 07:46
Inlägg: 8
Ort: Uppsala
Chaan skrev:
hur ska SBP kunna kolla att det är E85/E75 i tanken?


Bryr de sig om vad man har i tanken? En konverterad bil får väl ha "vad som helst" (från E05 till E85)? Antar att det enda de bryr sig om är vad som står på intyget från BSR...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-12-16 11:28 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
ErOg skrev:
Bryr de sig om vad man har i tanken? En konverterad bil får väl ha "vad som helst" (från E05 till E85)? Antar att det enda de bryr sig om är vad som står på intyget från BSR...


Tror nog han menar de hemmakonverterade.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011