Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 14:42

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 08-12-14 20:09 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 19:03
Inlägg: 284
I dessa dyrtider för etanolen måste jag pigga upp med en konverteringshistoria, bilen körs självklart fortfarande på e85 / e75.

Har för en tid sedan fått min box laddad med ett finfint program av J K Nilsson. Med benägen hjälp av samma J K Nilsson har jag sedan lött in in en stiftlist i en ytterligare box och fått fart på t5suite och bdm-programmering,

Har nu justerat det ursprungliga programmet på bränslesidan då den gick lite fett från början.

Bilen går underbart, känns som jag har bättre bottenvrid än en 2.3t och en riktigt härligt knuff på högre varv trots att laddtrycket inte är påställt.

Bilen är helt original, förutom programmet som innehåller tändmapp från 9-5 biopower och justerad bränslemapp och kalalstartsegenskaper.

Den går som en dröm, kan vara lite småryckligt vid fuktiga kallstarter kring nollan. Har inte haft möjlighet att prova i kallare väder då det inte varit någon vinter att tala om i stockholmsområdet än.

Bränsleförbrukningen i blandad körning ligger mellan 1.2 - 1.3 liter /mil, har inte kört några längre sträckor landsväg än, så där finns inga siffror, åp bensin deog den ganska precis 0.85 liter / mil vid 110 km/h, ska bli spännande att se var det landar nu.

om jag bara vågade lite på trionics antiknackfunktion mer än vad jag gör skulle jag ändra det tillåtna intervallet för lambdaregleringen så att det blev en ffv av det hela, men jag vågar inte riktigt göra det.

/a


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-12-15 02:55 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Det låter fint det Reez. :D Hoppas du vill dela med dig av bränslemapparna.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-06-05 16:40 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
har kört en tank på e85 med mappad styrbox, upplever att förbrukningen aldrig kommer upp i 30% mer.

på landsvägskörning landade den på 0.98l/mil (uträknat med trippmätare) ca 90-100 kmh.

Det betyder en ökning av förbrukning på 22.5% om man räknar på 0.8 vid bensindrift. Tror dock inte mil bil drog så lite som 0.8 och räknar man med 0.85 blir det ca 15%.

vilket betyder att jag sparar 2kr/mil med dagens priser på jet

9.34x1.15-12.74=2

Men däremot så dras väl medelförbrukningen upp mkt mer vid kallstarter och kortkörningar än vid bf95? så man kanske ska räkna med 30% i blandad körning?

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011