Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 19:32

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-03-28 13:06 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Kallstartsanrikning bör jag väl inte behöva alls om jag kör på bensin. Det fixar ju styrdonet själv. Har potten nånstans på 40 % tror jag, och det har fått igång bilen i -10 grader nånting. Tempsensorn borde bli varm tycker jag för kylarslangen är alltid varm när jag känner på den. Jag har en Mazda 323 1,6i. Lambda tjuvar jag direkt från styrdonet och låter det bara sitta ihop med eltejp.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-03-28 18:32 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Ja just ja, har för mig att lambdasignalen på en Opel X20XEV-motor inte är som på andra bilar, vilket då rimligen ställer till trubbel om jag skulle vilja koppla in den på nya FT:n.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-03-28 21:09 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Baggis skrev:
Ja just ja, har för mig att lambdasignalen på en Opel X20XEV-motor inte är som på andra bilar, vilket då rimligen ställer till trubbel om jag skulle vilja koppla in den på nya FT:n.


Det problemet har da "GL" løst for lengst :)

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-03-29 07:17 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
magnul skrev:
Baggis skrev:
Ja just ja, har för mig att lambdasignalen på en Opel X20XEV-motor inte är som på andra bilar, vilket då rimligen ställer till trubbel om jag skulle vilja koppla in den på nya FT:n.


Det problemet har da "GL" løst for lengst :)

Ja, men jag måste komma mig för att bygga en sån också, det är ju bara ritningarna som finns, haha!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-03-30 12:30 
Offline

Blev medlem: lör 08-09-13 16:07
Inlägg: 55
Svar till matsuda.

För att få en bra kalibrering så började jag med 100% E85 först,sen övergick jag till 100% bensindrift,här hittade jag ett lämpligt riktmärke på potentimetern så att bilen gick perfekt på alla bränslen,dock fick jag prova mig fram med tempsensorn för att nå optimal funktion. Jag fick flytta den på ett ställe där det var lite svalare på slangen innan jag blev nöjd.
Bilen går korrekt oavsett temp,50-100% E85,resp bensin 100%, har enbart gjort kallstarter upp mot -20 med E85 och även med bensin utan problem. Har lärt mig att man måste vara mycket noggran vid kalibreringen av potentimetern för att uppnå full funktion mellan dom olika lägena på val av bränsle.

Tolkade i ditt brev att din bil inte drar mer nämvärt bränsle? Min drar lika som utan Flexitunen vid bensindrift. Så du bör prova att justera mer,tänk på att 1mm gör mycket i värde på potentimeterns värde.
Själv så har jag justerat värdena mot en digital multimeter och på så sätt uppnått det optimala för min bil. Tar mer tid,men mer noggrant.
Lycka till.

_________________
Mercedes W202 C220 -94 Automat-100%E85 Flexitune Sequetial


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-03-30 16:28 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Min flexitune är bara jumprad för "on start enrichment" och resten är ju vanlig anrikning från min ECU. Så det där med att finkalibrera potentiometern ger ju bara en skillnad i insprutat bränsle just vid start. Det vill säga marginell skillnad i förbrukning... Idén med själva flexitune autox4 är ju att jag inte ska behöva fingra på någon potentiometer för att få allting exakt, det ska regleras via lambdasignalen. Själv kör jag inte med bensin, och vill absolut inte göra det, så jag har ingen aning om hur förbrukningen ser ut där. Den skulle nog se rätt illa ut eftersom jag ställt tändningen tidigare. I övrigt drar väl bilen något mer med E85, men det är ju naturligt om man inte optimerar motorn.

Om man vill kan man ju köra "Engine running cold enrichment", och då är det mer viktigt att ställa potentiometern korrekt, men jag har inga nämnvärda problem med misständningar. Bilen kan dö om man krypkör precis i dragläget på parkeringen men det är ju när motorn är mycket kall.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-03-31 10:46 
Offline

Blev medlem: lör 08-09-13 16:07
Inlägg: 55
Svar matsuda!

Trodde att du använde läget Engine running cold enrichment,därtill min nogrannhet på potten,då är det ju mycket viktigt att optimera som du säger för snålaste gången. Givetvis skall bilen dra mer vid drift av E85.
Håller med dig att det är skönt att slippa alla knappar odyl vid kallstarter och det har dom verkligen lyckas med i denna nya Flexitunen.
Jag är iallafall helnöjd med dess funktion.
Tolkade ditt första brev fel och ber om ursäkt.
Hur kallt har du gjort kallstarter i vinter?

_________________
Mercedes W202 C220 -94 Automat-100%E85 Flexitune Sequetial


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-03-31 11:32 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Jag bor söder om stockholm så det har ju inte blivit kallare än 15 minus förutom ett par dagar då jag inte använde bilen. Det är lite synd för man hade ju gärna velat testa hur kallt den kan starta. Sen är det så att bilen verkligen var i behov av service hela vintern. Har bara haft den ett halvår så visste inte att luftfiltret var i princip igensatt samt att tändstiften behövde bytas. När jag hade gjort det kunde jag sänka potentiometern ganska mycket och fortfarande kallstarta utan problem.

Jag har inte så jättemycket mot knappar och så men om man konverterar en bil åt någon som inte bryr sig om hur en motor och bil fungerar, så är ju nya flexitune perfekt eftersom föraren inte behöver tänka på någonting alls :).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-03-31 17:18 
Offline

Blev medlem: lör 08-09-13 16:07
Inlägg: 55
Jo fruntimmer säkert är det minsann med Flexitunen :lol:
Skönt att slippa alla knappar,kopplade ur min förra reserv kallstarts knapp idag som satt under ratten,den var lätt att komma åt av misstag och då dog bilen under färd.

_________________
Mercedes W202 C220 -94 Automat-100%E85 Flexitune Sequetial


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-04-05 21:42 
Offline

Blev medlem: lör 08-09-13 16:07
Inlägg: 55
Nu har ett nytt problem uppstått då det varit runt +-0- och fuktig luft/regn,vilket gjort att bilen är svårstartad på morgonen,fick höja potentimetern lite mer för att starta korrekt vid kallstart med E85.

Nästa problem märkte jag av vid bensindrift +0- så var den svårstartad.så jag antar att jag måste justera tillbaka lite åt andra hållet på potentimetern för att finna balansen mellan E85+Bensin läget vid fuktig väderlek. Detta är ett nytt fenomen som uppstått nu på vårkanten.

Vintertid så fungerar allt korrekt upp till -20 utan några problem.

Jämför jag den gamla flexitunen mot den nya,så har jag fått ca:100V/Min lägre tomgång med den nya boxen vid driftsvarm motor.

Märker även att den nya boxen sköter tomgångs varvtalet mer noggrant än den gamla boxen,då den hade en tendens att gå högt första sekunderna vid start.

_________________
Mercedes W202 C220 -94 Automat-100%E85 Flexitune Sequetial


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-04-28 09:26 
Offline

Blev medlem: tis 08-01-08 21:34
Inlägg: 84
Ort: Sandnes, Norge
Første uken med AutoX4 i min Mazda 5:

Installeringen var enkel, og bilen startet på første forsøk.
Har satt "On start enrichment" til ca. 30 % og "Engine running cold enrichment" til ca. 5 %.
Foreløpig har jeg kjørt noen mil på bensin og toppet deretter opp tanken med E85 og har nå ca. 25 % E85.
Observasjoner: Umiddelbart etter montering av AutoX4 (med kun bensin på tanken) gikk ST fueltrim til ca. -20 %. Kjørecomputeren viste også mye lavere forbruk. Det tyder på at AutoX4 har fettet opp blandingen ganske mye allerede. Det får meg til å undre litt… skal ikke AutoX4 være styrt av lambdasonden? Personlig har jeg mine tvil siden den feter opp blandingen i bensindrift. Samtidig kan man i følge koblingsskjemaet velge å ha SEL inngangen tilkoblet lambdasonden (0-1V) eller til en bryter hvor -0V betyr E85 drift og +12V betyr bensin drift.
Jeg har problemer med å forstå hvordan den kan lese lambdasonden (0-1V) men samtidig akseptere +12V inn på samme inngang!
Min teori: AutoX4 leser lamdasonden som 0V og setter seg i E85 modus. Dermed feter den opp 30 % og lar bilens ECU styre hele blandingen. (Likt som FullFlexGold)
Noen som har testet eller målt dette og har andre erfaringer?
---
Det jeg har merket på min Mazda er at jeg ikke kan trekke den ned på så lave turtall som før konverteringen. Før kunne jeg trekke den fra 1100 rpm på 5. gir uten problemer. Prøver jeg på det nå, så får jeg små rykninger opp til 15-1600 rpm og så går den fint videre oppover skalaen. Closed loop på OBD2 scanneren og alt ser bra ut. Dette fenomenet hadde jeg også på min 2001 Ford Focus 1,6 som var konvertert med Abcesso AutoFFV. Er dette noe som alltid skjer med Mazda / Ford motorer? Jeg begynner å lure…

Jeg skal poste oppdatering om en stund når jeg har kjørt litt mer og øket E85 andelen.

_________________
2013 Kia Rio 1.25 CVVT - E85
2013 Honda NC700X DCT - E10
2011 Ford S-Max 2.0 TDCI - B7
2010 Briggs & Stratton 2.6HP - E85
2007 Briggs & Stratton 5.5HP - E85
2001 Hyundai H1 SV 2,5TD - B30
1982 Nissan 280ZX Turbo - E55
1973 Porsche 914


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-04-28 12:31 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
det kan inte vara så att lamdasonde är av den sort som jobbar mellan 5-0 volt ?

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-04-28 12:43 
Offline

Blev medlem: tis 08-01-08 21:34
Inlägg: 84
Ort: Sandnes, Norge
biltema 10w30 skrev:
det kan inte vara så att lamdasonde är av den sort som jobbar mellan 5-0 volt ?


Nei, det er 0-1V type. Forøvrig både på nevnte Mazda og Focus.

_________________
2013 Kia Rio 1.25 CVVT - E85
2013 Honda NC700X DCT - E10
2011 Ford S-Max 2.0 TDCI - B7
2010 Briggs & Stratton 2.6HP - E85
2007 Briggs & Stratton 5.5HP - E85
2001 Hyundai H1 SV 2,5TD - B30
1982 Nissan 280ZX Turbo - E55
1973 Porsche 914


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-05-16 13:19 
Offline

Blev medlem: tor 09-02-05 23:17
Inlägg: 133
Hur kopplar man in den om man inte har sekventiell insprutning utan bara en kabel till alla spridare?

Gäller LH 2.4.2

Gärna bild!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-05-16 13:23 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Som vanligt fast för en spridare :). Men det är väl billigare att köpa en Flexitune II?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011