Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 05:39

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 09-01-19 11:32 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 08-02-15 13:20
Inlägg: 146
Ort: Östergötland
Hej,
Jag brukar besöka det här forumet för att läsa och lära omkring detta med bilar och sprit. För några år sedan när etanolen blev tillgängligt beslöt jag mig för att använda E85 istället för bensin och det har varit intressant. Jag började med att bygga om bränsletryckregulatorn så att den öppnade för ett högre tryck (5 bar) än 2,5 bar. Det fungerade ganska bra men när priset på E85an steg ibland så blev det lite problematiskt under själva bränsleskiftet.

Jag beslöt då att försöka bygga en elektronisk styrning av bränslespridarna vilket faktiskt fungerade bättre än jag vågat hoppas på.
Kretsen baserades på två IC-kretsar, den ena är en komparatorkrets (för analog proportionalitetsstyrning) och den andra var en vanlig standardlogikkrets. Efter mycket utprovning och vidare erfarenhet kom jag fram till en lösning som jag även bestämde mig för att publicera via Internet.

Paketet innefattar dock två huvudtyper och en mängd moduler för komplettering eller tillbyggnad.
Den går inte att införskaffa i komplett form utan är endast möjligt att tillverka själv, vilket kräver vissa kunskaper och färdigheter i elektronikkonstruktion. Dock är elektroniken ganska enkel i sin uppbyggnad och därmed också möjligt för de flesta att bygga.

Min filosofi är att täcka upp så mycket som möjligt, så att alla kan finna det som passar dem bäst
men det kan ju hända att man har förbisett en och annan pga. ren okunskap. Principen är att förlänga öppningstiden på bilens alla bränslespridare. Denna förlängning bestäms av föregående spridaröppningstid, dvs. genom att en mätning företogs och lagrades i elektroniken (en kondensator) och med avsikt på öppningstidens längd. Justeringen av den extra öppningstiden förhåller sig proportionellt till den uppmätta tiden. Alltså, beror denna bränsledosering på motorbelastningen. Vanligtvis inverkar inte spridaröppningstiden på motorns varvtal eftersom många system jobbar med frekvensbaserad spridarstyrning.

IPEFF> Inkopplingen sker på två sätt: 1 - genom att kablaget till spridarna bryts upp (Standardver.). 2 - endast själva ledningstråden friläggs (Easy to Plug ver.)
och detta beror på vilken version det nu gäller! Har du möjlighet att komma åt ECU’n så kan man placera enheten där om plats finnes? Lådan som inhyser ECU’n är även en bra tillvaro för IPE-enheten. Därefter kan stamledningen som går till transistorn lödas bort och kopplas till IPE’n. Då slipper man att klippa av kablarna till spridarna. Oftast kan det vara svårt att öppna ECU’n då den vanligtvis är rejält kapslad men det får man avgöra från fall till fall. Den vanligaste principen är att alla spridarna är kopplade till samma transistor vilket underlättar en installation - one channel multipoint….

IPEFF> Skillnaden mellan standardversionen och E2P-versionen är liten
, byggmässigt sett. Det innebär alltså ingen större byggteknisk åtgärd för att växla mellan dessa versioner. Skillnaden ligger i hur IPE-enheten ansluts mot spridarna. Med E2P-versionen kan man göra en enkel anslutning. Om spridarna är parallellkopplade och styrda av en gemensam transistor/driver, behöver man bara koppla den utgående ledningen från IPE'n till en valfri spridarekabel (det måste vara den kabeln som går till transistorn). Väljer man standardversionen så innebär det att man måste bryta parallellkopplingen för varje spridare. ECU'n kan då inte känna några spridare längre, utan endast en resistans kopplad till plus 12V. Om man inte väljer att ansluta IPE-enheten i ECU'n? - för då slipper man att bryta upp och modifiera spridarekablarna. Fördelen med standardversionen är att ECU'n inte märker av, den påverkan IPE-enheten gör på/tillför styrpulssignalen, som är fallet med E2P-ver.

Konstruktionen kan endast förlänga spridartiden, inte förkorta!
Websiten där detta finns att studera är skriven på engelska för att så många som möjligt ska kunna ta del av projektet. Då mitt modersmål är svenska torde det inte vara några större problem att hänga med där. nu verkar det som att även Google har uppmärksammat min sida. Då blir det enklare att söka. Det är synd att priset på E85 har stigit så pass, det blir liksom ingen poäng att nyttja E85, så till vida man inte gör det av andra skäl än rent ekonomiska. Bränslet orsakar ju en viss effektökning och kan ge fina avgasvärden när det är dags för ett besök hos SBP.

Här är den nyaste sajten som jag driver:
ESSENTIAL ELECTRONICS


Senast redigerad av bjornqvist lör 12-06-16 18:50, redigerad totalt 8 gånger.

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-01-19 12:43 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Det är väl såhär så kallade piggyback-system fungerar, så det är ingenting nytt du uppfunnit. Det finns ju till exempel flexitune. Det som är kul här är att du förklarar hur du gjort utan att göra det till någonting komersiellt, som så många andra redan gjort :). Nu kan man verkligen få ner konverteringspriset om man väljer att skapa allting själv, vilket kan vara lite jobbigt av skäl som till exempel kunskapsbrist eller tidsbrist. Jag hoppas folk får användning av din information!

Riktigt kul att du experimenterat med förvärmning också. Kanske kan vara någonting för mig att bygga!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-01-19 12:45 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Tack för ett toppen inlägg Björn, jag klistrar den i bygga om insprutare forumet så att den ligger kvar högt upp. Hoppas det är ok.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-01-19 12:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Mkt intressant!
Har du även funktioner för kallstarts/varmkörningsanrikning?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-01-19 13:14 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 08-02-15 13:20
Inlägg: 146
Ort: Östergötland
Tack, det känns hedrande. Detta är ganska likt andra system på marknaden förutom IPE-DS den är verkligen minimal men utför sitt jobb tillfredställande. Jag försöker att förenkla och förminska grejerna så mycket det går, det är nog min filosofi. Samt att det ska vara lättillgängligt och vara baserad på vanliga enkla kretslösningar.

Den har dock en modul (RCW) som man via kabel kan dra in i kupeen och via den styra hela rasket. Man kan anpassa doseringen ganska exakt för varje situation och man har även hjälp av två lysdioder som avslöjar om motorn går fett eller magert.

Tyvärr kan den inte öka mängden bränsle automatiskt vid kallstart bara minska. Det är så jag har löst problemet :)

Varmkörning?

Det finns dock möjlighet att dra på med mer bränsle vid kallstart genom att skruva upp doseringen.

EDIT:
[Detta är nu ändrat! Nu kan man alltså bygga IPEFF med en chokefunktion (modul) baserad på en vanlig trimpotentiometer och m.a.o. utöka bränsletillförseln efter eget önskemål - för en effektivare start]


Senast redigerad av bjornqvist lör 09-06-27 22:23, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-01-19 14:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
OK, jag gillar ditt modultänkande!
Det ger flexibilitet och möjligheter till utvecklingar.
Men hur menar du att en utmagring kan underlätta en kallstart .
Problemet vid kallstarten är ju att det är för stort chokebehov pga etanolens högre återkondensation i jämförelse med bensin?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-01-19 16:19 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag gillar konceptet med en tråd mest:

Bild

EDIT: DETTA FUNKAR INTE MED ELEKTRONIKKRETSEN OVAN

Har själv också tänkt i dessa baner, fördelen att man låter styrstemet jobba som vanligt och slipper slipper fimpa någon kabel och att de räcker med en enkel kabel (om man inte har sequential insprut) tilltalar mig.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Senast redigerad av aryan tis 09-01-20 09:51, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-01-19 18:40 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 08-02-15 13:20
Inlägg: 146
Ort: Östergötland
Det är nog en variant av PiggyPack - så vitt jag kan förstå, fast hemmagjord 8)

En störkälla kan vara om man har en styrkrets med låg precision så att bränsledoseringen varierar lite fram och tillbaka och på det viset skapar förvirring i ECU'n med tanke på lambdaåterkopplingen. Dock kan det vara olika för olika bilar.
Kan du ge mig adressen till "bygga om insprutare forumet", tack.

När det gäller kallstart vill jag korrigera mig en smula. Den enhet som sköter denna avmagringssekvens då bilen har stått stilla en stund heter OS-modul, (Overflood Suppress). Det som händer när man startar bilen, ex-vis man har varit inne i en affär och ska iväg igen - är att startmotorn går några extra varv. Det är inte som förut, att bilen gick igång direkt. Detta löser OSM då starten blir precis som vid bensindrift. Det kan nog snarare klassas som ett varmkörningsproblem som kanske bara kan lokaliseras till min bil (Citroen Xantia) eller vissa Citroenmodeller?

Din fråga är berättigad karlmb! Själv känner jag inget behov av att få in mer E85 i motorn vid kallstart, det verkar inte spela någon roll, men jag har säkert fel för flexifuelbilarna har väl en fungerande lösning på just bränslemängden vid kallstart? Denna extra bränsleinjektion kan jag lösa genom ett PTC-motstånd i serie efter BCD-omkopplaren i RCW-modulen. Istället för switchen till OS-modulen (den används ändå aldrig) så kan befintlig switch istället koppla in PTC-motståndet vilket leder till att motorn får extra mycket bränsle. PTC'n känner tempen i kupeen, där råder likartade temperaturförhållanden som för motorn. Man slår alltså till switchen vid kallstart och slår av den igen då motorn har startat. Har man bara värmning i kupeen men saknar motorvärmare kvarstår problemet dock. Sen hur PTC-motståndet ska dimensioneras beror på vilken bilmodell det gäller.

EDIT:
[Det jag skrev om PTC-motståndet är nu löst med en trimpotentiometer istället! Det innebär att man själv måste uppskatta i vilken grad man önskar öka bränsledoseringen (vid kallstart).]


Senast redigerad av bjornqvist lör 09-06-27 22:25, redigerad totalt 8 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-01-19 21:39 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
bjornqvist skrev:
Kan du ge mig adressen till "bygga om insprutare forumet", tack.


http://etanol.nu/forumrecover/viewforum.php?f=10 men du är redan framme :-)

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-01-20 00:32 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 08-02-15 13:20
Inlägg: 146
Ort: Östergötland
Tack Aryan. Det insmög sig ett allvarligt fel i min websida men det är nu åtgärdat!

Jag har nu ändrat igen så nu fungerar konceptet med en tråd - du efterlyste förut!

För en processorbaserad konstruktion torde det vara en enkel match att göra det en IPE-enhet gör, men börjar man med processorer finns risken att det kör ihop sig då man kan bli tvungen att skaffa fram brännarprogram och annan kringutrustning. Därför vill jag i fortsättningen hålla mig till standardlogik och andra kända Ic-kretsar i min konstruktioner. Lm393 och 4049b är tydligen användbara kretsar...


Senast redigerad av bjornqvist sön 09-03-29 01:31, redigerad totalt 3 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-01-20 09:55 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Har skrivit till att det inte funkar med din krets.

Låter bilden vara kvar eftersom tanken i sig tilltalar mig även om det inte funkar med din nuvarande krets kan den vara en inspirationskälla att fundera kring!

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-01-20 21:55 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 08-02-15 13:20
Inlägg: 146
Ort: Östergötland
Ok. Vet ni om det finns en motsvarande engelsk site, liksom etanol.nu och även en amerikansk motsvarighet? Tänkte utvidga mitt koncept så den blir globaliserad :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-01-20 23:23 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Du kan börja skriva om det under "International" här på forumet, där läser en del tyskar och fransmän mm.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-02-14 21:00 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 08-02-15 13:20
Inlägg: 146
Ort: Östergötland
Nu har jag förbättrat RCW-modulen så att man kan välja att använda den lilla PCB-switchen som "start booster", dvs. när man slår till switchen ökar doseringen till det dubbla jämfört med normala 35%. Det enda som tillkommer är ett extra motstånd plus en ny layout på baksidan av RCW'n.

IPEFF är därmed reviderad från A-1 till B-1.

EDIT:
[Med den nyaste revisionen - C-serien, kan man nyttja en chokefunktion också.]


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011