Hej,
Jag brukar besöka det här forumet för att läsa och lära omkring detta med bilar och sprit. För några år sedan när etanolen blev tillgängligt beslöt jag mig för att använda E85 istället för bensin och det har varit intressant. Jag började med att bygga om bränsletryckregulatorn så att den öppnade för ett högre tryck (5 bar) än 2,5 bar. Det fungerade ganska bra men när priset på E85an steg ibland så blev det lite problematiskt under själva bränsleskiftet.
Jag beslöt då att försöka bygga en elektronisk styrning av bränslespridarna vilket faktiskt fungerade bättre än jag vågat hoppas på. Kretsen baserades på två IC-kretsar, den ena är en komparatorkrets (för analog proportionalitetsstyrning) och den andra var en vanlig standardlogikkrets. Efter mycket utprovning och vidare erfarenhet kom jag fram till en lösning som jag även bestämde mig för att publicera via Internet.
Paketet innefattar dock två huvudtyper och en mängd moduler för komplettering eller tillbyggnad. Den går inte att införskaffa i komplett form utan är endast möjligt att tillverka själv, vilket kräver vissa kunskaper och färdigheter i elektronikkonstruktion. Dock är elektroniken ganska enkel i sin uppbyggnad och därmed också möjligt för de flesta att bygga.
Min filosofi är att täcka upp så mycket som möjligt, så att alla kan finna det som passar dem bäst men det kan ju hända att man har förbisett en och annan pga. ren okunskap. Principen är att förlänga öppningstiden på bilens alla bränslespridare. Denna förlängning bestäms av föregående spridaröppningstid, dvs. genom att en mätning företogs och lagrades i elektroniken (en kondensator) och med avsikt på öppningstidens längd. Justeringen av den extra öppningstiden förhåller sig proportionellt till den uppmätta tiden. Alltså, beror denna bränsledosering på motorbelastningen. Vanligtvis inverkar inte spridaröppningstiden på motorns varvtal eftersom många system jobbar med frekvensbaserad spridarstyrning.
IPEFF> Inkopplingen sker på två sätt: 1 - genom att kablaget till spridarna bryts upp (Standardver.). 2 - endast själva ledningstråden friläggs (Easy to Plug ver.) och detta beror på vilken version det nu gäller! Har du möjlighet att komma åt ECU’n så kan man placera enheten där om plats finnes? Lådan som inhyser ECU’n är även en bra tillvaro för IPE-enheten. Därefter kan stamledningen som går till transistorn lödas bort och kopplas till IPE’n. Då slipper man att klippa av kablarna till spridarna. Oftast kan det vara svårt att öppna ECU’n då den vanligtvis är rejält kapslad men det får man avgöra från fall till fall. Den vanligaste principen är att alla spridarna är kopplade till samma transistor vilket underlättar en installation - one channel multipoint….
IPEFF> Skillnaden mellan standardversionen och E2P-versionen är liten, byggmässigt sett. Det innebär alltså ingen större byggteknisk åtgärd för att växla mellan dessa versioner. Skillnaden ligger i hur IPE-enheten ansluts mot spridarna. Med E2P-versionen kan man göra en enkel anslutning. Om spridarna är parallellkopplade och styrda av en gemensam transistor/driver, behöver man bara koppla den utgående ledningen från IPE'n till en valfri spridarekabel (det måste vara den kabeln som går till transistorn). Väljer man standardversionen så innebär det att man måste bryta parallellkopplingen för varje spridare. ECU'n kan då inte känna några spridare längre, utan endast en resistans kopplad till plus 12V. Om man inte väljer att ansluta IPE-enheten i ECU'n? - för då slipper man att bryta upp och modifiera spridarekablarna. Fördelen med standardversionen är att ECU'n inte märker av, den påverkan IPE-enheten gör på/tillför styrpulssignalen, som är fallet med E2P-ver.
Konstruktionen kan endast förlänga spridartiden, inte förkorta! Websiten där detta finns att studera är skriven på engelska för att så många som möjligt ska kunna ta del av projektet. Då mitt modersmål är svenska torde det inte vara några större problem att hänga med där. nu verkar det som att även Google har uppmärksammat min sida. Då blir det enklare att söka. Det är synd att priset på E85 har stigit så pass, det blir liksom ingen poäng att nyttja E85, så till vida man inte gör det av andra skäl än rent ekonomiska. Bränslet orsakar ju en viss effektökning och kan ge fina avgasvärden när det är dags för ett besök hos SBP.
Här är den nyaste sajten som jag driver:
ESSENTIAL ELECTRONICS