Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 17:36

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: CE lampa vill inte slockna
InläggPostat: tor 09-02-05 16:25 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
Jag var inne för att kolla upp vad det var för felkod på min bil igår, tillslut kom mekanikern fram till att bilen går för magert. Han sa att det troligtvis är en luftpump som är trasig, (när den felkoden kom in så var det tydligen oftast det) den kostar 1800 kr så jag vill gärna slippa byta den.

Det är konstigt för jag har kört mer än en tank på ren bensin så någon etanol finns knappast kvar i systemet. Vad kan det vara för fel? igensatta filter?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-02-05 19:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Få se nu, vad är det för bil? Saab 900 från slutet av 90-talet, va?
Vet du mer exakt vilken eller vilka felkoder som dök upp?
Det verkar konstigt att fel på en luftpump ska kunna ge en felkod för mager blandning, om det överhuvudtaget finns övervakning på luftpumpen så brukar det också finnas särskilda felkoder som anger fel på den.

Går bilen normalt för övrigt? Om det är stopp i bränslefilter eller liknande så bör det märkas att bränslet inte räcker till vid stort effektuttag, medan motorn går helt normalt vid mindre gaspådrag eller tomgång. Igensatta spridare brukar nästan alltid leda till att man kan märka ojämn gång, i synnerhet vid tomgång. Det är ju knappast troligt att alla spridare blir lika mycket igensatta samtidigt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-02-05 21:58 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
joo precis det är en 900 från 97. nää jag vet inte vilken felkod det var men det stod iaf för mager blandning.

Bilen går bra vid normal körning. Har inte testat vid större gaspådrag men det är länge sedan bränslefiltret är bytt är väl dags att göra det. vad Kan det annars vara för fel?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-02-05 22:44 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Andra vanliga orsaker till för mager blandning är t ex tjuvluft (någon dålig vakuumslang, läckande bromsservo, dåliga O-ringar vid spridarna etc).

Saker som gör att styrdonet uppfattar det som att bränsleblandningen är för mager fast den egentligen inte är det kan vara t ex spricka i grenröret eller någon annan avgasläcka på vägen mellan motorn och lambdasonden, att lambdasonden börjar bli "trött", dålig kontakt eller överledning till jord på lambdasondssignalen, osv osv.

På Saab 9000 från början av 90-talet är det mycket vanligt att slangen mellan insugningsröret och kolkanistern för tankventilationen börjar läcka eller till och med går av helt och hållet där den går under insugningsröret. Det kanske ser likadant ut på din bil också.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-02-06 21:41 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Är det en turbo?

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-02-06 22:14 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
japp det äre


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-02-07 08:37 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 19:03
Inlägg: 284
Då finns ingen luftpump, alltså något annat som sätter felkoden. Jag hade ett märkligt problem med min saab, den gick uselt men satte inte felkod men när man mätte avgasvärdena gick den väldigt magert trots att lambdasonden pendlade mellan 0-1v.

Drar den ovänligt mycket bränsle?

/A


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-02-07 13:11 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 07:14
Inlägg: 188
Ort: Lycksele i Lappland
askilje skrev:
joo precis det är en 900 från 97. nää jag vet inte vilken felkod det var men det stod iaf för mager blandning.

Bilen går bra vid normal körning. Har inte testat vid större gaspådrag men det är länge sedan bränslefiltret är bytt är väl dags att göra det. vad Kan det annars vara för fel?


Hej !

Jomän...

Har följt med lite dåligt i de bekymmer som din
2,0Turbo-Saab 900 ställer till med för dig...

Här lite av mina egna erfarenheter med min 2,0LTT Saab-motor...

Hade en del problems med CE-lampan tills dess jag monterade
något större insprutare, Lucas 444:or...då slutade CE att konstra...
Även provat tidigare och med 444:orna med lite högre tryck...

Tidigare med E85/75 även med högre tryck (klämmd regulator)
så konstrade CE-lampan, mest med felkod mager...

Senaste ombyggnad, när CE-problems inte finns längre, är
att turbo-tryck-röret är "bypass" Aircoolern... mao ingen kylning
på insugningsluften...fungerat utmärkt sommaren 2008...

Funderar som bäst på lämpligaste sätt att förvärma/temperera
bränslet före insprutarna...

Lycka till med dina funderingar kringom CE-lampan !

Hälsar Etalappen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-02-07 16:32 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
reez skrev:
Då finns ingen luftpump, alltså något annat som sätter felkoden. Jag hade ett märkligt problem med min saab, den gick uselt men satte inte felkod men när man mätte avgasvärdena gick den väldigt magert trots att lambdasonden pendlade mellan 0-1v.

Drar den ovänligt mycket bränsle?

/A


pumpen han menade borde väl finnas?

Den drar väl just över litern/mil är väl någon deciliter mer än vanligt.

Om man kopplar bort minuspolen så färddatorn nollställs kan det göra någon skillnad?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-02-07 16:35 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
Etalappen skrev:

Hej !

Jomän...

Har följt med lite dåligt i de bekymmer som din
2,0Turbo-Saab 900 ställer till med för dig...

Här lite av mina egna erfarenheter med min 2,0LTT Saab-motor...

Hade en del problems med CE-lampan tills dess jag monterade
något större insprutare, Lucas 444:or...då slutade CE att konstra...
Även provat tidigare och med 444:orna med lite högre tryck...

Tidigare med E85/75 även med högre tryck (klämmd regulator)
så konstrade CE-lampan, mest med felkod mager...

Senaste ombyggnad, när CE-problems inte finns längre, är
att turbo-tryck-röret är "bypass" Aircoolern... mao ingen kylning
på insugningsluften...fungerat utmärkt sommaren 2008...

Funderar som bäst på lämpligaste sätt att förvärma/temperera
bränslet före insprutarna...

Lycka till med dina funderingar kringom CE-lampan !

Hälsar Etalappen


Hej!

intressant! men problemet är att jag har kört rätt länge utan etanol inblandat i systermet men lampan slocknar inte.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-02-07 19:43 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 07:14
Inlägg: 188
Ort: Lycksele i Lappland
askilje skrev:
Om man kopplar bort minuspolen så färddatorn nollställs kan det göra någon skillnad?


Hej igen !

Hmm...

Jag nollade alltid CE-lampan med att lossa minuskabeln på batteriet...
tills jag kom på att en riktig brytare vore bättre att ha på minuspolen
om jag skulle fortsätta att nolla CE-lampan tills jag (själv) kom på
vad felet var att den tändes...

Sagt och gjort en "grön" brytare, samma som ofta sitter på
husvagnsbatterier, med vridratt on/off inköptes och monterades
på minuspolen.

Min motor tände CE vid lågfart, efter att körts normalt utan,
att CE visat sig. Ofta kom jag på, att CE tändes när man saktade
in en längre stund, exv motorbromsade från landsvägsfart ner till
tätortsfart...

Det som slutligen avhjälpte CE-lampan var de något större insprutarna
Lucas 444:orna... Troligen var det antingen något med att det blev FÖR
magert eller för kallt förbi lambdan som orsakade min CE...

Lycka till med funderingarna !

Hälsar Etalappen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-02-07 21:03 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
Etalappen skrev:

Hej igen !

Hmm...

Jag nollade alltid CE-lampan med att lossa minuskabeln på batteriet...
tills jag kom på att en riktig brytare vore bättre att ha på minuspolen
om jag skulle fortsätta att nolla CE-lampan tills jag (själv) kom på
vad felet var att den tändes...

Sagt och gjort en "grön" brytare, samma som ofta sitter på
husvagnsbatterier, med vridratt on/off inköptes och monterades
på minuspolen.

Min motor tände CE vid lågfart, efter att körts normalt utan,
att CE visat sig. Ofta kom jag på, att CE tändes när man saktade
in en längre stund, exv motorbromsade från landsvägsfart ner till
tätortsfart...

Det som slutligen avhjälpte CE-lampan var de något större insprutarna
Lucas 444:orna... Troligen var det antingen något med att det blev FÖR
magert eller för kallt förbi lambdan som orsakade min CE...

Lycka till med funderingarna !

Hälsar Etalappen

tack för svaret det tål att tänkas på!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-02-08 11:59 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 19:03
Inlägg: 284
askilje skrev:

pumpen han menade borde väl finnas?

Den drar väl just över litern/mil är väl någon deciliter mer än vanligt.

Om man kopplar bort minuspolen så färddatorn nollställs kan det göra någon skillnad?


Hej,

Pumpen finns inte på 900 turbo 94-98 endast på sugmotorerna som har ett annat styrsystem, motronic.
Så att du skulle få en felkod för denna pump, är märkligt, månne läste meken fel? Har du haft möjlighet att kontrollera alla givarvärden under körning för att se om något avviker från vad som är rimligt? på vissa t5-bilar kan man genom att slå på tändningen utan att starta motorn få check enginelampan att blinka fram vad som är fel. Har du möjlighet att göra detta? Vad blinken betyder finns i FAQ hios saabturboklubben.

/A


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-02-08 21:39 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
jag borde kunna kolla felkoder med ce lampan enl faqn ska testa det.

ang. luftpumpen, han sa att det var en slags luftpump so mhade något att göra med bränsle systemet tror jag finns det alltså ingen sån? finns det ingen luftpump överhuvudtaget?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-02-08 22:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om det finns en luftpump på en 90-talsbil med ottomotor, så används den för att blåsa in luft i avgasportarna medan motorn är kall för att ge en efterförbränning av avgaser innan katalysatorn har kommit igång. Motorns funktion påverkas inte av om luftpumpen fungerar eller inte, men om den finns där så är det ett myndighetskrav att motorstyrsystemet måste övervaka luftpumpen och tända motorelektronikvarningslampan om luftinblåsningssystemet inte fungerar.

På dieslar och elbilar kan det finnas en luftpump för att skapa undertryck till t ex bromsservo och manövrering av olika vakuumstyrda ventiler etc.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011