Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 13:18

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 09-01-25 13:56 
Offline

Blev medlem: tor 07-12-27 00:00
Inlägg: 19
Ort: Göteborg
Nu när våren närmar sig, och då kommer förhoppningsvis priset på E85 gå ner då bensinhalten hamnar på det normala igen.

Hur konverterar jag bäst min Volvo V70 2,5T -98?

Det är 5-kanals sekventiellt system på bilen.
På min Renault 19 som jag hade tidigare konverterade jag med en BTR.
Men jag skulle nog vilja ha ett piggyback system på min Volvo så jag enkelt kan byta till bensin vid utlandsresa.
Jag hade en kran på Renaulten för att kunna göra detta, fungerade, men var inte en så himla snygg lösning.

Men frågan är vilket system?

_________________
Volvo V70 2,5T 1998, inte konverterad än

Tidigare kördes:
Renault 19 TXE - 1992 - 10 000mil
BTR-konverterad. Drar 0,95l/mil på E85
(Flexitune fungerar inte på denna)


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-01-25 14:23 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
flextek borde fungera
http://www.flextek.se/

annas har etanoldax några modeller om man gillar att skarva och koppla
men jag rekomenderar att man har några skarvkontakter så man snabb kan
ta koppla bort en ej fungerande box eller vid andra störningar
http://www.etanoldax.se/sidor/start.html

:)

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-01-26 07:46 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Får även dra ett strå till stacken,,,
Där själv efter runda 8år och 14000 mil med den klassiska bränsletrycksregulatorn och olika bilar så valdes att testa den elektroniska konverteringsboxen AutoFFV som båda köptes från: http://www.etanolkonvertera.nu/ och i båda egna bilarna har nu helt problemfritt rullat på E85/E75 i ett par år och runda 2000 mil var, så bara plus för denna box för egen del. :-)

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-01-26 10:45 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1119
Ort: Närke
En flexitune sequential borde fungera också. Man får koppla två spridare parallellt bara. På de tidiga 5-cylingriga motorerna öppnade alla spridare samtidigt, men på senare (din) är de sekvensiella. Dock bore lite "off" timing på en cylinder inte utgöra mer än en marginell försämring av verkningsgrad och utsläpp. Spridarna kommer ju ändå att överlappa varandra vid hög belastning.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 09-01-26 14:26 
Offline

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 238
Voiden skrev:
Nu när våren närmar sig, och då kommer förhoppningsvis priset på E85 gå ner då bensinhalten hamnar på det normala igen.


Jag tror inte att priset kommer att gå ner motsvarande höjningen i höstas!

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45+ kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85-konverterad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Priset på bränslen
InläggPostat: mån 09-01-26 17:03 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Däremot är det ganska säkert att priset på bensin och diesel kommer att klättra uppåt igen. Svackor som den senaste tidens är bara tillfälliga. Det är en sorts taktiskt priskrig, och varar bara en begränsad period.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 09-01-26 17:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
krassegrand skrev:
Voiden skrev:
Nu när våren närmar sig, och då kommer förhoppningsvis priset på E85 gå ner då bensinhalten hamnar på det normala igen.


Jag tror inte att priset kommer att gå ner motsvarande höjningen i höstas!


Nej, vi saknar ju ett konkurrensverk med stake i det här landet.
I Usa hade man kickat hela verket för länge sedan, i Usa betyder fri konkurrens ngt.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Priset på bränslen
InläggPostat: lör 09-02-07 11:20 
Offline

Blev medlem: tor 07-12-27 00:00
Inlägg: 19
Ort: Göteborg
nyfiken skrev:
Däremot är det ganska säkert att priset på bensin och diesel kommer att klättra uppåt igen. Svackor som den senaste tidens är bara tillfälliga. Det är en sorts taktiskt priskrig, och varar bara en begränsad period.


Det har redan börjat att skilja nästan 2 kronor per liter så det är inte så långt kvar tills att det lönar sig igen att köra på E85

_________________
Volvo V70 2,5T 1998, inte konverterad än

Tidigare kördes:
Renault 19 TXE - 1992 - 10 000mil
BTR-konverterad. Drar 0,95l/mil på E85
(Flexitune fungerar inte på denna)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011