Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 13:16

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-02-09 20:43 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
ok så det kan omöjligt vara det som är fel?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-02-15 20:58 
Offline

Blev medlem: ons 08-01-30 19:48
Inlägg: 17
Ort: Från
Hade samma typ av fel på vår V70 (mager blandning). Bilen gick normalt, med efter ett par mil så tändes "motorlampan". Kollade först efter "läckor" på insugningssidan, felet kvarstod. Bytte sen Lambdasonden och hör och häpna, felet var fortfarande där. Till sist så bytte vi luftmassemätaren och sendess så har lampan varit släckt..

_________________
Köratilljobbetbil Volvo 945 Turbo -98 och 240 GL -87
Sommarbil Cadillac -60
Busbil Cheva Mallibu SS -65


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-02-16 14:54 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 19:03
Inlägg: 284
luftpumpen finns bara på 900 94-98 med sugmotor, de har motronic som styrsystem. Turbon har Trionic 5 och har bara input från map, tps, lambda, temp och vevaxelgivare. Sen kan ju även fel kring evap-ventilen tända CE.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-02-19 17:09 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
har kollat felkoden med CE lampan nu. Får fram apdation men vad betyder det?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-02-19 17:50 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 19:03
Inlägg: 284
att den antingen gått fett eller magert under en viss tid så styrsystemet inte kunnat kompensera inom givna gränser (+-25% bör det vara). Är den helt original för tillfället?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-02-19 17:55 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
japp helt! Kan det vara tankluftningsventilen tro?

Ska byta bränsle, olja+filter och luftfilter i helgen får se om det blir någon skillnad.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-02-19 21:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Har du kollat noga att den inte kan dra tjuvluft någonstans? T ex slangen mellan kanisterventil och insugningsrör, någon gummibälg vid spjällhuset, läckande bromsservo (om det är vakuumservo), andra vakuumslangar eller vevhusventilationsslangar, insugningsrörspackning, O-ringar vid spridare?

Går motorn perfekt jämnt på tomgång eller kan man märka någon tendens till att någon cylinder inte bidrar lika mycket som de andra?
Andra tecken på ojämnt fördelad bränsleluftblandning? Låt motorn gå på tomgång en stund och ta sedan en titt på tändstiften och se om något av dem avviker från de andra. Du kan också försöka avgöra om alla cylindrar har samma avgastemperatur, t ex genom att kasta snö eller stänka vatten på grenröret och se om det kokar bort lika fort vid alla avgasportar. Om någon är kallare än de andra märks det tydligt på det sättet.

Luftfiltret har nog ingen betydelse i sammanhanget.
Titta däremot till vevhusventilationen och kolla noga att det inte är igensatt i någon oljeavskiljare eller liknande, att eventuella backventiler fungerar som de ska och är vända åt rätt håll, att alla slangar är rätt kopplade och hela, osv osv.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-02-20 09:48 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
hittade en slang som var ganska sprucket ganska nära spridarna är tyvärr för dålig för att säga vad det är tyvärr :( kanske kan fixa en bild. Men kan man testlaga det med gammal hederlig eltejp ?

Men hur kan bromsservon ha något med insugsluften att göra :)?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-02-20 12:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Bromsservot drivs ju med vakuum från insugningsröret på de flesta bilar.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-02-20 13:20 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Som flumbeck skriver, jag hade samma fel på min 945:a. Kunde åka cirka 30 mil innan lampan tändes, felkoden var mager blandning.

Jag gjorde en avgasmätning, inga problem.

Bytte lambdasond, ingen skillnad.

Sedan bytte jag luftmassemätare. Sedan dess tänds inte lampan.

Besiktade bilen för några veckor sedan.

Lambda = 1.0
CO = 0
CO 2500 = 0
HC = 012

Fast jag kör på bensin, kanske konverterar mot sommaren.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-02-22 11:37 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
tror jag hittade felet! En kabel som gick in i toppen satt helt löst (förmodligen vevhusventilationen?) har lagat den och bara vänta ochse om lampan tänds igen :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-02-24 09:52 
Offline

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 238
askilje skrev:
hittade en slang som var ganska sprucket ganska nära spridarna är tyvärr för dålig för att säga vad det är tyvärr :( kanske kan fixa en bild. Men kan man testlaga det med gammal hederlig eltejp ?

Men hur kan bromsservon ha något med insugsluften att göra :)?


Ett trick är att ta av slangen och hålla för hålet för att se om det påverkar tomgången.

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45+ kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85-konverterad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-02-25 17:43 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 19:03
Inlägg: 284
byt alla gamla vakumslangar, de brukar vara rätt trötta och torra. Det räcker med ca en meter.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-02-25 18:56 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
kan meddela att lampan inte börjat lysa än och bilen har gått igenom besiktning :)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011