Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 06:37

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 09-02-28 10:55 
Offline

Blev medlem: tis 08-09-02 10:07
Inlägg: 46
Har nyligen köpt en Volvo 850 gle 2.5l 10ventilare -93 som jag om jag är rätt informerad har Fenix insprutsystem.

Vill kolla möjligheterna till etanoldrift.

Har den "enkanalig" styrning på spridarna eller styrs varje spridare
separat ?

Eller någon som har en bild på elshemat till sprutet på den bilen ?

Mvh Nicklas


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Etanolkonvertering
InläggPostat: lör 09-02-28 14:00 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Här har du en beskrivning på en 850 -92.
http://web.telia.com/~u82305465/Filer/E ... %20GLT.pdf
Och författaren Newlund finns här på forumet, så det du inte får fram av webbsidan kanske han kan svara på direkt?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-02-28 18:54 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Newlund's bil var konverterad med Flexitune, därför måste det vara ett enkanaligt system. Lättaste är väl att ohmmäta över en av spridarna med alla spridare inkopplade. Sen lossar du kontakten till en av spridarna och mäter spridarens resistans. Om du t.ex har 14ohm per spridare, och fem stycken är parallelkopplade så blir den totala resistansen 14/5=2.8ohm


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-02-28 21:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Förutom Fenix så förekommer det också LH-jetronic på tidiga 850. Den versionen av LH heter 3.2 , och jag har ingen egen erfarenhet av den.

Jag har fått det intrycket att Volvo i början av 90-talet pga det här berömda samarbetsavtalet med Renault var tvunget att köpa in en del insprutnings- och tändsystem från franska underleverantörer, vilket man dock gjorde ganska motvilligt. Det är därför man kan hitta Fenix på en del 400-serie och 850, samt Regina på vissa 740/940, fastän Bosch-system har använts parallellt på samma motortyper och samma årsmodeller.

Fenix-system ska man se upp med när det gäller piggyback-konvertering, eftersom de ofta har lågohmiga spridare (ca 2,5 ohm per spridare) och strömbegränsat slutsteg i styrdonet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-02-28 23:03 
Offline

Blev medlem: tis 08-09-02 10:07
Inlägg: 46
Stämmer med vad jag hört.
LH-jetronic på Glt
Motronic på Turbo
Fenix på Gle & se

Volvon i länken är en Glt och har då inte samma sprut som min Gle

Får ta och mäta på spridarna enl tips ovan.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-03-13 18:55 
Offline

Blev medlem: tis 08-09-02 10:07
Inlägg: 46
Här är ett elshema över Fenix 5.2 som sitter i min bil.

http://www.edgeforum.com/index.php?autocom=gallery&req=si&img=1362

Verkar som om det äe kört med att använda sig av Flexitune. :(


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-03-13 19:56 
Offline

Blev medlem: tis 08-09-02 10:07
Inlägg: 46
Kanske skulle bli enklare med en bränsletrycksregulator.
Skulle en sån här funka ?

http://www.speedart.se/zencart/index.php?main_page=product_info&cPath=57&products_id=602

eller en sån här ?
http://www.speedart.se/zencart/index.php?main_page=product_info&cPath=57&products_id=601


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-03-13 21:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Visst går det att konvertera genom att höja bränsletrycket, men som regel fungerar det mycket bättre med ett piggybacksystem.

Problemet är att de flesta justerbara BTR inte reglerar trycket så noggrannt, bränsletrycket ändrar sig med flödet i returledningen och dessutom beroende på hur regulatorn känner sig just den dagen.

Så i ditt fall lönar det sig nog att göra en lite grundligare utredning av om det går bra att använda ett piggybacksystem på bilen. Om spridarna är högohmiga (varje spridare för sig har då 12-18 ohm), så är det inga som helst problem.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-03-14 00:40 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Jag skulle naturligtvis rekommendera min egen metod. Då slipper man en extra bränsletryckregulator över huvudtaget men istället skaffar man sig en lufttrycksregulator. Se vidare i länken i min signatur.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-03-16 20:09 
Offline

Blev medlem: tis 08-09-02 10:07
Inlägg: 46
torbjorn skrev:

Så i ditt fall lönar det sig nog att göra en lite grundligare utredning av om det går bra att använda ett piggybacksystem på bilen. Om spridarna är högohmiga (varje spridare för sig har då 12-18 ohm), så är det inga som helst problem.


Tänkte mest på att bilen är 5 cylindrig, har den inte enkanalig insprutning
så blir det ju lite knivigare då tex Flexitune har 1 eller 4 kanaler beroende
på vilken modell man köper.
Finns ju iofs andra fabrikat med tex 6 kanaler där man ev kan lämna en kanal oanvänd, men flexitune har ju ett tilltalande pris till sin fördel.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-03-16 20:15 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Enklast är att koppla ur alla kontakter till styrdonet och kolla om resistansen är nästintill oändlig mellan de kablar från spridarna som går till styrdonet. Då har du inte multipoint injection och bör därför klara dig med en flexitune sequential.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-03-16 23:02 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-04 13:07
Inlägg: 204
Större spridare kanske funkar,vad vet väl jag.Har inte hört några större klagomål från dom som spridarkonverterat. 8)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-03-17 09:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Nicklas skrev:
torbjorn skrev:

Så i ditt fall lönar det sig nog att göra en lite grundligare utredning av om det går bra att använda ett piggybacksystem på bilen. Om spridarna är högohmiga (varje spridare för sig har då 12-18 ohm), så är det inga som helst problem.


Tänkte mest på att bilen är 5 cylindrig, har den inte enkanalig insprutning
så blir det ju lite knivigare då tex Flexitune har 1 eller 4 kanaler beroende
på vilken modell man köper.
Finns ju iofs andra fabrikat med tex 6 kanaler där man ev kan lämna en kanal oanvänd, men flexitune har ju ett tilltalande pris till sin fördel.


En lösning som i praktiken fungerar utmärkt på 5-cylindriga Volvo är att använda en fyrkanalig Flexitune Sequential, och låta en av dess kanaler driva två spridare. En av styrdonets spridarutgångar lämnar man då oansluten eller, om det behövs för att slippa felkod, ansluten via ett belastningsmotstånd till +12V.
Den "extra" spridaren matar man då lämpligen från den kanal som ligger närmast före i tändföljd.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-03-17 22:17 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1119
Ort: Närke
Tännlappen skrev:
Större spridare kanske funkar,vad vet väl jag.Har inte hört några större klagomål från dom som spridarkonverterat. 8)

Att spridar-kovertera en 5-cylindrig Volvo-motor borde vara en baggis. Det är två skruvar som håller fast Fuel-rail mot motorn/spridarna, och en liten skruv som håller fast den tillflödande bränsle-ledningen. Tillbaka-flödet går igenom en ca 10cm gummislang från mitten av bakre delen av Fuel-rail och ansluter till returledningen. den är tillräckligt flexibel för att inte behöva lossas.

Nu var det ca 15 år sedan jag stod och monterade ihop dessa motorer, ha det i åtanke. Jag kan ha missat något, men monteringen var bus-enkel.

Det sitter en aluminium-klampa som håller fast de två aluminium-rören på vänstersidan av motorn (sett framifrån), börja med att lossa och ta bort den.
Lossa på skruven vid högtrycks-ledningen (på vänster sida om fuel-rail, var försiktig så du inte tappar brickan) och dra ut den i fuel-railens riktining.
Lossa sedan på de två stora skruvarna på ovansidan och sedan är det bara att dra upp fuel-railen.
Det kan vara idé att lossa på spridar-kontakterna först.

Monteringen är likadan fast i motsatt riktning.
Vad det är för slags fett man bör använda för att smörja in o-ringarna vet jag inte, kommer inte ihåg vad det stod på burken. :oops:

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-03-22 18:31 
Offline

Blev medlem: tis 08-09-02 10:07
Inlägg: 46
Tännlappen skrev:
Större spridare kanske funkar,vad vet väl jag.Har inte hört några större klagomål från dom som spridarkonverterat. 8)


Utom möjligen då att jag vill ha möjlighet att tanka bensin när det krävs.
Eller kompenserar motorstyrningen tillräkligt för att köra på bensin
med större spridare ?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011