Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 11:54

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 09-04-06 12:01 
Offline

Blev medlem: ons 08-07-02 12:52
Inlägg: 9
Ort: Töreboda
Hej.

Jag är rådlös, jag har en 1993 års modell av 945á med B230 FB med planad topp, den är planad 2,7mm, nya packningar och allt runt om kring, sen sitter det en Flexitune mellan styrboxen och spridarna, den är ställd på ca 28 %.

Före planingen med helt orginal motor gick den på ca 1,28 hyfsat ok tyckte jag, men nu med planad topp så har jag kört 18,4 mil på 30 liter.

Har läst här på forumet, funderat och gjort efter alla konstens regler, (Det är inte första gången jag byter topp å så vidare) motorn går jämt & fint med den sörrplar soppa som jag vet inte vad, har aldrig varit med om nått liknande.

Någon som har nått bra förslag för nu har jag tröttnat fullständigt på E85, visst ska man tänka på naturen, men det får ju finnas gränser på vad som är rimligt. Detta är sista chansen sen blir det BF98 som tankas i min tank, For Ever !

Mvh
Niklas

_________________
Volvo 945 91á running on E85 !
www.402m.se


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-04-06 12:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Några frågor att börja med:
Lambdareglerar den som den ska? Lyser motorelektronikvarningslampan (lambdaslampan)? Finns det några felkoder från antingen insprutnings- eller tändsystem?

Problem med motortempgivaren eller kablaget till den kan leda till att motorn får för fet blandning hela tiden fast det ändå inte blir några felkoder. Kolla detta genom att mäta spänningen från tempgivaren (pinne 13 på LH 2.4-styrdonet, jorda instrumentet i pinne 5 på samma styrdon) under körning. Några riktvärden på spänningar vid olika motortemp:
0 °C 3,2 V
+20 °C 2,1 V
+80 °C 0,5 V
Om du är misstänksam mot givaren eller kablaget så kan du prova att lägga ett 270 ohm motstånd mellan styrdonets pinne 13 och pinne 5, då simuleras ständigt varm motor.

LH 2.4 (liksom många andra Bosch-system av samma generation) klarar inte att upptäcka och sätta felkod för alla slags fel på lambdasonden. Om lambdasonden skulle få kortslutning eller överledning till jord så leder detta inte till någon felkod utan då fetas blandningen på så mycket det bara går. Enklaste sättet att prova detta är att koppla ur lambdasonden, nollställ adapteringen via testlådan i motorrummet, kör på det sättet ett tag och se om förbrukningen minskar.

Om det är fel på knacksensorn eller kablaget till den (mycket vanligt att den skärmade kabeln blir så styv med tiden att den bryts loss inne i kontaktdonet till knacksensorn) så går tändsystemet över till ett mycket sent tändläge för att inte riskera okontrollerad knackning, och då går det också åt mycket bränsle. Om knacksensorn sitter lös och "skramlar" så kan det leda till att tändsystemet uppfattar skramlet som knackningar och försenar tändningen av den anledningen. Det är mycket viktigt att anliggningsytorna på knacksensor och motorblock är perfekt rena och oskadade, och att fästskruven dras med rätt moment (tror det är 27 Nm eller något sånt). Det får inte finnas någon bricka vare sig mellan knacksensor och motorblock eller under skruvskallen.

Det är också vanligt med kabelfel på Volvo av de där årgångarna, det verkar som om kabelisoleringen tål olja och värme mycket sämre än på motsvarande kablar i andra bilmärken. Se speciellt upp med kabelstammarna som går på vänster sida om motorn, om man skär upp plastslangarna runt dem hittar man ofta en hel del söndersprucken eller avflagnad isolering och risk för kortslutning mellan ledare inne i kabelstammen.

Ytterligare ett fel jag har varit med om är att någon spridare läcker, men då brukar just den cylindern få så fet blandning att motorn inte går alls på den på tomgång, så det är lätt att upptäcka.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 09-04-06 22:19 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Dodga skrev:
Före planingen med helt orginal motor gick den på ca 1,28 hyfsat ok tyckte jag, men nu med planad topp så har jag kört 18,4 mil på 30 liter.

Jag vill inte vara petig, men när den drog 1,28 före planingen, var det med bensin eller E85?

"Efter konstens alla regler" är en lite luddig formulering. Det blir lättare att föreslå tester och åtgärder om du kan lista allt du gjort med bilen. Ex. kamremmen stämmer ju inte efter en så stor planing, vad sitter där nu?

Kan du kolla så att du inte har en liten läcka vid spridarna eller fuel-rail?

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-04-07 07:44 
Offline

Blev medlem: ons 08-07-02 12:52
Inlägg: 9
Ort: Töreboda
Tackar för all tips.

Ska göra lite mätningar i påskhelhen.

Har givetvis bytt till en kortare kamrem när jag bytt packningar å o-ringar.
Har även försökt justera en - två kug åt varje håll för att eleminera ev. felplacering av remmen.

Mvh
Niklas

_________________
Volvo 945 91á running on E85 !
www.402m.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-05-28 11:48 
Offline

Blev medlem: ons 08-07-02 12:52
Inlägg: 9
Ort: Töreboda
Äntligen har jag haft lite tid över för mi egen bil ..... :o

Miljölampan tänder sig ibland, och då "resetar" jag den genom att dra ur säkring nr. 1
Felkoderna som kommer upp har med för bränsleblandningen på belsatning att göra, har dom uppskrivna hemma.

Gjorde lite mätningar i helgen, tempsensorn för elektroniken är ok, den visade 0,48 - 0,42 volt vid varm motor (kör med 92 graders termostat)

Dock mätte jag på lamda signalen och fick bara 0,2 -0,3 volt ???
Vet inte om man kan mäta med ett vanligt fluke multimeter eller om jag ska använda oscioloskopet ???

Vad brukar ni mäta lamdasignalen med ??

(som tilläg kan jag bara meddela att jag har ett Mega Squirt V2.2 system som ska kopplas in och mappas, det är bara tiden som saknas.)

_________________
Volvo 945 91á running on E85 !
www.402m.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-05-28 11:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om lambdasignalen är 0,2-0,3 V så är det förmodligen fel på lambdasonden (överledning till jord internt i den, det har jag varit med om flera gånger på Volvo med LH 2.4). Och då får man precis de symptom du beskriver. Om lambdasonden hade fungerat och bränsleblandningen vore alldeles för fet, så skulle spänningen ha legat omkring 0,9-1,0 V. Och, som sagt, just denna sorts fel på lambdasonden ger ingen felkod för just trasig lambdasond.

Ett sätt att dubbelkolla att felet verkligen ligger i lambdasonden och att det inte är kortslutning till jord i kabelstammen eller styrdonet, är att du drar isär flatstiftskarven mellan kabelstammen och lambdasondens signalledning (till höger på torpedväggen). Mät spänningen på ledningen som kommer ut ur kabelstammen, den är 0,5-0,6 V när lambdasonden är bortkopplad om allt är som det ska.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-05-28 14:12 
Offline

Blev medlem: ons 08-07-02 12:52
Inlägg: 9
Ort: Töreboda
Tackar för snabbt svar, det är med 99,9% säkerhet detta felet.

Då kommer frågan, ska man köpa en "billig" lamda på typ biltema eller nån annan billighets leverantör eller ska man bita i det sura äpplet och kliva in på Bilia och köpa en orginal.

Om det är som du skriver att detta är ett ganska vanligt och eventuellt återkommande fel så är det kanske inte så dummt att köpa en på typ biltema istället för en orginal. Man tjänar några slantar om det skulle hända om ett år eller två igen, om man kan se det så.

Kan detta ha något att göra med att jag kör med en 2,5mm planad topp ???? eventuellt kanske avgaserna blir varmare vid högre komp.

Ska man kanske i framtiden placera om lamdagivaren ???

En liten annan fråga är om det är någon annan här på forumet som har installerat Wega Squirt v2.2 och kör med det i idag och tankar E85 ??

Mvh
Niklas

_________________
Volvo 945 91á running on E85 !
www.402m.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-05-28 14:17 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
sonder från biltema funkar bra, sen kan jag rekommendera skruvat.se som också har billiga och bra sonder (jag kör med en sån nu)

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-05-28 20:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Biltema sålde dåliga lambdasonder under en period 2006-2007 och det dåliga ryktet från den tiden hänger kvar fortfarande fastän de har bytt leverantör sedan dess.

Det jag menade med att det är ett vanligt fel är att lambdasonderna på Volvo ofta går sönder just på det sättet att de får överledning till jord medan det på andra bilmärken med liknande lambdasonder är mer vanligt att de lägger av på andra sätt (t ex att det blir avbrott i lambdasonden eller att den reagerar för långsamt). Men de gånger jag har sett det felet har det ju ändå varit frågan om lambdasonder som har varit med i 10-20 år och flera tiotusental mil, så man behöver nog inte räkna med att lägga upp ett lager av reservlambdasonder.

Om lambdasonderna går sönder ofta på en bil så är den vanligaste orsaken att motorn drar mycket olja så att det ständigt följer med oljedimma i avgaserna, det tål inte lambdasonden i längden. Om oljeförbrukningen är mer än 1 % av bränsleförbrukningen (alltså ungefär 1 liter per 100 mil för en personbil) så bör man inte köra mer med bilen innan det felet är åtgärdat.

Tänk bara på de vanliga reglerna när man skarvar kablarna till en lambdasond - att ENDAST använda de klämhylsor som följer med den nya lambdasonden, och pressa dem med en bra och passande kabelskotång.
Det är absolut förbjudet att t ex löda skarvarna eller smeta på något fett eller kontaktspray där, eftersom lödtennsångor eller olja/fett kryper längs med kablarna och kan förstöra den nya lambdasonden.

Avgastemperaturen bör inte påverkas av att kompressionen är höjd, snarast skulle den kanske teoretiskt sett kunna sjunka litegrann eftersom motorns verkningsgrad ökar - en större del av förbränningsvärmen kommer ju till användning som mekanisk energi då. Temperaturen varierar ju ändå så mycket med olika driftförhållanden för motorn att den lilla ändring som kan bli pga kompressionshöjningen nog knappast är märkbar.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-05-28 21:59 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-06 20:27
Inlägg: 53
Ort: Övik
Dodga skrev:
En liten annan fråga är om det är någon annan här på forumet som har installerat Wega Squirt v2.2 och kör med det i idag och tankar E85 ??

Jo jag kör med megasquirt i min golf.Har gjort det lite över ett år..

_________________
900+mil med sprit å Ms..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-05-28 22:11 
Offline

Blev medlem: ons 08-07-02 12:52
Inlägg: 9
Ort: Töreboda
Till Torbjorn

Jag har bytt lamdbasonder förut och då alltid lödit skarvhylsorna med en gasol/propan brännare. Har funkat tidigare, men jag kanske ska prova att pressa kablarna denna gång och sen köra ett par tre krympslangar över istället.

Till Båtdoc

Är nyfiken har massa frågor.

Vad är det för golf och har du gjort nått med motorn mer än orginal ?
Hur mycket drar den ?
Har du använt orginalgivarna ?

Min tanke är att ragga tag i en TPS givare från en 850 eller v70 och sen köpa nya tempgivare och sen köra med mitt MS i orginalkontakten, jag har nämligen en trasig styrbox som ligger, tanken slog mig att ha kvar orginal kabelmatta och helt enkelt byta ut styrboxen mot den med MS i.

_________________
Volvo 945 91á running on E85 !
www.402m.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-05-28 22:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jo, som sagt, det är bättre för lambdasonden att pressa.

Om man ska gå över till MS på en Volvo 900-serie, så tänk på att Volvo som regel har separata styrdon för tändning och insprutning medan MS har ett enda styrdon som sköter bägge delarna.
På 740/940 är det till och med helt separata kabelstammar för tändning respektive insprutning och styrdonen sitter långt från varandra under instrumentbrädan.
Undantaget är de enstaka Volvoexemplar som har Regina motorstyrsystem (förekom parallellt med LH 2.4 på B230F ett par år i början av 90-talet), de har ett enda styrdon som sköter allt. Konverteringen blir nog betydligt enklare om man skaffar fram kabelstam och motorkringutrustning från en sådan bil. Men man spar å andra sidan ännu mer arbete på att, i stället för att bygga om eller byta ut en massa fullt fungerande hårdvara, lära sig de befintliga styrdonen så pass bra att man vågar göra de ändringar man vill i deras tabeller istället.
Regina är betydligt mer MS-kompatibelt än vad LH 2.4 är, t ex har det redan analog gasspjällägesgivare och tryckgivare för insugningsröret, dessutom har det tempgivare för insugningsluften vilket LH saknar.

Tänk på att den analoga gasspjällgivaren från en 850 inte direkt passar istället för en Bosch gasspjällkontakt. Fel avstånd mellan skruvhålen bland annat, eventuellt stämmer inte heller axeländens utformning.
Det finns också många andra bilar som kan få släppa till analoga gasspjällgivare, t ex alla Ford med EEC-IV, de 2-liters fyrcylindriga motorerna i t ex Sierra och äldre Scorpio har ett rätt trevligt gasspjällhus med givare.

Min erfarenhet av MS-projekt är att de absolut flesta sådana konverteringar som påbörjas aldrig blir så färdiga att resultatet blir riktigt bra, de flesta råkar på någon slags problem och tröttnar halvvägs. Styrdonets hårdvara är inte heller av sådan kvalitet att den duger för en vardagsbil där man kräver god driftsäkerhet under alla förhållanden.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-05-30 09:33 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-06 20:27
Inlägg: 53
Ort: Övik
torbjorn skrev:
Styrdonets hårdvara är inte heller av sådan kvalitet att den duger för en vardagsbil där man kräver god driftsäkerhet under alla förhållanden.


Tror inte att det är hårvaran som är problemet utan mer den som sitter bakom tangentbordet....:roll:
Så är det i min bil iaf...


_______________________________________________________________

http://forum.megasquirt.se

Här kan du få hjälp med det mesta ...
Jag kör med en topp från en 2l motor som det sitter insprutning på original.. så det jag har bytt är tempgivarna

Kör med dessa http://megasquirt.se/index.php?page=givare

_________________
900+mil med sprit å Ms..


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011