Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 13:44

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 09-04-07 09:49 
Offline

Blev medlem: tis 09-04-07 09:22
Inlägg: 34
Ort: Hagfors, Värmland
Hej!

Har under en längre tid läst runt en hel del på forumet och beslutade att bli medlem då jag tänkt konvertera min gamla bruksbil, en Opel Astra -93 med C16SE-motor.

Resultatet med gräsklipparen förra veckan blev så bra så nu kan jag inte hålla mig! :D

Har sökt en massa info men inte riktigt hittat svar på min undran.
Enklaste och bästa konverteringen på min bil, för att klara vintern och avgasprover?

Har titta på en BTR och det ser ut som en relativt enkel lösning. Lite mätning av lambdan bara. Antar att jag måste ha någon form av kallstartsanordning. Men hur blir det om man måste blanda in bensin? Vid extrem kyla eller att man åker och inte får tag på E85? Trycket på BTRn ställs väl efter lambdan?

Andra alternativet jag tittat på är större spridare. Räcker det? Klarar bilen själv resterande med lambdavärden och kallstart då? I så fall är det ju smidigare än dom flesta andra lösningar, om man nu hittar bra och billiga spridare.

Tacksam för svar.
/Johan


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-04-07 09:57 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Hvis du vil ha anledning til å tanke bensin, er det helt klart best med en piggyback-konvertering. Se f.eks.:
http://etanoldax.se/sidor/start.html
http://flexitune.se/

Disse har også innebygget kaldstartshjelp.

Jeg antar at en C16SE-motor har Multec styresystem. Jeg tror dog at Multec finnes i flere varianter, både for sekvensiell innsprøytning og batchinnsprøytning. Det bør du i så fall finne ut av før du bestiller piggybacksystem.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-04-07 10:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det är inte lämpligt att bara lita på en mätning av lambdavärdet (eller, för den delen, spänningen från lambdasonden) för att ställa in ett piggybacksystem eller en justerbar BTR på en bil som har adaptivt motorstyrsystem (som ju i princip alla Opel har). Problemet är att lambdaregleringen kommer att blanda sig i när man försöker justera och man har inte en aning om man har träffat rätt eller kanske lambdaregleringen ligger nära ett ändläge. På bilar med Multec (eller som det även kallas, P4) motorstyrsystem är det mycket bättre att koppla in en dator till bilens diagnosuttag och läsa av lambdareglervärdena med hjälp av t ex gratisprogrammet Winaldl. Man behöver också en adapterkabel som dock är lätt att koppla ihop själv.

Rent allmänt så brukar piggybacksystem (t ex det billiga Flexitune) fungera mycket bättre än att montera dit en justerbar BTR. Problemet är att de BTR som finns tillgängliga på marknaden oftast inte fungerar särskilt bra, bränsletrycket blir ostabilt och varierar ofta kraftigt beroende på flödet i returledningen. Och en Flexitunebyggsats är ju inte dyrare än en BTR. Ytterligare en fördel med piggyback är att installationen blir osynlig i motorrummet om man kopplar in allting vid styrdonet som sitter inne i kupén.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-04-07 10:16 
Offline

Blev medlem: tis 09-04-07 09:22
Inlägg: 34
Ort: Hagfors, Värmland
Flexitune såg ju onekligen mycket enkel ut och då får mina lödkunskaper komma till användning igen. :) Jobbat som lödare i många år så att montera det hela blir inga problem.

Antar att det är en Sequential jag behöver till min bil.
Ska läsa lite mer om Winaldl Torbjörn, så att man är säker på att det blir rätt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-04-07 10:52 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
den bilen är spåass gammal att det förmodligen räcker med en enkanalare
observera om insprutningventilen/erna är lågohmig/ga tex. 1-3 ohm någonting så måste spridarens serieresitans komma med i sin helhet
viken man bör kunna göra om man koppla in det inuti styrboxens kontaktdon
se mera hur man gör detta på en polo från 1991med centralinsprutning:
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic ... 5314#35314

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-04-07 11:13 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
E'en i C16SE betyr at det er portinnsprøytning. Det er altså 4 dyser (spridare) på bilen. Spørsmålet er om de jobber uavhengig eller ei. Såvidt jeg kan se er det Multec-M i denne motoren, mens etterfølgeren (X16XE(L)) har Multec-S. Kanskje S'en betyr sequential, noe som i så fall burde indikere at Multec M bare har batchinnsprøytning.

Dysene er 99% sikkert høyohmige, men det er jo en enkel sak å sjekke.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-04-07 14:59 
Offline

Blev medlem: tis 09-04-07 09:22
Inlägg: 34
Ort: Hagfors, Värmland
biltema 10w30 skrev:
den bilen är spå*** gammal att det förmodligen räcker med en enkanalare

Menar du att jag kanske kan använda den billigare FlexiTuneII?

Ohm-mäter man en spridare precis som ett motstånd?
Kan skruva på bilar men så fort det kommer till det tekniska kring insprutningen är kunskaperna bara grundläggande så det blir lite frågor. :oops:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-04-07 15:22 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Hvis den har batchinnsprøytning så rekker det med en FTII.

Utfra denne listen:
http://www.opel-scan.ru/files/ems.pdf

ser det ut til at du kanskje har batchinnsprøytning, siden enkelte biler (f.eks. min) står oppført med "SFI" (=sequential fuel injection), mens din står oppført med "MPI" (=multipoint injection).

Litt generelt om multec (riktignok monopointversjonen) ligger her:
http://www.opel-scan.ru/files/Opel_Multec%20SPi.pdf

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-04-07 15:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag har bara egen erfarenhet av P4-systemet på Opel med centralinsprutning (TBI), men när det används på amerikanska GM-bilar med V8-motorer från början av 90-talet, så är alla spridare hopkopplade till en enda grupp. Där är spridarna också högohmiga.

Ja, man ohmmäter en spridare precis som man mäter på ett motstånd. En högohmig spridare har resistans mellan 10 och 20 ohm, en lågohmig mellan 2 och 3 ohm.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-04-08 11:30 
Offline

Blev medlem: lör 08-09-13 16:07
Inlägg: 55
Hej Mossfeldt!

Jag har haft en likadan bil som du-93 kombi för nått år sen,och konventerade den med flexitune ll,den är mycket enkel att installera direkt på plats på höger sida dvs:passage sidan sidoplastkåpa där databoxen sitter,där tar man ström+jord+skarvar in spridarkontakterna på samma ställe.
Du behöver ej nått motstånd på spridarna.

Min bil gick perfekt och drog ca:0,95L/Mil med 100% E85,hade den som pendlarbil och var även i Norge nån sväng. Problemet med kallstarter vintertid avhjälpte jag med en kallstarts knapp,sommartid inga problem.
Jag provade även att byta spridare innan jag installerade denna box,men det fungerade inte korrekt i mitt fall.

Så skaffa en Flexitune,alternativ vänta du tills den nya Flexitunen X4 lanseras på marknaden,då den har automatisk funktion vid kallstarter.

_________________
Mercedes W202 C220 -94 Automat-100%E85 Flexitune Sequetial


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-04-08 11:38 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
jag skulle rekommendera autoffv lr något liknande piggyback system tex fullflex gold lr ecoflex.

tips! det går att pruta ganska smarrigt på annonserna på piggybacksystemen på blocket just nu ;)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-04-16 05:27 
Offline

Blev medlem: tis 09-04-07 09:22
Inlägg: 34
Ort: Hagfors, Värmland
Hej igen!
Hoppas ni ursäktar att jag inte svarat tidigare, har varit bortrest en vecka.

MB och askilje, tusen tack för dom svaren. Tycker det har varit lite svårt att utröna vilket som varit enklast men nu vet jag att det får bli ett piggyback. Att det räcker med ett som styr spridarna via en krets gjorde det ju nästan lekande lätt! :D (kanske ska vara tyst tills allt sitter i bilen)

Såg att Flexitune X4 gick att köpa nu. Ska läsa lite och fundera på vilken det ska bli.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-04-16 08:12 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
det är ingen fara :) ja det är lekande lätt, men låt dig inte skrämmas av mina problem jag haft med autoffv, jag köpte min begangnad och tänkte inte på att den förra ägaren hade en bredbandslambda och jag en normal så bilen ville aldrig gå bra :)

Om du känner att du har tid och kunskap skulle jag säga att en flexitune överväger de andra piggyback systemen med tanke på priset :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-04-16 08:33 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Mossfeldt skrev:
Hej igen!

Såg att Flexitune X4 gick att köpa nu. Ska läsa lite och fundera på vilken det ska bli.

Fördelen med att skaffa en Flexitune (eller annan, hör med Data... här på forumet) som är 4-kanalig är att om du byter bil framöver, är det större chans att du kan flytta över den till din nya bil (nu nyare destå större är risken att den är fyrkanalig)

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Beställning är lagd
InläggPostat: fre 09-08-14 18:09 
Offline

Blev medlem: tis 09-04-07 09:22
Inlägg: 34
Ort: Hagfors, Värmland
Blev stillestånd i alla E85-projekt under våren men har nu kommit igång igen.
Lade igår äntligen en beställning på en FlexiTune AutoX4!

Är det någon som vet vart man kan hitta Opels färgkoder för elektroniken? Kan någon Opelklubb på nätet sitta på den informationen kanske?

Självklart kommer jag mäta och kolla allt på plats i bilen men det blir lite enklare om man får fuska med färgkoderna. :roll:

MB - du som haft samma bilmodell. Är det en kabel för varje spridare, totalt fyra, som ska kopplas in i FlexiTune? (plus den sidan som ska vidare till ECU då)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011