Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 18:59

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 09-05-20 21:21 
Offline

Blev medlem: tor 09-02-05 23:17
Inlägg: 133
För den som undrar hur man skall koppla in en AutoX4 på enkanaliga insprutningar:

Jag mailade och frågade och för min del gällde det LH 2.4.2

Anledningen till att välja detta system trots att man inte behöver det kan vara flera men för min del var det bristande lödkunskaper och att vara förutseende då nästa, nyare bil, troligen har flerkanalig insprutning och man då lätt kan flytta med sig sin piggy-back utan att behöva köpa en ny.

Min fråga:

Hej!
Kan man ha AutoX4 på en bil utan sekventiell insprutning?
Bilen det gäller har LH 2.4.2
Anledningen till att jag undrar är dels att jag kommer att byta bil snart och vill kunna flytta med flexitune och dels för att den är färdigbyggd!

OM det går så berätta hur den skall kopplas, visa gärna med en skiss.
Tacksam för svar!

Deras svar:

Hej,
Ja AutoX4 kan användas på både sekventiell och icke-sekventiell insprutning!
Din bil har fyra spridare så det enklaste är att koppla in den vid spridarkontakterna med en kanal per spridare. De 4 kanalerna på AutoX4 kommer då att jobba paralellt. (Se installationsmanualen för skiss)Alternativt är att finna den kabel som ger signal till alla fyra spridare och endast använda en av kanal på AutoX4 för att driva alla fyra spridarna. Jag tror dock det första alternativet ovan är enklare!
mvh> Alex


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-06-08 14:39 
Offline

Blev medlem: lör 07-01-06 23:45
Inlägg: 80
kanon!

smidigast med den här tycker jag är att den är automatisk, choke, lambdareglering med mera.


mailade o frågade om den passar i min 960 med 6 cyl och motronic 1.8

nån som vet vilka jag behöver koppla in för att få den att lira? antar att man kopplar in den på kanal 1 på autox, det där med lambdan och temperatursensorn är lite luddigare :)

_________________
Nuvarande:
Audi S6 -01
Audi A6 -98


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-06-10 17:27 
Offline

Blev medlem: tor 09-02-05 23:17
Inlägg: 133
Om Motronic 1.8 INTE är sekventiellt borde det fungera fint! Du skulle kunna dela upp det så att du kopplar 3 cylindrar till en kanal och 3 till en annan i så fall!

Vad gäller temperatursensorn får jag intrycket av att man använder en separat sensor som man monterar på lämpligt ställe på motorn, t.ex på termostathuset. Det står varken att den ingår eller inte vad jag såg som hastigast i monteringsanvisningen men troligen medföljer den?

Inkopplingen av lambdasignalen sker parallellt på den ordinarie sondens anslutningskabel (signalkabeln till styrdonet).

Har du 1 lambdasond eller 2?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-06-10 21:15 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Jag monterade just in en AutoX4 och till den följde det med en separat tempgivare.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-06-11 12:37 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Hur ser det ut med insprutningen till Volvo-bilarna?

Äldre modeller av alu-motorn (typ Volvo 850 GLT ~92) var tydligen parallell, medans nyare årsmodeller (typ Volvo S70) har 5-kanalig sekventiell insprutar-styrning.
Där borde det fungera om man parallellkopplar två spridare som ligger efter varandra. Vid högre belastning är ju ändå flera spridare öppna överlappande så att så stor skillnad kan det inte vara.

PSAs V6:or med motorkoden ES9J4 (Peugeot och Cittroën 3,0liter från 1997 och framåt) är semi-sekventiell. Två spridare skjuter samtidigt, så den använder bara 3 kanaler.


Edit: stavning.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Senast redigerad av Dr. Mabuse fre 11-09-16 23:05, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-06-14 04:02 
Offline

Blev medlem: lör 07-01-06 23:45
Inlägg: 80
Roland skrev:
Om Motronic 1.8 INTE är sekventiellt borde det fungera fint! Du skulle kunna dela upp det så att du kopplar 3 cylindrar till en kanal och 3 till en annan i så fall!

Vad gäller temperatursensorn får jag intrycket av att man använder en separat sensor som man monterar på lämpligt ställe på motorn, t.ex på termostathuset. Det står varken att den ingår eller inte vad jag såg som hastigast i monteringsanvisningen men troligen medföljer den?

Inkopplingen av lambdasignalen sker parallellt på den ordinarie sondens anslutningskabel (signalkabeln till styrdonet).

Har du 1 lambdasond eller 2?


det är inte sekventiellt, på 960 -95 och nyare är det dock det, då sitter det även 2 lambdasonder, så jag har 1 på min.

varför driva 3 spridare på 2 olika kanaler? vad är det för skillnad på att låta alla gå på 1? :)

parallelt på lambdasonden? ja precis kontaktstycket där torde vara smartast.

_________________
Nuvarande:
Audi S6 -01
Audi A6 -98


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-06-14 07:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Anders1984 skrev:
varför driva 3 spridare på 2 olika kanaler? vad är det för skillnad på att låta alla gå på 1? :)


Det var vanligt på V6- och V8-motorer, innan man började med sekvensiell insprutning, att man hade separata spridargrupper för vardera cylinderbanken så att man kunde lambdareglera dem var för sig (det förutsätter förstås att man har en lambdasond i vardera grenröret). Ford har t ex gjort så sedan mitten av 80-talet. På en tvärställd V-motor blir oftast den bakre cylinderbanken varm fortare efter kallstart, så man kan börja lambdareglera den någon minut tidigare än den främre. Och sånt kan ju göra det lättare att klara avgastypproven.

Ett annat skäl till att dela upp spridarna i flera grupper som inte öppnar samtidigt är att man på det sättet inte får så kraftiga transientströmmar i kabelstammarna och, t ex, slipper problem med att spridarpulserna stör känsliga givarsignaler i motorstyrsystemet. Det kan bli billigare att förse styrdonet med ett extra slutsteg än att kosta på en massa skärmad kabel och filtrering av givarsignaler.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-06-14 19:34 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Anders1984 skrev:
varför driva 3 spridare på 2 olika kanaler? vad är det för skillnad på att låta alla gå på 1? :)
Styrelektroniken behöver inte dimensioneras för lika kraftiga strömmar. 6 stycken högohmiga spridare parallelt blir tillsammans 2ohm. Det blir 6-7 Ampere genom den stackars transistorn som ska driva spridarna, det blir betydligt dyrare historier. Samtidigt blir det lättare feldiagnostik när man kan halvera antalet spridare som kan vara felkällor.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011