Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 16:07

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: BMW 520 10/97 med M52 motor
InläggPostat: tor 09-06-18 08:58 
Offline

Blev medlem: mån 07-02-26 10:52
Inlägg: 53
Ort: Marieholm
Hej.

Jag har lite funderingar. Jag har kört en BMW728-96 med M52B28 motor med 100%etanol med hjälp av den gamla sortens flexitune utan problem. Det kallaste jag startade bilen i var -20 grader och den tog direkt.

Nu har jag samma flexitune men en BMW520-97 med M52B20 motor. JAg tänkte att det är samma motortyp alltså måste styrsystemet till motorn fungera på samma sätt (=5sek tändning =etanolberikning), men tyvärr verkar det inte stämma.

Väntar jag 5 sekunder så tar det tre till fyra startförsök (eller ca 10sekunder på starten) för att motorn ska hoppa igång, men skulle jag vrida till starten direkt utan att vänta 5 sekunder så verkar den mer villig att hoppa igång.

Nu till min fundering.

Jag har talat med Absecco (eller vad dom heter) och fått informationen att det är den kortaste signalkabeln på flexitunen som styr choken. Skulle man då kunna gå in med en brytare mellan bilens signal och flexitunen med ström för att styra choken?

Jag skulle ju kunna gå in med en brytare och motstånd på tempgivaren (det har jag gjort på blandannat audi A6) men tuvärr så är tempgivaren en dubbelgivare till både klimaten(??) och motorn(kombiinstrumentet) så jag vet inte vilken sladd jag ska ta (det finns tre att välja på)

Finns det någon som kan skina lite ljus på detta? Jag tycker det är onödigt att köpa en nu box när den gamla funkar så bra.

mvh patrik


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-06-18 11:42 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Du kan ju försöka hitta kopplingsschema till styrdonet eller ta en lång kabel, koppla ur kabelhärvan (viktigt!), och prova att resistansmäta från styrdonet till givaren tills du får träff. Om tempgivaren för klimatanläggningen också går till styrdonet är det ju inte så mycket idé dock... :)

Andra intressanta varianter är att ställa flexitune på 60 % och sedan använda 50/50-inställningen för normal drift och etanolinställningen för kallstart. En annan idé om du gillar att löda om lite är att flytta potentiometern för spridarpulslängden så att du kan skruva upp lämplig mängd själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-06-18 12:45 
Offline

Blev medlem: mån 07-02-26 10:52
Inlägg: 53
Ort: Marieholm
matsuda: det enda jag har på min box är en knapp för A & G


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-06-18 17:50 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Då får du nog satsa på motortemperatursensorn eller använda dig av startgas.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-06-18 19:41 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
finns det spänning till boxen när motorn står still ??

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-06-18 20:39 
Offline

Blev medlem: mån 07-02-26 10:52
Inlägg: 53
Ort: Marieholm
Biltema:

Dumt nog så kollade jag inte det för jag tänkte att det fungerade klockrent på 728:an så skulle det fungera lika bra på 520:an med tanke på att dom kom från samma motorfamilj.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011