Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 10:30

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Saab 900 s -94
InläggPostat: sön 09-06-28 04:02 
Offline

Blev medlem: sön 09-06-28 03:49
Inlägg: 10
Ort: Skåne
Hej !
Jag har en undran , jag vill Etanol konvertera min Saab 900 -94 .
Men alla jag har pratat med avråder mig att göra det !
Kan man göra det på ett säkert sätt som inte kostar en förmögenhet ???
Kan jag skada motorn , då den har gått 32000 mil ??
Jag har läst om BTR och jag har en liggande kan jag sätta den och sen köra eller måste jag byta spridare ??

Jag är mycket tacksam för svar .


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-06-28 09:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Numera får man väl säga att ett billigt piggybacksystem, t ex Flexitune, är att föredra jämfört med en justerbar bränsletryckregulator. Skillnaden i kostnad är inte stor men det hela fungerar mycket bättre i praktiken. Problemet med de justerbara BTR är att de ofta inte reglerar särskilt stabilt, bränsletrycket blir högre ju större flödet genom returledningen är för tillfället och vice versa.
En annan fördel med piggybacksystem är att installationen inte syns alls i motorrummet om man gör inkopplingen vid insprutningsstyrdonet.

Om spridarna klarar att ge den där extramängden bränsle behöver du bara bekymra dig för om du ofta och länge har för vana att köra med samtidigt fullgas och högt motorvarvtal. Kör man städat och ändå inte går över 75 % av motorns maxvarvtal till vardags, så räcker spridarna till i vilket fall.

Den risk du bör vara uppmärksam på är att en gammal bil kan ha stora mängder hartsavlagringar från bensin i tanken. Nu har jag för mig att Saab NG900 har plasttank vilket tycks minska problemet jämfört med bilar med plåttank. Problemet tycks däremot vara större på bilar som någon gång har stått länge med gammal bensin i tanken (t ex hobbybilar som står avställda på vintern eller bilar som någon gång har stått osålda hos bilhandlare i flera år). När man börjar tanka E85 så lossnar hartsavlagringarna och sätter sedan igen bränslefiltret, eventuellt också sugsilen i tanken. Du bör räkna med att byta bränslefilter några veckor eller några månader efter konverteringen, eventuellt också lyfta upp tankarmaturen och göra ren sugsilen.
Ett bra sätt att hålla koll på om bränslefiltret börjar bli igensatt är att mäta bränslepumpens strömförbrukning (koppla in en amperemeter, t ex en billig digitalmultimeter ställd på 10 A-området, i serie med matningen till bränslepumpen). Om strömmen kryper uppåt sakta men säkert och börjar bli uppåt 30 % högre än normalvärdet för din bil, så vet du att bränslefiltret nog kommer att bli tätt inom någon timme och då kan du ju uppsöka ett lämpligt ställe för att byta filter istället för att bli stående längs vägen. Se bara till att ha ett nytt filter och nödvändiga verktyg för bytet med i bilen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-06-28 12:22 
Offline

Blev medlem: tor 09-02-05 23:17
Inlägg: 133
Håller med Torbjörn om att välja piggy-back före höjt bränsletryck!

Den nya Flexitune Auto X4 borde fungera t.ex.

Detta borde passa oavsett om du har sugmotor med Motronic 2.8.1 ; 2.10.2 eller turbo med Trionic 5.


Senast redigerad av BioPower lör 09-07-11 16:50, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-06-28 21:31 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
jag har dåliga erfarenheter med autoffv på t5 styrsystemet iaf. misstänker att den sortens pipggyback kräver bil med LMM.

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Jag har inte turbo
InläggPostat: mån 09-06-29 00:33 
Offline

Blev medlem: sön 09-06-28 03:49
Inlägg: 10
Ort: Skåne
min är en vanlig 900 s 2,3
det är kanske någon ute i landet som har en flextune till salu!
Jag har tittat på den som man kopplar direkt på spridarna och har en knapp att ändra mellan G och A !


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jag har inte turbo
InläggPostat: mån 09-06-29 09:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
citnet skrev:
min är en vanlig 900 s 2,3
det är kanske någon ute i landet som har en flextune till salu!
Jag har tittat på den som man kopplar direkt på spridarna och har en knapp att ändra mellan G och A !


Det låter i så fall som en gammal Flextek. Problemet med dem är att det medföljande kablaget, spridarkontakter och sånt, ofta är av dålig kvalitet. Det förekommer glapp, stift/hylsor som lossnar och försvinner in i kontakthuset mm.

Till Flexitune följer det inte med något kablage utan där gör man alla anslutningar till en skruvplint på boxen. En fördel med Flexitune är att den har en inbyggd kallstartsfunktion.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-06-29 18:39 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Vill man gå steget längre finns Etanoldax!

www.etanoldax.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-06-29 20:39 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Jag har en flexitune sequential över som jag tänkt lägga upp för annonsering ett tag. Hör av dig om du är intresserad :).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-06-30 09:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ordnung skrev:
torbjorn skrev:
Problemet med de justerbara BTR är att de ofta inte reglerar särskilt stabilt, bränsletrycket blir högre ju större flödet genom returledningen är för tillfället och vice versa.


Dvs bränsletrycket blir högre vid kortare spridaröppning?


Just det, så kan man också uttrycka saken.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-06-30 13:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
En möjlighet är om regulatorn har ett inre läckage, dvs att det läcker bränsle förbi reglerventilen även när den är stängd. Och en annan möjlighet är att ventilen öppnas så sakta och gradvis vid ökande bränsletryck att trycket måste stiga rätt kraftigt över "öppningstrycket" innan ventilen är så mycket öppen att den kan ta hand om ett stort returflöde.

De justerbara regulatorer jag har sett (Malpassi etc) avviker rätt mycket i dimensioneringen från de regulatorer som biltillverkarna använder. Det rör sig om mycket större membrandiameter och kraftigare fjäder för ett givet bränsletryck.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-06-30 14:44 
Offline

Blev medlem: sön 09-06-28 03:49
Inlägg: 10
Ort: Skåne
Det jag är ute efter är ett system där jag inte ska in i kabelstockar och klippa då jag vill kunna byta bil och ta med konverteringen till den ny och kunna sälja den gamla !!
Jag hoppas där är någon som förstår !!
Jag bytar bil rätt ofta , jag har ett stort bil intresse så jag har haft många bilar !
Jag har haft mitt körkort i 19 år och under dessa år har jag haft 56 bilar då många under samma tid !!
Jag äger för tillfälligt 4 bilar !
Saab 900 -94
Dodge dart -65
Bmw 318 -93
Ford mondeo -98
Så jag vill kunna flytta den mellan Saaben och Forden !
MVH Tomas


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-06-30 16:01 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Om du kör spridarpulskonvertering (som rekommenderas) behöver du knipsa minst 4 stycken spridarkablar. Det du kan göra är att sätta kabelskor med hona och hane så att det går att koppla ihop det igen om du vill sälja bilen vidare. Gör du det vid styrdonet är det knappast någonting som någon potentiell köpare tittar efter. Ström och jord kan du tjuva på lämpligt ställe.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011