Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 01:06

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 127 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-09-02 21:43 
Offline

Blev medlem: mån 09-07-13 09:31
Inlägg: 61
torbjorn skrev:
Ett bilbatteri som har några år på nacken brukar ändå inte ha mer än på sin höjd halva den kapacitet det är märkt med.

Och du har inget annat nätaggregat som lämnar lagom spänning? En gammal laptopladdare? De brukar lämna mellan 15 och 20 V, och är strömbegränsade till några ampere. En sådan bör gå utmärkt att ladda ett bilbatteri med om man bara ser till att stänga av själv innan batteriet börjar bli överladdat.
En annan möjlighet är såna här 13,8 V nätaggregat som användes förr i tiden för t ex komradio och NMT450-telefoner.

Men enklast brukar ändå vara att låna en bilbatteriladdare av någon granne om man inte har själv.


Har tyvärr inget annat sånt här. Jag bor temporärt i fel stad så jag känner inga grannar eller nåt heller.
En bilbatteriladdare såg dyr ut :( Men då har man ju en sen i alla fall antar jag.
Tror ni att man skulle kunna plocka batteri från de boende härs andra bilar bara för att prova? Har en hyundai santa fe och en cadillac seville att tillgå. Borde väl vara 12v och tillräckligt med kräm i de båda?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-09-02 21:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ja, det går ju utmärkt att låna ström med startkablar från någon annan. Och får du väl igång motorn kan du ju få litegrann grundladdning i batteriet genom att köra en stund (men tro inte att du får batteriet fulladdat med rimlig körning, det går åt minst 10 timmar för det).

Billiga bilbatteriladdare borde gå att komma över för 200-300 kr, kanske till och med ännu lägre. Kolla inte bara Biltema, utan lågprisvaruhus som t ex Rusta, Jula, Dollar store osv kan också vara möjliga leverantörer. Är man riktigt snål kan man ju kolla på välgörenhetsloppmarknader som t ex Emmaus eller Erikshjälpen, där hittar man ofta såna prylar för några tior.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-09-03 17:57 
Offline

Blev medlem: mån 09-07-13 09:31
Inlägg: 61
Upptäckte imorse efter en god natts sömn att växeln var i R.... Känner mig makalöst dum men skyller på trötthet.

Monterade tillbaka flexitunen, och motorn klarade faktiskt att gå igång, men efter en sekunds tomgång dog den. Kan det vara pga att jag har sockerbitskontakter överallt så det blir dålig kontakt med spridarna kanske? Skulle det löna sig att pröva att löda allt istället? (Hade sockerbitar för att det skulle gå att prova enkelt, tänkte löda när jag såg att det funkade)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Kabelskarvar
InläggPostat: tor 09-09-03 18:49 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Sockerbitar i sig kanske är gott om dom bara sitter i en ren och torr miljö. Det finns även en risk att inte alla kardeler (trådar) fastnar under skruven. Då kan man ibland sätta en liten rörhylsa över kardelerna så att dom hålls samlade på plats som bilden visar. Jag har tagit bilden ur en bok, Motorövervakning på båtar, av Hans Donat. Utgiven av VDO. Men där förseslår dom också klämkopplingar med kabelskor, och det kan säkert vara ett gott alternativ om man inte har lödutrustning. Men också där gäller att det skall vara torrt och rent.

Bild

Eftersom det alltid finns en risk för vibrationer i en bil, skall man inte ha för korta kablar. Det skall gärna vara lite slinga på dom så att dom inte sitter som "fiolsträngar".
Även klämkopplingar kräver en del för att bli bra. Man skall ha "Rätt verktyg till rätt kabelsko och rätt kabel!" (Det hörs väl att jag har gått kursen? 8) )
Sedan har Torbjörn en varning om att man skall göra en skarv korrekt om man öppnar och skarvar in sig på Lambdakabeln. Vi låter honom berätta om det själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-09-03 19:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om dina sockerbitsanslutningar är någotsånär välgjorda så borde de inte ställa till med några problem så här från början, åtminstone.
Om motorn startar men dör av efter någon sekund så ligger nog felet någon annanstans än i spridaranslutningarna.
Har du fått batteriet laddat så du kan göra fler startförsök?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-09-03 22:51 
Offline

Blev medlem: mån 09-07-13 09:31
Inlägg: 61
Det var aldrig något fel på batteriet så startförsök är fullt möjliga.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-09-04 08:33 
Offline

Blev medlem: mån 09-07-13 09:31
Inlägg: 61
Skulle det kunna vara så att flexitunen inte riktigt orkar driva 3 spridare per kanal?
Kanske jag skulle koppla in de två kanalerna i två flexitunekanaler vardera?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-09-04 12:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Crumpets skrev:
Skulle det kunna vara så att flexitunen inte riktigt orkar driva 3 spridare per kanal?
Kanske jag skulle koppla in de två kanalerna i två flexitunekanaler vardera?


Det kan nog vara lämpligt att prova med den saken. Om du har tillgång till oscilloskop så är det ju lätt att kolla om Flexitune verkligen orkar med att driva spridarna.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-09-04 16:35 
Offline

Blev medlem: mån 09-07-13 09:31
Inlägg: 61
torbjorn skrev:
Crumpets skrev:
Skulle det kunna vara så att flexitunen inte riktigt orkar driva 3 spridare per kanal?
Kanske jag skulle koppla in de två kanalerna i två flexitunekanaler vardera?


Det kan nog vara lämpligt att prova med den saken. Om du har tillgång till oscilloskop så är det ju lätt att kolla om Flexitune verkligen orkar med att driva spridarna.


Det fungerade inte :( Har ej tillgång till oscilloskop.
Funderar på att sälja och byta spridare bara. Vill ändå inte köra på annat än E85.

Finns det fler saker att testa för att få flexitunen att funka? Det blev exakt likadant när jag körde alla kanalerna.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-09-04 20:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Hmm. Har du anslutit jord och spänningsmatning till Flexitune på lämpliga ställen? Vet du om ditt Flexitune-exemplar fungerar som det ska, t ex om den är provkörd i någon annan bil?

Var håller du till med problemen - kanske någon som kan hjälpa till med felsökning finns i närheten?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-09-04 21:30 
Offline

Blev medlem: mån 09-07-13 09:31
Inlägg: 61
torbjorn skrev:
Hmm. Har du anslutit jord och spänningsmatning till Flexitune på lämpliga ställen? Vet du om ditt Flexitune-exemplar fungerar som det ska, t ex om den är provkörd i någon annan bil?

Var håller du till med problemen - kanske någon som kan hjälpa till med felsökning finns i närheten?


Vet ej om ställena är lämpliga, det är helt enkelt styrboxens vanliga matning som jag kopplat parallellt till. 12vsladden dit är väldigt tunn så jag skulle tro att det inte är nån vidare kraftig ström som går dit förvisso.
Men jag hade tänkt koppla in den precis vid styrboxen framme vid förarens vänsterben ungefär så det var ett smidigt ställe att ta el.
Har du några andra idéer om var man kan ta det bra därifrån?

OM det är det som är problemet, men nu när du säger det så kanske det faktiskt inte är stark ström nog där för att driva både flexitune och styrbox.

Har ej testat den i annan bil.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-09-04 21:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ok, Flexitune drar ju inte mycket ström själv, så den matningen borde nog räcka till.
Men nu slog det mig att i Flexitune sitter det ju belastningsmotstånd som ska "simulera" spridarlasten för styrdonet. Andra änden av de motstånden är kopplad till Flexitune's plusmatning. Möjligen kan det vara så att någon övervakningsfunktion i styrdonet blir konstig om det ligger spänning på den vägen vid fel tillfälle, så du kanske skulle prova att mata Flexitune via samma matning som används för spridarna. På en del bilar matas de via insprutningssystemets huvudrelä, på andra via bränslepumprelät.

Det är mer viktigt att jorda den till lämplig punkt (det tror jag vi har skrivit om tidigare i tråden), helst till den av styrdonets jordledningar som används som retur för spridarströmmen. Hela strömmen som spridarna drar ska ju gå till jord den vägen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-09-04 22:49 
Offline

Blev medlem: mån 09-07-13 09:31
Inlägg: 61
Jag har ingen aning om var jag hittar spridarnas matning faktiskt. Vad är lättaste sättet att luska fram det?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-09-05 09:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
En möjlighet är ju om du har tagit reda på vilken ledare till spridarna som är plusmatningen, och sedan ohmmäter du från den till andra ledare, i första hand sådana med samma färg, vid styrdonet och vid reläerna för motorstyrsystemet. Då bör det gå ganska lätt att hitta en bra matning.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-09-05 12:13 
Offline

Blev medlem: mån 09-07-13 09:31
Inlägg: 61
Jag vet inte var de reläerna är. Vad skulle jag få ut av att mäta från plusmatningen till andra ledare vid styrdonet?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 127 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011