Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 16:50

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Lamda ---- suzuki baleno
InläggPostat: sön 09-08-30 13:31 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 08-07-05 03:30
Inlägg: 46
Ort: Gjøvik
Hei! Har en Suzuki Baleno som er konventert med Flexitune Auto4 :D Problemet mitt er at jeg skal koble den inn på lamda..

i instruksjonen står det at ledingen vanligvis er svart.. jeg sitter med 2 svarte 1 blå og 1 hvit..

Noen forslag? Hvor på ECU`n pleier lamdasignalet vanligvis gå inn? Har motert Flesxitunen ved siden av ECU`n så hadde vært greit å bare koble seg direkte inn på der :)

_________________
Suzuki Baleno GLX 4WD 1999 -- Etanol konventert 26/6-2008 :)

Omkonventert med Flexitune Auto 4 29 august 2009 :D


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-08-30 15:35 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
De kablene av lik farge er nesten alltid forvarmingen. Av de resterende er det nesten alltid den mørkeste som er signal, i ditt tilfelle den blå. Ville satset pengene mine på den, men det er jo bare å måle den mot jord med motoren i gang.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-08-30 18:06 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 08-07-05 03:30
Inlägg: 46
Ort: Gjøvik
Ok.. tusen takk... :) skal teste det i morgen... litt drittvær å skru i her i dag :P men når vi er i gang.. har du noe erfaring med kaldstart med denne boxen?

Har koblet inn termostaten som fulgte med... startet i dag.. på tredje forsøket.. dette er markant bedre enn med forige boxen som gjerne startet på 4,5 eller 6 forsøket :S lurer på om det blir mer effekt om jeg kjøer den manuelt..

Jeg har tenkt å legge inn noen brytete i tillegg slik at jeg manuelt kan velge kald, varm eller automatisk posisjon ;)

Skal gjøre det samme med drivstoffblandingsforhold.. 0-50, 50-100 eller automatisk. Har bestillt spesialbrytere til dette formålet :D

_________________
Suzuki Baleno GLX 4WD 1999 -- Etanol konventert 26/6-2008 :)

Omkonventert med Flexitune Auto 4 29 august 2009 :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-08-30 20:50 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Jeg har ingen erfaring med FT, men er det ikke et potensiometer så du kan stille inn kaldstartsanrikningen med?

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-08-31 08:04 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Ja, AutoX4 har en potentiometer som mha några byglar(jumpers) kan användas till att ställa in dels anrikning under kallstart, dels under varmkörningsperioden. Den verkar kunna ge så pass mycket mer bränsle än föregångaren att det nog borde räcka till. Kan kanske t.o.m bli för mycket av det goda.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-08-31 19:46 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 08-07-05 03:30
Inlägg: 46
Ort: Gjøvik
Nå har jeg justert litt... flyttet på jumperene og stillte inn potentiometeret.. både på kaldstart under kjøring og under starting.. i tillegg har jeg installert en bryter som jeg kan overkjøre termostaten og gi full kaldstart ved alle temperaturer :)

Men jeg fant ett annet problem... ... .. tror jeg.. :(


Lamdasonden.. skal man ikke måle mellom 0 og 1 volt som skal svinge ca 1 gang i sekundet?

Jeg måler mellom 0 og 0.76.. kanskje jeg må skifte lamdasonden :(

_________________
Suzuki Baleno GLX 4WD 1999 -- Etanol konventert 26/6-2008 :)

Omkonventert med Flexitune Auto 4 29 august 2009 :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-08-31 21:51 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Jeg antar at du målte med et vanlig håndholdt multimeter? De er ikke nødvendigvis raske nok til å holde følge med de raske svingningene i lamdasignalet, så det behøver ikke bety at lamdan er dårlig. Hvis den pendler raskt fra min til maks uten opphold på veien så tror jeg den gjør nytten fortsatt. Hvis du (med multimeteret innkoblet) gir et raskt støt på gassen og slipper raskt igjen bør du kunne se en "fet" topp, der signalet holder seg mot maksverdi noe lenger enn på tomgang.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-09-01 05:48 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 08-07-05 03:30
Inlägg: 46
Ort: Gjøvik
Jeg gjorde det... var oppe på 0.9 en gang.. prøvde å kjøre en tur med lamda innkoblet.. da var jeg nede på 0.5 volt stort sett hele turen... av og til noen topper..

Satt opp flexitune slik at LED`n skulle blinke når motoren gikk normalt (skulle ikke lyse ved for mager blanding og lyse konstant ved for fet blanding)....... Den blinket ikke...

Men en ny lamda er nok bare en bagatell.. de er vel ikke så dyre eller:?:

Det er nå jeg har oppdaget det.. fikk høre av en att lamdaene kan være en svakhet på disse bilene.. jeg har hatt bilen fra 122000 km og er nå oppe i 187000 og kan ha kjørt med en deffekt lamda hele tiden :P



Testet det nye systemet i dag :) Slo bryteren over slik at jeg overstyrte termostaten.. og vips.. 1.5 runder med startmotoren og START :D Så den er nå i boks :D

_________________
Suzuki Baleno GLX 4WD 1999 -- Etanol konventert 26/6-2008 :)

Omkonventert med Flexitune Auto 4 29 august 2009 :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-09-01 07:37 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Jeg antar at det er en ordinær zirkonialambda på den bilen, så det skal antagelig ikke være så dyrt. Hvis du synes merkeforhandler eller mekonomen er for dyrt, så finnes ebay.co.uk, justlambda.co.uk og lambdapower.co.uk. Ellers skal det sikkert funke fint med en biltemalambda også.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-09-01 21:58 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 08-07-05 03:30
Inlägg: 46
Ort: Gjøvik
magnul skrev:
Jeg antar at det er en ordinær zirkonialambda på den bilen, så det skal antagelig ikke være så dyrt. Hvis du synes merkeforhandler eller mekonomen er for dyrt, så finnes ebay.co.uk, justlambda.co.uk og lambdapower.co.uk. Ellers skal det sikkert funke fint med en biltemalambda også.


Ser de har en lamdasonde med 4 kabler til 499 på biltema.. blir nok akutuelt etter hvert.. men er student så det er for mye ut på en gang denne måneden i tillegg til flexitune :P har den gått så lenge så skader jeg sikkert ikke motoren så veldig om jeg kjører ett par måneder til .. :P

Får legge til sides de kronene jeg sparer på e85 ift bensin :lol:

_________________
Suzuki Baleno GLX 4WD 1999 -- Etanol konventert 26/6-2008 :)

Omkonventert med Flexitune Auto 4 29 august 2009 :D


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011